Zara się zmieni. Córka założyciela przejmuje stery i ma rewolucyjną wizję marki

Marta Ortega Pérez, prezeska koncernu Inditex, do którego należy między innymi Zara, jest córką Amancia Ortegi, twórcy firmy, jednego z najbogatszych Europejczyków. Dziedziczka tej fortuny chce zmienić wizerunek marki — i całego koncernu Inditex.

Publikacja: 03.04.2023 16:12

Marta Ortega Pérez chce sprawić, by ludzie przestali postrzegać Zarę jako część segmentu „szybkiej m

Marta Ortega Pérez chce sprawić, by ludzie przestali postrzegać Zarę jako część segmentu „szybkiej mody” kojarzącej się z tanimi ubraniami niskiej jakości.

Foto: Paul Hanna © 2022 Bloomberg Finance LP

W portfolio Inditeksu, hiszpańskiego giganta odzieżowego, znajduje się siedem marek. Najważniejsza wśród nich jest Zara. Stery w firmie po jej założycielu i dotychczasowym prezesie koncernu, Amancio Ortedze, przejęła jego 39-letnia córka. Marta Ortega Pérez pracuje nad zmianą wizerunku marek w portfolio Inditeksu, przede wszystkim Zary — najważniejszej z nich.

Nowe porządki w Zarze — marka wkracza do świata luksusu

Zara to oczko w głowie Marty Ortegi Pérez, która zasiadła w zarządzie Inditeksu 1 kwietnia 2022 roku. Marka, która od początku jest skierowana do nieco bardziej zamożnych i aspirujących przedstawicielek klasy średniej, odpowiada za 73 procent dochodów Inditeksu.

Klientki i klienci Zary z pewnością zdążyli zauważyć wzrost cen produktów marki. To samo dotyczy pozostałych marek wchodzących w skład „rodziny” Inditeksu, między innymi Bershki i Pull & Bear.

Czytaj więcej

Siostrzana marka Zary w tarapatach. Nie zależy nam już, jak wyglądamy w pracy?

Nowa polityka cenowa w Zarze i innych markach wynika nie tylko z kryzysu gospodarczego i zwiększonych kosztów prowadzenia biznesu, które dały się we znaki również takiemu gigantowi jak Inditex. Marta Ortega Pérez chce osiągnąć jeszcze jeden cel, czysto wizerunkowy.

Córka Amancio Ortegi pragnie pozbyć się wizerunku koncernu działającego sferze tak zwanej szybkiej mody. Takiej opinii przez lata nie mogła pozbyć się również Zara, jednak za sprawą Marty Ortegi Pérez to ma się zmienić. Dziedziczka fortuny ojca ma ambicję umieścić Zarę na półce z etykietą „moda premium”.

W niedawnym wywiadzie dla „Financial Times”, Ortega Pérez stwierdziła: „Nie uważamy się za to, co inni nazywają »szybką modą«. To kojarzy się z masą niesprzedanych ubrań, w dodatku kiepskiej jakości i tanich — jesteśmy jak najdalej od tego”.

Marta Ortega Pérez: kim jest córka twórcy Zary?

Marta Ortega urodziła się 10 stycznia 1984 roku w Vigo jako najmłodsze dziecko Amancio Ortegi, hiszpańskiego miliardera, który jeszcze w 1975 roku otworzył w A Corunii pierwszy sklep Zary. Gruntowne biznesowe wykształcenie odebrała w Szwajcarii i na Uniwersytecie Londyńskim.

Tuż po studiach, jako 23-latka, Marta Ortega zaczęła pacę w Inditeksie jako szeregowa sprzedawczyni w jednym ze sklepów Bershki w Londynie. Przez 16 lat przewinęła się przez wiele różnych stanowisk w koncernie ojca — i zdążyła poznać firmę „od podszewki”.

Przez cały ten czas uchodziła w hiszpańskich mediach bardziej za niefrasobliwą imprezowiczkę niż odpowiedzialną dziedziczkę fortuny. Wszystko zmieniło się w ubiegłym roku, kiedy zajęła się definiowaniem na nowo wizerunku Inditeksu i zaczęła podejmować pierwsze znaczące decyzje w firmie.

W międzyczasie w Zarze, której Ortega poświęca najwięcej uwagi, nastąpiło kilka istotnych zmian. Oprócz podwyżki cen o pięć procent zamknięto mniejsze i mniej istotne sklepy i pozostawiono te większe, znajdujące się w kluczowych lokalizacjach na całym świecie.

Marka wypuściła też na rynek kilka ekskluzywnych, limitowanych kolekcji skierowanych do zamożniejszych klientek, postawiła na marketing pozycjonujący kolekcje w sferze luksusowej. Ortega założyła też fundację działającą w obszarach sztuki i mody i otworzyła centrum wystawiennicze w A Corunii, gdzie Inditex ma swoją siedzibę.

Wszystkie decyzje Ortegi opłaciły się, co udowodnił opublikowany niedawno raport Inditeksu za 2022 rok. Wartość akcji koncernu wzrosła o połowę, Inditeks zanotował też rekordowo wysoką sprzedaż, dzięki której holding zarobił ponad cztery miliardy euro.

Komentując te wyniki, Marta Ortega napisała w raporcie: „Nie chcemy być szybcy; chcemy być zwinni i i elastyczni”. Bizneswoman, stojąca na czele pioniera szybkiej mody, ma zatem ambicję wynieść rodzinny biznes na nowy, wyższy poziom.

W portfolio Inditeksu, hiszpańskiego giganta odzieżowego, znajduje się siedem marek. Najważniejsza wśród nich jest Zara. Stery w firmie po jej założycielu i dotychczasowym prezesie koncernu, Amancio Ortedze, przejęła jego 39-letnia córka. Marta Ortega Pérez pracuje nad zmianą wizerunku marek w portfolio Inditeksu, przede wszystkim Zary — najważniejszej z nich.

Nowe porządki w Zarze — marka wkracza do świata luksusu

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Najbogatszy Europejczyk znowu na zakupach. Na celowniku słynna marka luksusowa
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę