Szukaj

Właściciele marki Ferrari inwestują w rynek mody w Chinach

Do potężnej rodziny Angellich należą słynne włoskie marki. Teraz Włosi wybrali się na zakupy do Chin. Ich celem stała się najważniejsza chińska marka luksusowa, Shang Xia. W przyszłości ma ona stać się pierwszym globalnym brandem luksusowym wywodzącym się z Chin.

Exor, holding należący do włoskiej rodziny Agnellich, za ok. 80 milionów dolarów przejął większościowy pakiet akcji chińskiej marki Shang Xia, stworzonej w rezultacie współpracy między projektantką Jiang Quion Er i domem mody Hermes. Dotychczasowi właściciele nadal będą posiadać akcje firmy, odegrają również rolę strategiczną i pomogą przedstawicielom Exora w przekształceniu Shang Xia w markę globalną.

Czytaj też: Raj na Ziemi: ten bajkowy rezerwat w Chinach zainspirował twórców „Avatara”

To pierwsza duża inwestycja grupy Exor związana z modą. Jedna z największych grup luksusowych świata kontroluje między innymi Ferrari czy Fiat Chrysler Automobiles, a także drużynę Juventus Turyn oraz magazyn „The Economist”. „Cieszymy się, że możemy podzielić się z Shang Xia naszym doświadczeniem w tworzeniu globalnych marek luksusowych, a także duchem przedsiębiorczości, który wnosimy do wszystkich naszych firm” – powiedział o transakcji prezes Exor, John Elkann.

Stworzona w 2010 roku Shang Xia to kompleksowa marka lifestyle’owa, łącząca tradycyjne chińskie rzemiosło z nowoczesnym designem, oprócz mody oferująca m.in. meble, biżuterię czy zestawy do herbaty. W ciągu dekady firma zdobyła pozycję jednej z pierwszych marek luksusowych z Chin, rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej. Do tej pory posiadała sklepy w Szanghaju, gdzie została założona, a także w Pekinie, Chengdu, Hangzhou, Shenzhen i Paryżu. W 2021 roku dzięki nowym właścicielom mają zostać otworzone kolejne salony  w Singapurze i Tajpej.

Agnelli: potężna włoska rodzina

To nazwisko we Włoszech znaczy bardzo dużo. Nieżyjący już Gianni Agnelli (zmarł w 2003 roku) był twórcą potęgi Fiata i najbogatszym człowiekiem współczesnych Włoch. Uważano, nie bez podstaw, że od jego decyzji w dużym stopniu zależały losy włoskiej gospodarki – tak duży był wpływ spółek kontrolowanych przez Agnellego na włoski przemysł.

Gianni Agnelli wywodził się ze szlacheckiego rodu z północy Włoch. Jego ojciec był przemysłowcem, Gianni odziedziczył po nim talent do biznesu i zarabiania pieniędzy. Władzę w firmie Fiat, kontrolowanej przez Agnellich, Gianni przejął w 1966 roku. W ciągu 30 lat rządów zmienił Fiata w jednego z czołowych europejskich producentów samochodów i części zamiennych. Agnelli podejmował odważne decyzje, do takich należała współpraca z krajach leżącymi za „Żelazną kurtyną” czy utworzenie sojuszu kilku producentów, którzy wspólnie zaczęli produkować ciężarówki pod marką Iveco.

Gianni Agnelli, jeden z najsłynniejszych Włochów drugiej połowy XX wieku, uchodził za człowieka wielkiej elegancji. Jego garnitury zawsze były idealnie skrojone, Agnelli słynął z zamiłowania do dwurzędówek, które jednak nosił dość odważnie, bo chętnie rozpinał marynarkę, co nie zawsze wygląda ciekawie. Agnellemu to nie przeszkadzało, mógł pozwolić sobie na ekstrawagancję: był potentatem, playboyem, osobą niezwykle wpływową, z jego zdaniem liczyli się w Rzymie wszyscy, niekiedy nazywano go wręcz „Królem Włoch”.

Dzieło dziadka, choć już nie tak spektakularnie, kontynuuje jego wnuk John Elkann stojący na czele koncernu Exor. Drugi z wnuków Gianniego Agnellego, Lapo Elkann, uchodzi za jednego z najlepiej ubranych Włochów i ulubieńca mediów, z uwagi na skandale obyczajowe w które pakował się w przeszłości.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Shang Xia Paris (@shangxia)

Zamknij
Zamknij