Na europejskim rynku mody pojawił się nowy gracz, który ma ochotę na spektakularne przejęcia – i wyjście poza rynki azjatyckie, na których skupiał się dotychczas. Jak poinformował serwis WWD, chińska firma Fosun Fashion Group kupiła od domu inwestycyjnego Investindustrial 100 procent udziałów w produkującej obuwie włoskiej firmie Sergio Rossi. W komunikacie dotyczącym przejęcia Chińczycy chwalą się, że są jedną z pierwszych chińskich firm, które zdecydowały się na stworzenie globalnego koncernu obecnego w świecie mody luksusowej. Jakie marki udało się dotąd przejąć Chińczykom i jakie będą ich kolejne kroki?

Czytaj też: Włoskie marki luksusowe łączą siły. Powstanie nowa potęga?

Wśród marek, które do tej pory kupiła Fosun Fashion Group, znajdziemy m.in. Lanvin – znany francuski dom mody o ponad stuletniej historii, który po przejęciu świetnie radzi sobie w chińskich mediach społecznościowych. Chińczycy kontrolują też włoską firmę Caruso, specjalizującą się w modzie męskiej, cenionego austriackiego producenta bielizny i dodatków Wolford czy amerykańską firmę St. John, w której ofercie dominuje dzianina dla kobiet. Chińczycy już zapowiedzieli, że fabryki oraz wyspecjalizowani pracownicy Sergio Rossi będą pracować również nad częścią projektów dla pozostałych marek w portfolio. Zapowiedziano też pracę nad wspólnymi kolekcjami marek kontrolowanych przez Fosun Fashion Group.

Czym jest ten wciąż dość anonimowy dla Europejczyków nabywca firmy Sergio Rossi, cieszącej się w dużą renomą i mającej na koncie projekty przygotowane dla Gucci, Bottegi Venety czy Saint Laurent? Fosun Fashion Group ma siedzibę w Szanghaju. Firma powstała w 2017 roku, a już rok  później dokonała pierwszego głośnego zakupu, czyli przejęcia domu mody Lanvin.  Tak mocne wejście FFG zawdzięcza osadzeniu w większej strukturze, firma wchodzi bowiem w skład Fosun International, jednego z największych chińskich przedsiębiorstw znajdujących się w prywatnych rękach i zarazem jednej z 500 największych firm świata wg „Forbesa”.

Koncern ten działał do tej pory na wielu obszarach – od turystyki, przez sport, gastronomię i branżę farmaceutyczną. Rozwój Fosun Fashion Group jest z kolei odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie Chińczyków na luksusową modę. FFG nawiązało niedawno strategiczną współpracę z firmą Baozun, dostarczającą rozwiązań e-commerce dla wielu zachodnich marek, próbujących wejść na rynek chiński – m.in. Starbucksa czy Nike, co pokazuje, że mimo globalnych ambicji FFG doskonale zdaje sobie sprawę, że to właśnie rynek chiński jest kluczowy dla całego sektora luksusowego.