Szukaj

Beeple: gwiazda cyfrowej sztuki. Nazywają go nowym Banksym

W ciągu kilku tygodni w świecie sztuki zapanowała prawdziwa „Beeplemania”, która może być zwiastunem zmiany czekającej rynek w najbliższych latach. Kim jest Beeple, artysta, dzięki któremu na aukcjach zaczynają pojawiać się młodzi kolekcjonerzy?

Amerykanin Mike Winkelmann, znany pod pseudonimem Beeple, w ostatnich tygodniach stał się najbardziej znanym twórcą kojarzonym z cyfrową sztuką i NFT – „tokenami niewymienialnymi”, które przestały być niszowym zjawiskiem i stały się przedmiotem globalnego zainteresowania. Już w grudniu dzieła Winkelmanna w ciągu jednego weekendu zarobiły ponad 3,5 mln dolarów, choć była to zaledwie druga próba ich sprzedaży w karierze tego artysty. W kolejnych miesiącach jego popularność tylko przyspieszała.

Kim jest Beeple, gwiazda sztuki cyfrowej?

W ubiegłym tygodniu kolejne cyfrowe dzieło Beeple’a, „Crossroads”, przedstawiające nagiego Donalda Trumpa po przegranej w wyborach prezydenckich, zostało sprzedane na platformie Nifty Gateway za 6,6 mln dolarów. Wynik ten może poprawić najbardziej znane dzieło Amerykanina – „Everydays: The First 500 Days”, które jako pierwsza praca zaopatrzona w token NFT trafiła na aukcję w Christie’s. Licytacja mozaiki złożonej z wykonywanych codziennie od maja 2007 roku rysunków wystartowała 25 lutego i potrwa do 11 marca, ale już dziś cena przekracza 3 miliony dolarów – i znając dynamikę dotychczasowych aukcji dzieł Beeple’a trudno przypuszczać, by nie wzrosła co najmniej o kilka milionów.

Czytaj też: Polska artystka z wystawą w słynnej galerii w Nowym Jorku

„Beeplemania”, jak nazwał zjawisko syn Johna Lennona, Sean, nie jest efektem ostatnich tygodni. Jako twórca wizualizacji koncertowych Winkelmann współpracował z gwiazdami pop (od Justina Biebera po Eminema), jego projekty były prezentowane m.in. podczas finału SuperBowl. Beeple, nowa gwiazda rynku sztuki, ma też na koncie współpracę z takimi markami jak Louis Vuitton, Apple, Nike czy Coca-Cola. Jego profil na Instagramie obserwują prawie 2 miliony osób.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez beeple (@beeple_crap)

„Jesteśmy w momencie, w którym może nastąpić drastyczna zmiana – zmiana demograficzna, zmiana pokoleniowa – jeśli chodzi o to, co budzi emocje wśród młodszych kolekcjonerów” – powiedział w rozmowie z „Art Market Monitor” Noah Davis, zajmujący się w Christie’s sztuką powojenną i współczesną, który zestawił też modę na tokeny NFT z akcją podbijania cen akcji GameStopa.

W ciągu pierwszych ośmiu minut aukcji „Everydays” swoje oferty złożyło 21 osób, z czego 18 po raz pierwszy brało udział w licytacji organizowanej przez Christie’s. W ubiegłym roku rynek sztuki upatrywał szans w nowych klientach chcących płacić za reprodukcje dzieł Banksy’ego, wygląda jednak na to, że rok później przed rynkiem stoją zupełnie nowe i lukratywne możliwości.

Zamknij
Zamknij