Kanye West wraca. Wskrzesza swoją markę wspólnie z projektantem z Rosji

Kanye West wskrzesza swoją markę Yeezy. To ma być nowe otwarcie po zerwaniu współpracy z Adidasem. Nowym dyrektorem kreatywnym Yeezy został znany rosyjski projektant znany jako Gosha Rubchinskiy.

Publikacja: 18.12.2023 15:02

Kanye West.

Kanye West.

Foto: Dylan Travis/ABACA/PAP

Kanye West, muzyk i celebryta znany od pewnego czasu jako Ye, wraca do świata mody. Ponownie uruchomił swoją markę odzieżową Yeezy, która kilka lat temu robiła furorę wśród fanów streetwearu. To ma być nowy początek dla Yeezy po gwałtownym zakończeniem współpracy z Westem przez Adidasa w odpowiedzi na rasistowskie i antysemickie wypowiedzi muzyka. Na dyrektora kreatywnego Yeezy Kanye West wybrał  kontrowersyjnego rosyjskiego projektanta znanego jako Gosha Rubchinskiy.

Yeezy – reaktywacja. Kanye West zaczyna od nowa

Ostatni rok zdecydowanie nie był dla Kanye Westa najłatwiejszy. Trzeba jednak przyznać, że kontrowersyjny raper i projektant mody w jednej osobie sam zapracował na to, że odwróciły się od niego wszystkie marki, z którymi współpracował.

Pod koniec ubiegłego roku po antysemickich wypowiedziach Westa marka Adidas zerwała z nim trwającą prawie osiem współpracę, w ramach której raper stworzył markę Yeezy. W ślady Adidasa poszły również marki Gap i Balenciaga i magazyn „Vogue”.

Czytaj więcej

Hermès: najbogatsza rodzina Europy. Od siodeł do luksusowych torebek i apaszek

Wygląda jednak na to, że Ye – bo tak teraz każe siebie nazywać Kanye West – najwyraźniej odkuwa się z wielomiesięcznego kryzysu, w którym znalazł się poniekąd na własne życzenie. Amerykanin niedawno reaktywował swoją pierwszą markę odzieżową Pastelle, a teraz również swoje najcenniejsze modowe „dziecko” – Yeezy.

Dyrektorem kreatywnym Yeezy został pochodzący z Rosji projektant Gosha Rubchinskiy. W świecie mody to postać doskonale znana, choć w pewnym momencie Rubchinskiy znalazł się na granicy wykluczenia – podobnie jak Ye w ostatnim czasie. Ich współpraca ma potrwać do 2026 roku.

Gosha Rubchinskiy: kim jest nowy dyrektor kreatywny Yeezy?

Pochodzący z Moskwy 39-letni obecnie Grigorij Aleksandrowicz Rubczinskij założył markę Gosha Rubchinskiy w 2008 roku. Jej estetyka czerpała pełnymi garściami ze sportowego, „blokerskiego” stylu młodych Rosjan oraz z subkultury rave. Nazwa jego debiutanckiej kolekcji – „Evil Empire” – nawiązywała do określenia Związku Radzieckiego, które w czasach zimnej wojny ukuł Ronad Reagan.

Marka zrobiła furorę w Rosji. W 2012 roku Rubchinskiy nawiązał współpracę ze słynną japońską marką Comme des Garçon, która wsparła go swoimi możliwościami produkcyjnymi i dystrybucyjnymi. Projekty trafiły do butików w Europie i w Stanach Zjednoczonych.

Dzięki świeżym, zaskakującym projektem Rubchinskiy’ego okrzyknięto w tamtym czasie wschodzącą gwiazdą branży mody. Doceniono jego eklektyczny, pełen ironii styl. Z czasem pojawiły się intratne kolaboracje z takimi markami jak Adidas, Burberry, Dr. Martens czy Levi's.

W 2018 roku Rubchinskiy zamknął swoją markę, tłumacząc tę decyzję chęcią zaangażowania się w inne projekty. Kilka miesięcy później do mediów trafiły wiadomości tekstowe, sugerujące molestowanie przez projektanta 16-letniego modela. Choć najprawdopodobniej doszło do nieporozumienia, a Rubchinskiy’emu nigdy nie udowodniono winy, projektant całkowicie usunął się w cień.

W końcu jednak Rosjanin zaczął stopniowo z tego cienia wracać. Jego współpraca z Ye rozpoczęła się już kilka miesięcy temu, kiedy zaprojektował okładkę najnowszej płyty rapera pod tytułem „Vultures”, a także serię towarzyszących jej gadżetów.

Branżowy serwis „Business of Fashion” informuje też, że oprócz kolaboracji z Ye, projektant znalazł inwestora, który pomoże mu wskrzesić jego własną markę. Pierwsza po pięcioletniej przerwie kolekcja ma ujrzeć światło dzienne w 2024 roku.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?