Zmiany demograficzne i generacyjne wśród klientów i klientek marek premium i luksusowych, zawirowania rynkowe i wyższe koszty życia, pragnienie bycia oryginalnym – wpływ na rynek mody w ostatnich latach ma wiele mniej lub bardziej nieprzewidywalnych czynników. Do nich trzeba zaliczyć także zmianę polegającą na rosnącej popularności marek „hybrydowych” – z jednej strony oferujących jakość premium, z drugiej – stosujących umiarkowaną politykę cenową. Właśnie sukcesowi marek „hybrydowych” przypisywać należy pojawienie się zjawiska określanego jako „mastiż”. Na czym ono polega?
Moda luksusowa. Nowe zjawisko: „Mastiż”
Czołowe marki luksusowe od lat konsekwentnie podnosiły ceny swoich produktów – z jednej strony podążając za inflacją, z drugiej – realizując politykę pozycjonowania określonych produktów na rynku poprzez ceny.
Jak przekonują analitycy, na rynku produktów luksusowych powstała luka, którą zapełniają marki reprezentujące specyficzną i dość obszerną kategorię. Ponad dwie dekady temu Michael J. Silverstein i Neil Fiske określili ją w swojej książce pod tytułem „Luksus dla mas” jako „mastiż” (ang. Mastige – od słów „Mass” i „Prestige”).
Czytaj więcej
Kilka lat temu to kontrowersyjne zjawisko stało się powszechne. Teraz tak zwana blandyfikacja po...
Słowo „mastiż”, zlepek słów „masowy” i „prestiż”, w pełni oddaje charakter tej kategorii. Wpisują się w nią marki, które pozycjonują się pomiędzy rynkiem masowym a grupą produktów luksusowych z najwyższej półki cenowej.