Triumf króla „cichego luksusu”. Rekordowa sprzedaż ubrań dla milionerów

Brunello Cucinelli ma powody do świętowania. Na fali mody na „cichy luksus” ekskluzywna włoska marka zanotowała rekordowy dochód za 2023 rok.

Publikacja: 11.01.2024 15:12

Wartość sprzedaży produktów marki Brunello Cuccinelli wzrosła w 2023 roku o jedną czwartą.

Wartość sprzedaży produktów marki Brunello Cuccinelli wzrosła w 2023 roku o jedną czwartą.

Foto: Brunello Cucinelli

W 2023 roku określenie „cichy luksus” niepodzielnie królowało w mediach poświęconych modzie. To był też rok, gdy branża luksusowa zaczęła odczuwać spowolnienie.

Niektórzy jednak mogą mówić o bardzo udanym roku. Włoska marka Brunello Cucinelli, której produkty nazywa się niekiedy „ubraniami dla milionerów”, w ostatnim kwartale 2023 roku zanotowała rekordowo wysokie wyniki sprzedaży. Brunello Cuccinelli, twórca marki, włoski projektant i myśliciel, triumfuje.

Brunello Cucinelli: moda dla milionerów

Projektant Brunello Cucinelli, założyciel marki sygnowanej jego własnym imieniem i nazwiskiem, od lat konsekwentnie projektuje minimalistyczną odzież w wyrafinowanym i jednocześnie zrelaksowanym stylu. To właśnie marka Cuccinellego stała się jednym z synonimów „cichego luksusu”, który na przestrzeni kilku ostatnich sezonów zrobił wśród miłośników mody gigantyczną furorę.

Czytaj więcej

Restauracja z Warszawy najlepsza na świecie. Triumf w globalnym rankingu

Z opublikowanego niedawno przez włoską markę sprawozdania finansowego za 2023 rok wynika, że wartość sprzedaży jej wyrobów wzrosła w tym czasie o prawie 24 procent w porównaniu z rokiem poprzedzającym, osiągając zawrotne 1,14 miliarda euro – znacznie powyżej oczekiwań. Największy udział (40,4 procent) w dochodach marki mają klienci z Azji, za którymi plasują się mieszkańcy obydwu Ameryk (20,8 procent) i Europy (16,8 procent).

„Duże zamówienia na projekty z naszej kolekcji na sezon wiosna-lato 2024 i znakomity początek sprzedaży poskutkował najbardziej optymistyczną prognozą na pierwszą połowę tego roku” – pisze Brunello Cucinelli w cytowanym przez branżowe media oficjalnym oświadczeniu. Projektant podkreślił też, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku dochody jego marki wzrosły o 15,6 procent do kwoty 321 milionów euro, co stanowi rekord w całej jej historii.

Czytaj więcej

Ekscentryczny prezes–filozof: kim jest Brunello Cucinelli?

Nic dziwnego, że Brunello Cucinelli pozytywnie patrzy w przyszłość. Spodziewa się on, że zarówno w 2024, jak i 2025 roku wzrost sprzedaży jego wyrobów będzie utrzymywał się na poziomie około dziesięciu procent.

Brunello Cucinelli – wielki wygrany branży luksusowej w 2023 roku

Projektant Brunello Cucinelli założył markę, którą nazwał swoim własnym imieniem i nazwiskiem, w 1978 roku. Dzięki niekrzykliwym, wygodnym i doskonale skrojonym ubraniom i akcesoriom ze szlachetnych materiałów marka Brunello Cucinelli szybko stała się synonimem dyskretnej elegancji we włoskim stylu, którą ukochali sobie zamożni klienci z całego świata.

Włoskiej marce z pewnością pomogła szalona popularność serialu „Sukcesja”. Bohaterowie produkcji często mieli na sobie ubrania projektu Cucinellego, które stały się osobnymi bohaterami serialu – obok wyrobów takich luksusowych marek jak Loro Piana, Zegna, The Row, Armani czy Max Mara, których styl również wpisuje się w estetykę „cichego luksusu”.

Sukces tych i innych marek, które „zagrały” w „Sukcesji”, odbywa się na tle wyraźnego spowolnienia w branży dóbr luksusowych, które zanotowano na przestrzeni ostatnich miesięcy. Wcześniej, tuż po pandemii, nastąpił niebywały boom w tym sektorze. Wszystko jednak wskazuje na to, że dobiega on końca.

Sposobem takich marek jak Brunello Cucinelli, wspomnianej wyżej Zegnii, a nade wszystko Hermèsa, było skupienie się na najbardziej zamożnej klienteli. Bez „rozmieniania się na drobne” i schlebiania tym klientom, którzy nie mogą pozwolić sobie na najdroższe wyroby.

Marki, które poszły tą drogą, zanotowały w ubiegłym roku bardzo zadowalające wyniki. Inwestycje w produkcję, dystrybucję i promocję swoich najdroższych wyrobów pozwoliły osiągnąć, a także spodziewać się znacznie szybszego tempa wzrostu sprzedaży w porównaniu z globalną średnią w branży dóbr luksusowych, która zgodnie z prognozami firmy analitycznej Bain powinna wynosić około 4 procent rocznie.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?