Cyfrowa lawenda: ulubiony kolor generacji Z w 2023 roku. Zobaczysz go wszędzie

Intensywne, nasycone kolory wyraźnie nas znużyły. Tej wiosny furorę robi „cyfrowa lawenda” — jasny odcień fioletu kojarzący się z sielskimi prowansalskimi krajobrazami.

Publikacja: 06.04.2023 16:06

Cyfrowa lawenda: ulubiony kolor generacji Z w 2023 roku. Zobaczysz go wszędzie

Foto: Brian Lawson

Pod koniec ubiegłego roku Instytut Pantone ogłosił, że kolorem roku 2023 będzie nasycony, buraczkowy odcień o nazwie Viva Magenta. Analitycy instytutu mogli się jednak w swoich przewidywaniach odrobinę pomylić, bo odcieniowi temu rośnie właśnie silny konkurent o zgoła innym charakterze. Oto „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”.

„Cyfrowa lawenda: najmodniejszy kolor na wiosnę 2023 roku

Nazwa „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”, po praz pierwszy pojawiła się w tegorocznym raporcie prognostycznym firmy analitycznej WGSN. Na podstawie różnego rodzaju badań rynkowych eksperci z WGSN ogłosili „cyfrową lawendę” kolorem 2023 roku.

Czytaj więcej

Tureckie zęby: trend na śnieżnobiały uśmiech stał się zmorą dentystów w Europie

Można powiedzieć, że „cyfrowa lawenda” to dość bliski kuzyn innego odcienia, który z kolei Instytut Pantone ogłosił kolorem roku 2022. Mowa o Very Peri, czyli odcieniu jasnofioletowych kwiatów barwinka. Na palecie barw „cyfrowa lawenda” leży bardzo niedaleko, jest jednak jaśniejsza i bardziej neutralna.

Wiele wskazuje na to, że zdążyliśmy polubić subtelną fioletową tonację i — po chwilowym triumfie wyrazistego „elektrycznego” różu w stylu barbiecore — wracamy do krainy łagodności. Jasny, świeży odcień fioletu zaadaptowało wielu czołowych projektantów mody, uwielbiają go też makijażyści, architekci wnętrz — i „zwykli” miłośnicy mody i designu.

W temacie ubioru jasny fiolet to szalenie wdzięczny kolor do stylizowania — zarówno w roli pojedynczego elementu, jak i tonu tworzącego kolorystyczny total look. Nadaje ubiorowi lekkości i odejmuje lat. Na transparentne suknie wieczorowe i garnitury w jasnych lawendowych odcieniach postawiły taki marki jak Victoria Beckham, Armani, Blumarine czy Acne Stiudios.

„Cyfrową lawendę” ukochali sobie również użytkownicy i użytkowniczki mediów społecznościowych. Pod rozmaitymi hasztagami TikToka i inne serwisy zalewają tysiące poradników, jak zaadaptować jasny odcień fioletu w stylizacjach, makijażu i aranżacjach wnętrz.

Mamy dość mocnych kolorów. Powrót do krainy łagodności

Ubiegły rok z pewnością upłynął pod znakiem intensywnego odcienia różu. Jego furorę zawdzięczamy między innymi marce Valentino, która wypromowała ten kolor w swojej jesienno-zimowej kolekcji. Wygląda jednak na to, że nadszedł czas odpoczynku od tego kolorystycznego maksymalizmu.

Być może to właśnie dlatego „zoomerska żółć” nie zdobyła tak dużej popularności wśród „fashionistów” młodego pokolenia. I być może również ze względu na owo zmęczenie intensywnymi barwami nie doczekamy się mocnego wejścia w świat mody i designu pantone’owskiego koloru roku 2023 — Viva Magenta.

Za co kochamy „cyfrową lawendę”? Z pewnością za jej łagodność i uniwersalny charakter, a także za to, że inspiruje nas do „cyfrowego eskapizmu”, czyli oderwania się od problemów codzienności i ucieczki w wirtualny świat.

Zdaniem analityków z WGSN to właśnie tego potrzebujemy w obecnych, nie najłatwiejszych przecież czasach. „Priorytetem dla konsumentów pragnących chronić i poprawić stan swojej psychiki staną się uzdrawiające rytuały” — czytamy w raporcie firmy.

Eksperci podkreślają, że kolory emitujące fale o krótkich długościach — takie jak „cyfrowa lawenda” — działają uspokajająco, wywołują też poczucie stabilności i balansu. Zdaniem autorów raportu to właśnie po przedmioty i urządzenia w takich barwach jak jasny odcień fioletu będziemy najchętniej sięgać, aby wprawić się w lepszy nastrój już samym ich widokiem.

Pod koniec ubiegłego roku Instytut Pantone ogłosił, że kolorem roku 2023 będzie nasycony, buraczkowy odcień o nazwie Viva Magenta. Analitycy instytutu mogli się jednak w swoich przewidywaniach odrobinę pomylić, bo odcieniowi temu rośnie właśnie silny konkurent o zgoła innym charakterze. Oto „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”.

„Cyfrowa lawenda: najmodniejszy kolor na wiosnę 2023 roku

Pozostało 91% artykułu
Moda
Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Za jej sukcesem stoi film z Zendayą
Moda
Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek