Pożegnajmy futra z norek. W końcu znikają, dzięki pandemii

W historii futer z norek, jednego z najbardziej kontrowersyjnych modowych symboli statusu społecznego i zamożności, jak w soczewce odbijają się globalne kryzysy finansowe, zmiany społeczne, a także wzrost potęgi chińskiej gospodarki.

Publikacja: 04.01.2021 14:45

Fot: Kopenhagen Fur/ Facebook

Fot: Kopenhagen Fur/ Facebook

Foto: Fot: Kopenhagen Fur/ Facebook

Futra z norek przez wiele dekad uchodziły za synonim luksusu i dobrego smaku w świecie mody. Przyczyniły się do tego między innymi kampanie reklamowe i „role” w znanych filmach od lat 60. Szczyt zainteresowania futrami z norek, które w najbardziej luksusowych wersjach kosztowały nawet blisko pół miliona dolarów, przypada na lata 80.

Futra z norek: kiedyś symbol zamożności, dzisiaj – symbol złego smaku

Dzisiaj ich odbiór społeczny jest zupełnie inny – koronawirus dodatkowo przyspieszył odchodzenie od produkcji futer naturalnych, a przemysł futrzarski od wielu lat znajduje się na celowniku organizacji ekologicznych i ruchów walczących o prawa zwierząt.

Czytaj też: Koniec ery mięsa – za 15 lat całkiem zniknie z naszej diety. Dzieci pokolenia Z będą weganami w stu procentach

W Polsce popularność futer z norek zaczęła rosnąć w wyniku przemian rynkowych lat 90. – czyli w okresie, gdy na świecie, głównie za sprawą kryzysu finansowego z 1987 roku, firmy zajmujące się ich produkcją musiały poszerzyć działalność o inne produkty. Konkurencja malała, sklepy futrzarskie przechodziły przyspieszoną dywersyfikację, ale futra z norek nadal były traktowane jako dobra inwestycja – tak jak obecnie torebki domu mody Hermes czy karty z Pokemonami. Z czasem sytuacja zaczęła ulegać zmianie za sprawą napływu futer z błyskawicznie rosnącego rynku chińskiego – chińskie futra uznawano za produkt gorszej jakości, ale miały przystępniejsze ceny.

Zalew chińskich futer przyczynił się do tego, że luksusowe stały się m.in. futra z królika, a norki stopniowo traciły na znaczeniu. Ta tendencja pogłębiła się w ostatnich latach, kiedy wiele największych domów mody, takich jak Burberry, Versace, Ralph Lauren, Giorgio Armani czy Chanel, całkowicie zrezygnowało ze sprzedaży futer – zarówno za sprawą ekologicznego kosztu ich produkcji, jak i zmieniających się upodobań klientów. Ich śladem poszły kraje (Wielka Brytania, Holandia, Belgia czy Niemcy), regiony i stany (Kalifornia), które zadeklarowały wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży futer w pierwszej połowie dekady.

Największym ciosem dla branży futrzarskiej produkującej futra z norek niespodziewanie okazała się pandemia. Pod koniec listopada 2020 roku w Danii, która jest największym eksporterem futer z norek na świecie, wybito i skremowano ponad 10 milionów tych zwierząt. Powodem był lęk przed wpływem wykrytej u nich mutacji koronawirusa, która mogłaby zagrozić skuteczności rozpoczętej niedawno akcji szczepień. W konsekwencji zamknięcie ogłosił Kopenhagen Fur, największy, wyspecjalizowany w sprzedaży futer z norek, dom aukcyjny na świecie, odpowiedzialny za 40% ich globalnej sprzedaży.

Ekologiczna świadomość młodych klientów to ważny argument mający wpływ na zmniejszenie zainteresowania futrami z norek, ale zmieniła się tez moda. Ostentacyjne futra zastąpiły skromniejsze kamizelki, kurtki czy płaszcze lepiej podkreślające figurę. Futra z norek stały się reliktem z innej epoki.

Futra z norek znikają, ale nie znaczy to, że znikną zupełnie. Zapewne powrócą, choć w innej formie – przekonują rynkowi eksperci. Widać to zresztą po pierwszych reakcjach na decyzję Duńczyków o wybiciu populacji norek. W odpowiedzi na to chińskie firmy znacząco zwiększyły produkcję futer, a dom aukcyjny Saga Furs z Finlandii zanotował skok sprzedaży i wzrost cen.

Źródło: The New York Times

Futra z norek przez wiele dekad uchodziły za synonim luksusu i dobrego smaku w świecie mody. Przyczyniły się do tego między innymi kampanie reklamowe i „role” w znanych filmach od lat 60. Szczyt zainteresowania futrami z norek, które w najbardziej luksusowych wersjach kosztowały nawet blisko pół miliona dolarów, przypada na lata 80.

Futra z norek: kiedyś symbol zamożności, dzisiaj – symbol złego smaku

Pozostało 88% artykułu
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie