Ulubiona marka Elżbiety II w tarapatach. Cięcie kosztów i masowe zwolnienia

Branża luksusowa przeżywa problemy, które nie omijają też jednej z najbardziej znanych brytyjskich marek odzieżowych – Burberry. Słynna brytyjska marka odzieżowa zapowiedziała cięcie kosztów, a także duże zwolnienia.

Publikacja: 15.05.2025 13:07

Marka Burberry funkcjonuje od 1856 roku.

Marka Burberry funkcjonuje od 1856 roku.

Foto: Jason Alden/Bloomberg

Słynna brytyjska luksusowa marka odzieżowa Burberry od dłuższego czasu mierzy się z poważnymi problemami finansowymi. Trudna sytuacja zmusza zarząd historycznej marki do radykalnych cięć kosztów swojej działalności. Zapowiedziano, że blisko 20 procent pracowników Burberry może stracić pracę.

Burberry tnie koszty i zapowiada masowe zwolnienia

Brytyjska marka odzieżowa Burberry była bardzo ceniona przez Elżbietę II. Od dekad szczyci się też posiadaniem dokumentu Royal Warrant, poświadczającego, że jest oficjalnym dostawcą produktów na dwór królewski. Funkcjonująca od 1856 roku marka, której znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczna krata, a flagowym produktem – beżowy trencz – od lat ma status ikony brytyjskiego stylu.

Obecna sytuacja Burberry jest jednak trudna. W ubiegłym roku marka zanotowała 17-procentowy spadek przychodów, co przełożyło się na straty na poziomie 66 milionów funtów. Gorsze od zakładanych wyniki zmusiły zarząd do radykalnego cięcia kosztów.

Czytaj więcej

Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Luksus przegrywa ze „średnią półką”

W listopadzie 2024 roku zapowiedziano wprowadzenie w życie planu, którego celem będzie zaoszczędzenie 40 milionów funtów. Jak informują brytyjskie media, prezes Burberry Joshua Schulman ogłosił plan zabezpieczenia w budżecie marki kolejnych 60 milionów – do 2027 roku.

Jednym z kluczowych elementów planu mają być masowe zwolnienia pracowników Burberry. Do 2027 roku pracę ma stracić 1700 osób. Obecnie Burberry zatrudnia około 9300 osób, mowa więc o zwolnieniu blisko jednej piątej zatrudnionych.

Większość zwolnień ma dotyczyć pracowników biurowych w siedzibach marki na całym świecie, głównie w Wielkiej Brytanii. Podjęto też decyzję o zmniejszeniu obsady w historycznej fabryce trenczy Burberry w Castleford w hrabstwie Yorkshire. Zmiana ta dotknie około 150 osób. Zarząd marki zapowiedział jednocześnie renowację obiektu, który pamięta czasy wiktoriańskie.

Pracę może stracić blisko 20 procent pracowników brytyjskiej marki

Wartość sprzedaży w Burberry spadła w ostatnim roku o 15 procent do kwoty 2,5 miliarda funtów. Zdaniem przedstawicieli marki częściowo odpowiada za to spadek popytu wśród chińskich turystów odwiedzających Wielką Brytanię, a także powiązane z nim zniesienie ulgi w podatku VAT dla cudzoziemców robiących zakupy w tym kraju.

Problemy Burberry trwają już od dobrych kilku lat, ale ubiegły rok był szczególnie trudny. Tłem całej sytuacji jest szeroko zakrojony kryzys w całej branży luksusowej, który dotknął również między innymi marki Gucci i Balenciaga należące do koncernu Kering, a także Louis Vuitton i Christian Dior znajdujące się w portfolio innego giganta – koncernu LVMH.

Eksperci obserwujący sytuację Burberry zauważają, że próby konkurowania z markami z jeszcze wyższej półki cenowej nie wyszły jej na zdrowie. Zamiast sztucznego odświeżania wizerunku Burberry, Schulman postanowił wrócić do źródeł tożsamości brytyjskiej marki.

Oznacza to skupienie się na produkcji takich flagowych i klasycznych produktów Burberry jak trencze i apaszki. Jak sam stwierdził Schulman w swojej najnowszej wypowiedzi dla mediów, następuje właśnie zwrot – od tworzenia „nowoczesnego” do „ponadczasowego” luksusu rodem z Wielkiej Brytanii.

Słynna brytyjska luksusowa marka odzieżowa Burberry od dłuższego czasu mierzy się z poważnymi problemami finansowymi. Trudna sytuacja zmusza zarząd historycznej marki do radykalnych cięć kosztów swojej działalności. Zapowiedziano, że blisko 20 procent pracowników Burberry może stracić pracę.

Burberry tnie koszty i zapowiada masowe zwolnienia

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Nowy projekt edukacyjny giganta branży luksusowej. Darmowe kursy i certyfikaty
Moda
Słynna marka odzieżowa zaczyna rewolucję. Nowy rodzaj bawełny może zmienić rynek
Moda
Paryska „świątynia mody” zamyka się na dwa lata. Wielki remont w słynnym muzeum
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Luksus przegrywa ze „średnią półką”
Moda
Zara otworzy swój największy sklep na świecie. Powstanie w Europie