Cyfrowa lawenda: ulubiony kolor generacji Z w 2023 roku. Zobaczysz go wszędzie

Intensywne, nasycone kolory wyraźnie nas znużyły. Tej wiosny furorę robi „cyfrowa lawenda” — jasny odcień fioletu kojarzący się z sielskimi prowansalskimi krajobrazami.

Publikacja: 06.04.2023 16:06

Cyfrowa lawenda: ulubiony kolor generacji Z w 2023 roku. Zobaczysz go wszędzie

Foto: Brian Lawson

Pod koniec ubiegłego roku Instytut Pantone ogłosił, że kolorem roku 2023 będzie nasycony, buraczkowy odcień o nazwie Viva Magenta. Analitycy instytutu mogli się jednak w swoich przewidywaniach odrobinę pomylić, bo odcieniowi temu rośnie właśnie silny konkurent o zgoła innym charakterze. Oto „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”.

„Cyfrowa lawenda: najmodniejszy kolor na wiosnę 2023 roku

Nazwa „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”, po praz pierwszy pojawiła się w tegorocznym raporcie prognostycznym firmy analitycznej WGSN. Na podstawie różnego rodzaju badań rynkowych eksperci z WGSN ogłosili „cyfrową lawendę” kolorem 2023 roku.

Czytaj więcej

Tureckie zęby: trend na śnieżnobiały uśmiech stał się zmorą dentystów w Europie

Można powiedzieć, że „cyfrowa lawenda” to dość bliski kuzyn innego odcienia, który z kolei Instytut Pantone ogłosił kolorem roku 2022. Mowa o Very Peri, czyli odcieniu jasnofioletowych kwiatów barwinka. Na palecie barw „cyfrowa lawenda” leży bardzo niedaleko, jest jednak jaśniejsza i bardziej neutralna.

Wiele wskazuje na to, że zdążyliśmy polubić subtelną fioletową tonację i — po chwilowym triumfie wyrazistego „elektrycznego” różu w stylu barbiecore — wracamy do krainy łagodności. Jasny, świeży odcień fioletu zaadaptowało wielu czołowych projektantów mody, uwielbiają go też makijażyści, architekci wnętrz — i „zwykli” miłośnicy mody i designu.

W temacie ubioru jasny fiolet to szalenie wdzięczny kolor do stylizowania — zarówno w roli pojedynczego elementu, jak i tonu tworzącego kolorystyczny total look. Nadaje ubiorowi lekkości i odejmuje lat. Na transparentne suknie wieczorowe i garnitury w jasnych lawendowych odcieniach postawiły taki marki jak Victoria Beckham, Armani, Blumarine czy Acne Stiudios.

„Cyfrową lawendę” ukochali sobie również użytkownicy i użytkowniczki mediów społecznościowych. Pod rozmaitymi hasztagami TikToka i inne serwisy zalewają tysiące poradników, jak zaadaptować jasny odcień fioletu w stylizacjach, makijażu i aranżacjach wnętrz.

Mamy dość mocnych kolorów. Powrót do krainy łagodności

Ubiegły rok z pewnością upłynął pod znakiem intensywnego odcienia różu. Jego furorę zawdzięczamy między innymi marce Valentino, która wypromowała ten kolor w swojej jesienno-zimowej kolekcji. Wygląda jednak na to, że nadszedł czas odpoczynku od tego kolorystycznego maksymalizmu.

Być może to właśnie dlatego „zoomerska żółć” nie zdobyła tak dużej popularności wśród „fashionistów” młodego pokolenia. I być może również ze względu na owo zmęczenie intensywnymi barwami nie doczekamy się mocnego wejścia w świat mody i designu pantone’owskiego koloru roku 2023 — Viva Magenta.

Za co kochamy „cyfrową lawendę”? Z pewnością za jej łagodność i uniwersalny charakter, a także za to, że inspiruje nas do „cyfrowego eskapizmu”, czyli oderwania się od problemów codzienności i ucieczki w wirtualny świat.

Zdaniem analityków z WGSN to właśnie tego potrzebujemy w obecnych, nie najłatwiejszych przecież czasach. „Priorytetem dla konsumentów pragnących chronić i poprawić stan swojej psychiki staną się uzdrawiające rytuały” — czytamy w raporcie firmy.

Eksperci podkreślają, że kolory emitujące fale o krótkich długościach — takie jak „cyfrowa lawenda” — działają uspokajająco, wywołują też poczucie stabilności i balansu. Zdaniem autorów raportu to właśnie po przedmioty i urządzenia w takich barwach jak jasny odcień fioletu będziemy najchętniej sięgać, aby wprawić się w lepszy nastrój już samym ich widokiem.

Pod koniec ubiegłego roku Instytut Pantone ogłosił, że kolorem roku 2023 będzie nasycony, buraczkowy odcień o nazwie Viva Magenta. Analitycy instytutu mogli się jednak w swoich przewidywaniach odrobinę pomylić, bo odcieniowi temu rośnie właśnie silny konkurent o zgoła innym charakterze. Oto „Digital Lavender”, czyli „cyfrowa lawenda”.

„Cyfrowa lawenda: najmodniejszy kolor na wiosnę 2023 roku

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Transformacja siostrzanej marki H&M. Zacznie działać w formacie „trzy w jednym”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Moda
Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna
Moda
Rynek używanych dóbr luksusowych. Raport zdominowały marki z jednego kraju
Moda
Dioriviera. Nadchodzi lato w stylu haute couture
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Moda
Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont