Exor, holding należący do włoskiej rodziny Agnellich, za ok. 80 milionów dolarów przejął większościowy pakiet akcji chińskiej marki Shang Xia, stworzonej w rezultacie współpracy między projektantką Jiang Quion Er i domem mody Hermes. Dotychczasowi właściciele nadal będą posiadać akcje firmy, odegrają również rolę strategiczną i pomogą przedstawicielom Exora w przekształceniu Shang Xia w markę globalną.
Czytaj też: Raj na Ziemi: ten bajkowy rezerwat w Chinach zainspirował twórców „Avatara”
To pierwsza duża inwestycja grupy Exor związana z modą. Jedna z największych grup luksusowych świata kontroluje między innymi Ferrari czy Fiat Chrysler Automobiles, a także drużynę Juventus Turyn oraz magazyn „The Economist”. „Cieszymy się, że możemy podzielić się z Shang Xia naszym doświadczeniem w tworzeniu globalnych marek luksusowych, a także duchem przedsiębiorczości, który wnosimy do wszystkich naszych firm” – powiedział o transakcji prezes Exor, John Elkann.
Stworzona w 2010 roku Shang Xia to kompleksowa marka lifestyle’owa, łącząca tradycyjne chińskie rzemiosło z nowoczesnym designem, oprócz mody oferująca m.in. meble, biżuterię czy zestawy do herbaty. W ciągu dekady firma zdobyła pozycję jednej z pierwszych marek luksusowych z Chin, rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej. Do tej pory posiadała sklepy w Szanghaju, gdzie została założona, a także w Pekinie, Chengdu, Hangzhou, Shenzhen i Paryżu. W 2021 roku dzięki nowym właścicielom mają zostać otworzone kolejne salony w Singapurze i Tajpej.
Agnelli: potężna włoska rodzina
To nazwisko we Włoszech znaczy bardzo dużo. Nieżyjący już Gianni Agnelli (zmarł w 2003 roku) był twórcą potęgi Fiata i najbogatszym człowiekiem współczesnych Włoch. Uważano, nie bez podstaw, że od jego decyzji w dużym stopniu zależały losy włoskiej gospodarki – tak duży był wpływ spółek kontrolowanych przez Agnellego na włoski przemysł.
Gianni Agnelli wywodził się ze szlacheckiego rodu z północy Włoch. Jego ojciec był przemysłowcem, Gianni odziedziczył po nim talent do biznesu i zarabiania pieniędzy. Władzę w firmie Fiat, kontrolowanej przez Agnellich, Gianni przejął w 1966 roku. W ciągu 30 lat rządów zmienił Fiata w jednego z czołowych europejskich producentów samochodów i części zamiennych. Agnelli podejmował odważne decyzje, do takich należała współpraca z krajach leżącymi za „Żelazną kurtyną” czy utworzenie sojuszu kilku producentów, którzy wspólnie zaczęli produkować ciężarówki pod marką Iveco.