„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach

Marka Made in Italy, która długo była dumą Włochów, a także obiektem zazdrości innych krajów. przechodzi kryzys, zwłaszcza w świecie mody.

Publikacja: 18.10.2024 03:26

Z oficjalnych danych wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku w Toskanii zamknęło się ponad 300 firm

Z oficjalnych danych wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku w Toskanii zamknęło się ponad 300 firm z branży galanterii skórzanej. Problemy mają też inne sektory szeroko pojętej branży odzieżowej.

Foto: Rudy Issa Unsplash

Marka Made in Italy długo była dumą Włochów — oznaczeniem potwierdzającym wysoką jakość różnego rodzaju produktów, które powstały we Włoszech. To jednak już przeszłość, a problemy wielu producentów pokazują, ze najbliższe lata nie będą należały do łatwych. 

Made in Italy w kryzysie. Zamykają się fabryki, ludzie tracą pracę

Określenia Made in Italy zaczęto używać we Włoszech po II wojnie światowej, w czasach odradzania się włoskiej gospodarki. Metka Made in Italy stanowi gwarancję, że obuwie, produkty żywnościowe, pojazdy i inne wyroby w całości powstały we Włoszech — i są najwyższej jakości.

Niestety, od pewnego czasu na wizerunku słynnego oznaczenia, z którego tak dumni są Włosi, pojawiają się rysy. Problem, z którym na masową skalę mierzy się obecnie włoska branża odzieży luksusowej, naświetlili dziennikarze serwisu Milano Finanza Fashion.

Czytaj więcej

Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”

Ostatnie lata to zamknięcia wielu włoskich firm produkujących odzież, obuwie i galanterię skórzaną. Przedsiębiorcy coraz sięgają po pomoc ze strony państwa.

Problem w największym stopniu dotyczy Toskanii — serca włoskiej mody luksusowej. Z danych włoskiego związku izb handlowych Unioncamere wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku zamknęło się ponad 300 firm z branży mody i galanterii skórzanej. Eksperci zauważają, że w ramach cięć kosztów swoje manufaktury po cichu zamykają również czołowe włoskie marki luksusowe.

We Florencji w tamtejszych firmach produkujących galanterię skórzaną sytuacja jest szczególnie trudna – w tym roku zamknięto ponad 112 firm z tej branży. W ubiegłym roku – 20. 

Z trudną sytuacją mierzą się ponadto takie regiony jak Marchia i Kampania, Veneto na północy Włoch, a także Emilia-Romania.

Kryzys marki Made in Italy

Po pandemii branża wyrobów luksusowych przeżywała boom. W końcu jednak przyszło spowolnienie, co boleśnie odczuwa właśnie włoski sektor luksusowej odzieży, dodatków i obuwia z metką Made in Italy.

Z czego wynikają problemy włoskich przedsiębiorców? Eksperci winią między innymi wzrost stóp procentowych, a także koszty kredytów. Z tego powodu międzynarodowe grono klientów włoskich marek, rekrutujące się z klasy średniej, zaczęło bardziej powściągliwie podchodzić do zakupów wyrobów z wyższej półki. Dotyczy to również kluczowych rynków: chińskiego i koreańskiego.

Zdaniem branżowych specjalistów azjatyccy klienci zaczęli jednocześnie cześciej stawiać na rodzime marki. Ich zdaniem częściowo wynika to z coraz bardziej skomplikowanych relacji między krajami Wschodu a Zachodu. Wśród Azjatów popularność zyskuje też trend na kupowanie wyrobów z drugiej ręki.

Eksperci z „Milano Finanza Fashion” podają ponadto, że w ostatnich latach drastycznie wzrosły ceny surowców, co mocno nadszarpnęło płynność dostaw do fabryk i manufaktur. Symptomy spowolnienia w branży zauważono już latem 2023 roku, apogeum przyszło wiosną następnego roku.

Czy istnieje jakiś sposób na wyjście z tego kryzysu? Zdaniem cytowanych przez NSS specjalistów kunszt rzemieślników nadal jest w cenie, jednak aby przetrwać, przedsiębiorstwa muszą pójść z duchem czasu i w odpowiedni sposób zaadaptować w swoim biznesie nowe technologie.

Marka Made in Italy długo była dumą Włochów — oznaczeniem potwierdzającym wysoką jakość różnego rodzaju produktów, które powstały we Włoszech. To jednak już przeszłość, a problemy wielu producentów pokazują, ze najbliższe lata nie będą należały do łatwych. 

Made in Italy w kryzysie. Zamykają się fabryki, ludzie tracą pracę

Pozostało 90% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku