Szukaj

NFT: nabywcy słynnego obrazu ujawnili tożsamość. Kim są?

Właściciele kupionej za 69 milionów dolarów cyfrowej grafiki zaopatrzonej w token NFT, zostali zmuszeni do rezygnacji z pseudonimów. Przy okazji opowiedzieli, dlaczego postanowili zainwestować tak gigantyczne pieniądze na rynku sztuki.

Sprzedaż cyfrowej pracy „Everydays: The First 5000 Days” stworzonej przez amerykańskiego artystę Mike’a Winkelmanna posługującego się pseudonimem Beeple, wciąż jest przedmiotem ożywionych debat. Nabywcy głośnego dzieła ujawnili swoją tożsamość. Kim są właściciele najsłynniejszej pracy z tokenem NFT? To Vignesh Sundaresan, ukrywający się pod pseudonimem Metakovan, oraz Anand Venkateswaran, czyli Twobadour. Obaj od wielu lat inwestują na rynku kryptowalut i technologii blockchain. W swoim internetowym wpisie, w którym ujawnili swoje imiona i nazwiska, wyjaśnili też, dlaczego zainwestowali w pracę Beeple’a.

Czytaj też: Rasizm, Trump, science fiction: co jest na słynnym obrazie Beeple’a z tokenem NFT? Niewiele osób zadało sobie trud i przyjrzało się tej pracy

Motywacją do zakupu dzieła, krytykowanego m.in za to, że niektóre elementy mozaiki (całość to 5000 ilustracji) tworzą obrazki rasistowskie i seksistowskie, była zdaniem Sundaresana i Venkateswarana chęć… walki z rasizmem w świecie sztuki. „Chodziło o pokazanie, że Hindusi też mogą być wpływowymi mecenasami, że kryptowaluty zmniejszają różnice dzielące Zachód i resztę, i że rola globalnego Południa w świecie sztuki współczesnej jest coraz większa” – napisali nabywcy pracy Beeple’a. Ich zdaniem nadal 9 na 10 nabywców dzieł na rynku sztuki to ludzie biali. „Dodaliśmy odrobinę mahoniu do tej monochromatycznej palety” – napisali Sundaresan i Venkateswaran.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez beeple (@beeple_crap)

Obaj inwestorzy nie ujawnili się zupełnie dobrowolnie – porzucenie pseudonimów ma związek z artykułami śledczymi Amy Castor, niezależnej dziennikarki, krytycznej wobec zjawiska kryptowalut i tokenów NFT. Castor od pewnego czasu analizuje inwestycje „Metakovana”. Być może to właśnie fala krytyki, dotycząca zarówno samego dzieła „Everydays: The First 5000 Days”, jak i wyłożonych na niego pieniędzy, stała też za powołaniem do życia stypendium Metapurse Fellowship, w ramach którego 5 „storytellerów” ma otrzymać po 100 tys. dolarów za rozwój alternatywnego obiegu rynku sztuki, stworzonego dla zwolenników możliwości tokenów NFT.

Kto kupił rekordową pracę Beeple’a? Nabywcą jest… sam Beeple

Ciekawy jest też udział samego Beeple’a w transakcji kupna „Everydays”. Jeszcze przed sprzedażą tej pracy na aukcji w Christie’s fundusz Metapurse zarządzany przez Venkateswarana i Sundaresana kupił od Beeple’a dzieła o łącznej wartości 2,2 mln dolarów. Później, jako wyraz wdzięczności, artysta otrzymał 2% tokenów B20 wygenerowanych przez fundusz Metapurse – co sprawia, że był de facto jednym z udziałowców podmiotu, który kupił stworzone przez niego dzieło. „Jestem pewna, że nie zachodzi tutaj żaden konflikt interesów” – ironizuje w swoim tekście Amy Castor.

Zamknij
Zamknij