„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach

Marka Made in Italy, która długo była dumą Włochów, a także obiektem zazdrości innych krajów. przechodzi kryzys, zwłaszcza w świecie mody.

Publikacja: 18.10.2024 03:26

Z oficjalnych danych wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku w Toskanii zamknęło się ponad 300 firm

Z oficjalnych danych wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku w Toskanii zamknęło się ponad 300 firm z branży galanterii skórzanej. Problemy mają też inne sektory szeroko pojętej branży odzieżowej.

Foto: Rudy Issa Unsplash

Marka Made in Italy długo była dumą Włochów — oznaczeniem potwierdzającym wysoką jakość różnego rodzaju produktów, które powstały we Włoszech. To jednak już przeszłość, a problemy wielu producentów pokazują, ze najbliższe lata nie będą należały do łatwych. 

Marka Made in Italy w kryzysie. Zamykają się fabryki, miliony ludzi tracą pracę

Określenia Made in Italy zaczęto używać we Włoszech po II wojnie światowej, w czasach odradzania się włoskiej gospodarki. Metka Made in Italy stanowi gwarancję, że obuwie, produkty żywnościowe, pojazdy i inne wyroby w całości powstały we Włoszech — i są najwyższej jakości.

Niestety, od pewnego czasu na wizerunku słynnego oznaczenia, z którego tak dumni są Włosi, pojawiają się rysy. Problem, z którym na masową skalę mierzy się obecnie włoska branża odzieży luksusowej, naświetlili dziennikarze serwisu Milano Finanza Fashion.

Czytaj więcej

Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”

Ostatnie lata to masowe zamknięcia niewielkich włoskich firm produkujących odzież, obuwie i galanterię skórzaną. Przedsiębiorcy coraz sięgają po pomoc ze strony państwa.

Problem w największym stopniu dotyczy Toskanii — serca włoskiej mody luksusowej. Z danych włoskiego związku izb handlowych Unioncamere wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku zamknęło się ponad 300 firm z branży galanterii skórzanej. Eksperci zauważają, że w ramach cięć kosztów swoje manufaktury po cichu zamykają również czołowe włoskie marki luksusowe.

Wszystko to pociąga za sobą zwolnienia milionów osób. W samej Florencji i Pizie w tamtejszych firmach odzieżowych i obuwniczych w pierwszej połowie tego roku zwolniono ponad trzy miliony pracowników.

Z trudną sytuacją mierzą się ponadto takie regiony jak Marchia i Kampania. W Marchii na przestrzeni ostatniego roku zamknęło się ponad tysiąc małych firm, z kolei w Kampanii — około 300. Setki niewielkich przedsiębiorstw zakończyło działalność również w Veneto na północy Włoch, a także w Emilii-Romanii.

Kryzys marki Made in Italy

Po pandemii branża wyrobów luksusowych przeżywała boom. W końcu jednak przyszło spowolnienie, co boleśnie odczuwa właśnie włoski sektor luksusowej odzieży, dodatków i obuwia z metką Made in Italy.

Z czego wynikają problemy włoskich przedsiębiorców? Eksperci winią między innymi wzrost stóp procentowych, a także koszty kredytów. Z tego powodu międzynarodowe grono klientów włoskich marek, rekrutujące się z klasy średniej, zaczęło bardziej powściągliwie podchodzić do zakupów wyrobów z wyższej półki. Dotyczy to również kluczowych rynków: chińskiego i koreańskiego.

Zdaniem branżowych specjalistów azjatyccy klienci zaczęli jednocześnie cześciej stawiać na rodzime marki. Ich zdaniem częściowo wynika to z coraz bardziej skomplikowanych relacji między krajami Wschodu a Zachodu. Wśród Azjatów popularność zyskuje też trend na kupowanie wyrobów z drugiej ręki.

Eksperci z „Milano Finanza Fashion” podają ponadto, że w ostatnich latach drastycznie wzrosły ceny surowców, co mocno nadszarpnęło płynność dostaw do fabryk i manufaktur. Symptomy spowolnienia w branży zauważono już latem 2023 roku, apogeum przyszło wiosną następnego roku.

Czy istnieje jakiś sposób na wyjście z tego kryzysu? Zdaniem cytowanych przez NSS specjalistów kunszt rzemieślników nadal jest w cenie, jednak aby przetrwać, przedsiębiorstwa muszą pójść z duchem czasu i w odpowiedni sposób zaadaptować w swoim biznesie nowe technologie.

Marka Made in Italy długo była dumą Włochów — oznaczeniem potwierdzającym wysoką jakość różnego rodzaju produktów, które powstały we Włoszech. To jednak już przeszłość, a problemy wielu producentów pokazują, ze najbliższe lata nie będą należały do łatwych. 

Marka Made in Italy w kryzysie. Zamykają się fabryki, miliony ludzi tracą pracę

Pozostało 90% artykułu
Moda
Symbol Paryża ponownie ożył. Pokaz mody Chanel we wnętrzach Grand Palais
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Moda
Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”
Moda
„Athletic Chic” powraca. Słynne domy mody są już zmęczone „cichym luksusem”
Moda
Powstaje nowy gigant w branży mody. Niemcy chcą stać się nowym Amazonem
Moda
Mark Zuckerberg ma nowy pomysł na biznes. Łacina i greka staną się popularne?