Europejski „król luksusu” w tarapatach. Spadek wartości o 30 miliardów euro

Gigant branży luksusowej boleśnie odczuwa skutki spowolnienia na rynku. Gorsze od oczekiwanych wyniki za trzeci kwartał przełożyły się na spadek cen akcji koncernu LVMH, największego na świecie potentata na rynku dóbr luksusowych.

Publikacja: 17.10.2024 16:36

Majątek Bernarda Arnaulta Bloomberg szacuje obecnie na ok.175 miliardów dolarów.

Majątek Bernarda Arnaulta Bloomberg szacuje obecnie na ok.175 miliardów dolarów.

Foto: Benjamin Girette Bloomberg

Potaniały akcje największego na świecie przedsiębiorstwa działającego w branży luksusowej. To skutek malejącej sprzedaży na rynkach kluczowych dla koncernu LVMH, kontrolującego tak znane marki jak Louis Vuitton, Dior, Tiffany czy Moët & Chandon.

Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych. Lider ze spadkami

Bernard Arnault, jeden z pięciu najbogatszych ludzi na świecie i zarazem najbogatszy Europejczyk, ma ostatnio niewiele powodów do zadowolenia. Wyniki finansowe należącego do niego koncernu LVMH za trzeci kwartał 2024 roku dość znacząco rozminęły się z prognozami.

W trzecim kwartale 2024 roku sprzedaż w grupie LVMH spadła o trzy procent w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, do kwoty 19,1 miliarda euro. Analitycy spodziewali się mniejszego spadku — na poziomie jednego procenta.

Czytaj więcej

Litwinka stworzyła biznes wart miliardy dolarów. Pomysł narodził się na imprezie

Marki należące do działu mody i galanterii skórzanej koncernu LVMH zaliczyły spadek sprzedaży o pięć procent. Do niego należą między innymi takie flagowe marki jak Louis Vuitton i Dior, które odpowiadają za prawie połowę sprzedaży w LVMH. To pierwszy spadek sprzedaży od 2020 roku, kiedy pandemia zamroziła na pewien czas światowa gospodarkę.

Gorsze wyniki zanotowały też działy biżuterii i zegarków oraz win i alkoholi mocnych koncernu LVMH. Wszystkie te czynniki złożyły się na niespodziewany, siedmioprocentowy spadek cen akcji LVMH w trzecim kwartale. W skali całego roku to już z kolei aż 14 procent. W swoim oficjalnym komunikacie LVMH tłumaczy to niepewną sytuacją ekonomiczną i geopolityczną.

Trudne czasy na rynku dóbr luksusowych

Te problemy przełożyły się na zmianę kursu akcji koncernu LVMH, a przez to – na jego kapitalizację, która spadła o blisko 25 procent w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Z powodu spadku kursu akcji zmniejszyła się też wycena wartości majątku Bernarda Arnaulta, aż o blisko 10 miliardów dolarów w jeden dzień, a jak informuje Bloomberg, od początku tego roku majątek Arnaulta „stopniał” na papierze o ok. 32 miliardy dolarów. Francuz zajmuje obecnie 5. miejsce na liście miliarderów przygotowywanej przez Bloomberga.

Przy czym nikt z czołowej pięćdziesiątki listy Bloomberga nie zanotował nawet w przybliżeniu tak dużej utraty wartości majątku. Obecnie amerykański serwis szacuje jego wartość na 175 miliardów dolarów, to znacznie mniej niż szacunki na poziomie 230 miliardów dolarów z marca 2024 roku.

Problemy LVMH, a także wielu innych podmiotów działających na rynku dóbr luksusowych, wynikają przede wszystkim ze spadku sprzedaży na rynkach azjatyckich. W przypadku LVMH spadek sprzedaży w Azji (z wyjątkiem Japonii) wyniósł w trzecim kwartale 16 procent. Dyrektor finansowy LVMH Jean-Jacques Guiony w rozmowie z „Financial Times” poinformował, że taki sam poziom zanotowano w najgorszym momencie pandemii.

Chińczycy są obecnie bardziej powściągliwi w kupowaniu wyrobów luksusowych ze względu na pogarszającą się sytuację ekonomiczną tego kraju. Zdaniem „The New York Timesa” powodów takiego stanu rzeczy jest więcej.

Chiński rząd nałożył bowiem niedawno nowe cła na produkowaną w Europie brandy (trunki takie ma w swoim portfolio należąca do LVMH firma Moët-Hennessy). Była to odpowiedź na podwyżkę ceł w Unii Europejskiej na chińskie samochody elektryczne.

Również wielu innych graczy w sektorze wyrobów luksusowych mierzy się z trudną sytuacją. Jeden z kluczowych rywali LVMH, koncern Kering, zanotował spadek cen swoich akcji na poziomie 5,4 procenta, na co wpłynął dwucyfrowy spadek sprzedaży w ostatnich kilkunastu miesiącach. Z niezbyt zadowalającymi wynikami sprzedaży mierzy też między innymi działająca niezależnie marka Burberry.

Nawet Hermès, czyli jedna z niewielu marek, którym udaje się wyjść obronną ręką z kryzysu, w trzecim kwartale również zaliczyła spadek cen swoich akcji na poziomie 2,9 procenta. Pomimo obecnego tąpnięcia najzamożniejsze grono klientów Hermèsa zapewniło zadowalającą wielkość sprzedaży, która na przestrzeni ostatniego roku przyniosła wzrost wartości akcji marki o prawie dziesięć procent.

Potaniały akcje największego na świecie przedsiębiorstwa działającego w branży luksusowej. To skutek malejącej sprzedaży na rynkach kluczowych dla koncernu LVMH, kontrolującego tak znane marki jak Louis Vuitton, Dior, Tiffany czy Moët & Chandon.

Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych. Lider ze spadkami

Pozostało 93% artykułu
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach
Moda
„Athletic Chic” powraca. Słynne domy mody są już zmęczone „cichym luksusem”
Biznes
Sukcesja w polskich firmach. Ekspertka: Problemem jest „syndrom założyciela”
Biznes
Business Fashion Environment Summit 2024: moda w obliczu wielkich wyzwań
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
„Efekt Tiktoka” dotknął kolejną branżę. Potentat nie nadąża z produkcją