Pierwszy kwartał 2020 roku to z pewnością najbardziej nietypowy okres dla marek luksusowych i projektantów mody w ostatnim półwieczu. Wyjątkowy jest też kwartalny raport Lyst Index 2020, pokazujący które marki budzą największe zainteresowanie w czasach kryzysu i pandemii.
Publikowane od kilku lat zestawienie wyszukiwarki Lyst pozwala jak w soczewce przyjrzeć się współczesnej modzie. Kluczem nie jest tu nieskazitelne krawiectwo czy „zielona” polityka firmy, ale to, czego naprawdę poszukują klienci, przyciągnięci sprawnymi akcjami marketingowymi, głośnymi nazwiskami projektantów i wydarzeniami spoza świata mody, które – tak jak pandemia – wywierają na nią kolosalny wpływ.
Maseczki: moda czasów pandemii
Najbardziej pożądaną marką świata po raz kolejny zostało Off-White. Tuż za firmą Virgila Abloha na podium znalazły się Balenciaga i Nike. W pierwszej dziesiątce nie zabrakło też miejsca dla Gucci, Prady, Moncler, Fendi, Valentino, Saint Laurent i Versace. W zestawieniu (na miejscu 15.) debiutuje „najgorętsza” nowa marka wg raportu Next 20 – Jacquemus.
Zgodnie z przewidywaniami pierwszy kwartał przyniósł gigantyczny wzrost zainteresowania designerskimi maseczkami. Łącznie zanotowały one 496-procentowy wzrost zapytań w wyszukiwarce Lyst w porównaniu z ubiegłym rokiem.