Szukaj

Nic wstydliwego: torebki dla mężczyzn znów są popularne

Widok mężczyzny z torebką przestaje szokować, choć wielu wydaje się to „niemęskie”. Niesłusznie – przekonują kuratorzy  nowej wystawy w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta poświęconej roli męskich torebek w historii.

Wiele marek modowych zaciera dziś granicę między ubraniami dla kobiet i mężczyzn, wprowadzając do swoich kolekcji nowe, unisexowe projekty i kategorie. Kobiety coraz częściej sięgają po obszerne męskie koszule i t-shirty, z kolei mężczyźni mają do wyboru coraz więcej rodzajów biżuterii czy kosmetyków do makijażu. Od kilku sezonów coraz popularniejsze są też torebki dla mężczyzn, ich popularność można uznać za świeży trend. Jednak, jak przekonuje dr Lucia Savi, kuratorka nowej wystawy w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta, w ujęciu historycznym można mówić raczej o powrocie do korzeni.

Czytaj też: 15 wspaniałych. Oni będą rządzić światem mody w tej dekadzie
SzukajWydało się: stąd pochodzą stroje Diany z serialu „The Crown”
SzukajWydało się: stąd pochodzą stroje Diany z serialu „The Crown”

Podczas przygotowywania wystawy Lucia Savi odkryła m.in., że pojęcie „torebki” zostało stworzone w XIX wieku i początkowo odnosiło się przede wszystkim do skórzanych toreb podróżnych noszonych przez mężczyzn. Jednak zdaniem kuratorki wystawy w V&A Museum ozdobne, haftowane torebki stały się dla mężczyzn symbolem statusu społecznego i prestiżu już kilka wieków wcześniej. Dowodem może być wykonana z jedwabiu i satyny niewielka saszetka, pochodząca z 1558 roku i noszona na dworze królowej Elżbiety I właśnie przez mężczyznę. Wśród 300 innych przedmiotów, które znalazły się na wystawie „Bags: Inside Out” ważne miejsce odegrały też torby wojskowe, którym bardzo wiele zawdzięczają dzisiejsze plecaki, pełne przegródek i technicznych udogodnień.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Dior Official (@dior)

Niezależnie od historii męskie torebki długo były przedmiotem kulturowych stereotypów, dodatkowo podsycanych przez popkulturę. Ich przełamanie umożliwiła współpraca Louis Vuitton i Supreme w 2017 roku. Ten francuski dom domy swoją obecną potęgę już od połowy XIX wieku budował właśnie na produkcji toreb, torebek i walizek. Dzięki współpracy Kima Jonesa, ówczesnego dyrektora kreatywnego marki, i Supreme, nowojorskiej ikony ekskluzywnego streetwearu, męskie torebki mogły dotrzeć do nowych odbiorców, a także coraz częściej pojawiać się w kolekcjach takich marek, jak Bottega Veneta, Off-White, Prada czy Gucci.

Istnieją również praktyczne przyczyny popularności męskich torebek. Nowe projekty powstają dziś w oparciu o rzeczywiste męskie potrzeby – torebki są więc mniejsze, ładniejsze i bardziej poręczne niż kiedyś, przygotowane z myślą o przenoszeniu w nich podręcznego sprzętu elektronicznego i niewielkich gadżetów. Również w popkulturze, odpowiedzialnej kiedyś za utrwalanie stereotypów, nastąpiły zmiany, a torebki zostały na nowo odzyskane dzięki temu, że pojawiają się one na czerwonych dywanach i w serialach.

Na razie ten trend wydaje się omijać jeszcze Polskę, ale może w 2021 roku, gdy wróci normalność, zagoszczą u nas także męskie torebki? Może zaprezentuje ją premier Morawiecki – wzorem dla niego może być choćby Winston Churchill, który nosił „man bag”.  

Źródło: Financial Times

Zamknij
Zamknij