Wielki powrót biznesowej aktówki. Teraz noszą ją kobiety

Aktówka – niegdyś niezbędne akcesorium dyrektora, potem gadżet kojarzący się z pokoleniem yuppies. Dzisiaj przedmiot, który robi furorę w kolekcjach znanych marek. Klasyczna biznesowa aktówka to kolejne typowo męskie akcesorium, które wkroczyło do świata kobiecej mody – i wygląda świetnie.

Publikacja: 02.08.2021 11:56

Wielki powrót biznesowej aktówki. Teraz noszą ją kobiety

Foto: Ivan/Pexels

Jeszcze dwie dekady temu aktówka stanowiła nieodłączny element biznesowych stylizacji. Dodajmy, że męskich. Z czasem jej popularność zmalała – ale dzisiaj widzimy jej wielki powrót.

Aktówka: nowy trend w kobiecej modzie

88 lat temu aresztowano Marlenę Dietrich za pojawienie się w Paryżu w męskim garniturze. W stolicy Francji obowiązywał wówczas zakaz noszenia spodni przez kobiety. Od tamtego czasu kobieca moda przeszła wiele rewolucji – i wciąż się zmenia.

Czytaj też: Koniec z dopasowanymi ubraniami. Teraz nosimy oversize

Największy boom na adaptowanie elementów męskich stylizacji w ubiorach kobiet przypadł na lata 80. i 90. ubiegłego stulecia. Rozkwitała wtedy moda na „Power Dress” jako wyraz kobiecej emancypacji i feminizmu.

Kobieca sylwetka zyskała bardziej męski wygląd za sprawą marynarek z kanciastymi, szerokimi ramionami. Garsonka stała się symbolem dążenia kobiet do wyrównywania szans w sferze zawodowej.

I kiedy 20 lat temu wszyscy byli już wszyscy byli pewni, że moda na ówczesną estetykę już nigdy nie wróci, nadeszła druga dekada XXI wieku. Przekonanie o tym, że estetyka sprzed lat 80. czy 90. to czysty obciach, ustąpiło rosnącemu sentymentowi.

Moda kobieca: bardziej formalna

Jego odbiciem stały się nowe interpretacje kolorowych dresów, opaski, ogromna biżuteria czy wypchane ramiona. Modzie na lata 80. i 90. towarzyszy wysyp sklepów vintage’owych specjalizujących się w ubraniach właśnie z tych dekad.

"kobiety z aktówkami"

Fot: Cottonbro/Pexels

sukces.rp.pl

Nikt jednak nie spodziewał się, że takie domy mody jak Dior czy Louis Vuitton odgrzeją w tym roku kolejny trend sprzed lat i jako modny dodatek do codziennych ubrań zaproponują właśnie aktówkę. Nowe odsłony klasycznej biznesowej torby pojawiły się w wiosenno-letnich kolekcjach na 2022 rok, błyskawicznie przekonały się do niej m.in. Lady Gaga czy Bella Hadid.

Internet natychmiast to podchwycił. TikTok i Instagram zalały zdjęcia stylizacji czerpiących całymi garściami z estetyki prep – ale nie tylko.

Powrót do formalnego stylu? Nie do końca

Będąca nieodłącznym elementem męskich biurowych stylizacji lat 80. i 90., aktówka stanęła w poprzek powszechnemu obecnie trendowi na poszukiwanie jeszcze bardziej wyluzowanych ubiorów, wpisujących się w styl smart casual.

Aktówka XXI wieku w żadnej mierze nie oznacza jednak powrotu do biznesowego stylu. Pandemia sprawiła, że wiele osób zaczęło pracować z domu. W nowej odsłonie aktówka to zabawa konwencjami, świadomy żart z zerojedynkowego podziału na modę biznesową i styl casual.

Co więcej, aktówce wcale nie musi towarzyszyć formalna garsonka – wręcz przeciwnie. W odświeżonej wersji torba może uzupełniać letnią sukienkę lub t-shirt w połączeniu z jeansami.

Czy to czas, aby poprosić ojca o jego aktówkę sprzed lat? Niekoniecznie. Torby, które proponują projektanci, są wprawdzie ukłonem w stronę przeszłości, ale to nie dosłowny cytat: aktówki w 2021 roku mają przeróżne rozmiary, a także bardzo wyraziste kolory.

Czy aktówki się przyjmą? Całkiem możliwe. Wraz z powrotem do miejskiego życia wróciła bowiem potrzeba posiadania pojemnej, praktycznej torby. Jedna miejsce bardzo ważnych papierów zajmą w aktówce smartfon, smycz dla psa – lub cokolwiek innego.

Jeszcze dwie dekady temu aktówka stanowiła nieodłączny element biznesowych stylizacji. Dodajmy, że męskich. Z czasem jej popularność zmalała – ale dzisiaj widzimy jej wielki powrót.

Aktówka: nowy trend w kobiecej modzie

Pozostało 93% artykułu
Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą