Sos, który jest podstawą kuchni azjatyckiej, pada ofiarą zmian klimatycznych

Miłośnicy pikantnego sosu sriracha, jednego z kluczowych składników w wielu potrawach kuchni azjatyckiej, nie mają powodów do rarości. Słynny sos może niebawem stać się dużo trudniejszy do kupienia. Dlaczego zaczyna brakować srirachy?

Publikacja: 13.06.2022 11:12

Sos sriracha można spotkać w restauracjach wietnamskich czy tajskich.

Sos sriracha można spotkać w restauracjach wietnamskich czy tajskich.

Foto: Hiroko Nishimura

Kalifornijski koncern Huy Fong to jeden czołowych producentów srirachy – pikantnego sosu na bazie papryczek chili. Dodatek, produkowany przez wiele firm na świecie, stał się jednym z nieodzownych składników poprawiających smak potraw kuchni wietnamskiej czy tajskiej, ale to kalifornijski producent Huy Fong pozostaje liderem rynku. Niedawno firma drastycznie zmniejszyła wielkość produkcji swojego flagowego produktu. Powód? Ostatni zbiór papryczek był wyjątkowo nieudany.

Sos sriracha stanie się produktem luksusowym?

Sosy marki Huy Fong – na czele z sosem sriracha – można było znaleźć na stołach w barach czy restauracjach serwujących dania kuchni południowej Azji – i nie tylko. Niestety, producent słynnego sosu zmaga się z poważnym problemem: zaczyna brakować podstawowego surowca do produkcji srirachy.

Należące do koncernu Huy Fong plantacje, z których pozyskuje się papryczki chili, znajdują się w Meksyku, stanie Nowy Meksyk, a przede wszystkim w Kalifornii. To zwłaszcza kalifornijscy rolnicy od lat mierzą się z suszami i problemami z dostawami wody. Wiosną 2022 roku sytuacja stała się wyjątkowo trudna.

Firma Huy Fong wysłała do swoich odbiorców list jeszcze w kwietniu 2022 roku. Ostrzegła w nim o sytuacji i poinformowała, że realizacja zamówień na srirachę złożonych po 19 kwietnia nastąpi dopiero we wrześniu. Efekty kryzysu można odczuć już teraz.

Czytaj więcej

Hiszpania ma problem tuż przed startem sezonu. W kraju zaczyna brakować kelnerów

Sing Yee Ong Z „Bloomberga” cytuje wypowiedź, której udzielił mu przedstawiciel koncernu Huy Fong: „Wciąż staramy się rozwiązać tę sytuację, która wynikła z szeregu następujących po sobie wydarzeń, między innymi z niespodziewanych problemów z wiosennym zbiorem papryczek chili. Liczymy na obfite jesienne zbiory i dziękujemy naszym klientom za cierpliwość oraz za nieustanne wsparcie w tym trudnym czasie”.

Problemy z pozyskaniem odpowiedniej jakości papryczek chili wpłynęły nie tylko na ograniczenie produkcji flagowego sosu sriracha. Oprócz niego, firma Huy Fong zmniejszyła produkcję dwóch innych popularnych produktów: sosu chili z czosnkiem i sambal oelek.

Czy to tylko chwilowy kryzys? Przyszłość nie napawa optymizmem, bo każdego roku Kalifornię nawiedzają coraz dotkliwsze susze i pożary. Z podobną sytuacją koncern Huy Fong mierzył się również wiosną 2020 roku.

Sriracha – fenomen pikantnego sosu

Sriracha to nazwa pochodzącego z Azji Południowej ostrego sosu, który jest popularny zwłaszcza w kuchni wietnamskiej i tajskiej. Skład sosu to papryczki chili, czosnek, ocet, cukier i sól.

W skali ostrości sriracha jest stosunkowo łagodna, jednak na tyle ostra, że wystarczy jedynie kilka kropel, aby solidnie podkręcić smak potrawy. Sosu dodaje się między innymi do zup pho i smażonego makaronu, używa się go też jako dipu.

Bodaj najsłynniejszą marką produkującą sos sriracha jest Huy Fong, która rozsławiła ten produkt na całym świecie. Firmę założył w Kalifornii w 1980 roku David Tran, chiński imigrant z Wietnamu, który do dziś stoi na czele koncernu.

David Tran urodził się w 1945 roku. W tradycyjnym chińskim kalendarzu był to Rok Koguta, dlatego też założyciel Huy Fong postanowił umieścić to zwierzę w logu produktu.

Przywiązanie do tej symboliki okazało się dla Trana niezwykle pomyślne. W krótkim czasie sos sriracha marki Huy Fong zyskał niebywałą popularność na całym świecie – do tego stopnia, że reklamowanie sosu stało się całkowicie zbędne.

Dziś srirachy używa się nie tylko w kuchni azjatyckiej, ale też amerykańskiej i tex-mex, a nawet w produkcji słodyczy i napojów. Sriracha stanowi też składnik sosów w wielu popularnych sieciach fast-food.

Kalifornijski koncern Huy Fong to jeden czołowych producentów srirachy – pikantnego sosu na bazie papryczek chili. Dodatek, produkowany przez wiele firm na świecie, stał się jednym z nieodzownych składników poprawiających smak potraw kuchni wietnamskiej czy tajskiej, ale to kalifornijski producent Huy Fong pozostaje liderem rynku. Niedawno firma drastycznie zmniejszyła wielkość produkcji swojego flagowego produktu. Powód? Ostatni zbiór papryczek był wyjątkowo nieudany.

Sos sriracha stanie się produktem luksusowym?

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze