UPC (Universal Product Code), czyli Uniwersalny Kod Produktu, stał się najbardziej popularnym narzędziem rozpoznawania produktów. Dziś każdego dnia na całym świecie skanowane są miliardy przedmiotów w rozmaitych branżach – od linii lotniczych, przez apteki, po sklepy i kina.
Technologia laserowa stojąca za UPC zmieniła zwłaszcza handel. Dzięki kodom kreskowym możliwa stała się nie tylko szybsza obsługa przy kasie, ale też sprawniejsze magazynowanie towarów, proste dokonywanie zwrotów produktów czy ostatnia nowość: korzystanie z kas samoobsługowych. Kim był pomysłodawca kodu kreskowego – rewolucyjnego rozwiązania, które zmienił sposób robienia zakupów?
Kto wymyślił kod kreskowy?
W roku 1932, gdy Stany Zjednoczone zmagały się w Wielkim Kryzysem, pracownik Uniwersytetu Harvarda, Wallace Flint, zaproponował swoim studentom udział w eksperymencie. Celem było opracowanie sposobu na zautomatyzowane dostarczanie kasjerom produktów z magazynu.
Czytaj więcej
Marta Ortega Pérez, prezeska koncernu Inditex, do którego należy między innymi Zara, jest córką Amancia Ortegi, twórcy firmy, jednego z najbogatszych Europejczyków. Dziedziczka tej fortuny chce zmienić wizerunek marki — i całego koncernu Inditex.
Właśnie wtedy pojawił się pomysł polegający na tym, że klient po wybraniu konkretnego produktu z katalogu pobierał kartę perforowaną, a następnie umieszczał ją w czytniku. System, po odczytaniu danych z karty, dostarczał kasjerowi produkt z magazynu. Klientowi otrzymywał rachunek, a system magazynowy korygował stan zapasów.