Dotkliwe straty słynnego włoskiego domu mody. Dziesiątki butików do zamknięcia

Włoska marka Gucci w pierwszym kwartale zanotowała spadek sprzedaży. Te dane odbiły się na wynikach jej właściciela, francuskiego koncernu Kering, do którego należy wiele czołowych marek świata mody – od Saint Laurent po Balenciagę.

Publikacja: 24.04.2025 14:08

Marka Gucci była do niedawna „koniem pociągowym” sukcesów koncernu Kering.

Marka Gucci była do niedawna „koniem pociągowym” sukcesów koncernu Kering.

Foto: Benjamin Girette/Bloomberg

Jeszcze nie tak dawno słynny dom mody Gucci był gwiazdą świata mody i perłą w koronie swojego właściciela, francuskiego koncernu Kering. Teraz kultowa włoska marka, która zanotowała bolesny spadek sprzedaży, ciągnie giganta branży luksusowej w dół. Co czeka Gucci i Keringa?

Gucci: spadek sprzedaży o jedną czwartą

Działający w branży dóbr luksusowych koncern Kering, do którego należą również takie marki jak Yves Saint Laurent, Bottega Veneta i Balenciaga, kupił dom mody Gucci w 1999 roku. Słynna włoska marka odpowiada za około połowę przychodów i blisko trzy czwarte zysków Keringa.

Od około dwóch lat Gucci znajduje się na równi pochyłej, ciągnąć za sobą swojego właściciela. Po niezwykle trudnym 2024 roku, kiedy wartość sprzedaży w Gucci spadła o 21 procent, pierwszy kwartał roku 2025 przyniósł jeszcze gorsze notowania. W tym okresie sprzedaż włoskiej marki spadła o kolejne 25 procent.

Czytaj więcej

Zmiana wśród najcenniejszych firm branży luksusowej. Prestiżowa porażka giganta

W rezultacie przychody Keringa spadły o 14 procent. W ciągu ostatniego roku akcje koncernu straciły z kolei ponad połowę wartości. Wyniki sprzedaży za pierwszy kwartał znajdują się znacznie poniżej prognoz. Analitycy spodziewali się spadków na poziomie niecałych 10 procent w przypadku Keringa i około 19 procent w Gucci. Jak zaznacza Reuters, nie widać na razie szans na poprawę sytuacji.

Oprócz Gucci nie za dobrze radzą sobie też inne marki z portfolio Keringa. Sprzedaż domu mody Saint Laurent spadła w pierwszym kwartale tego roku o dziewięć procent, zaś Balenciagi, Alexandra McQueena, Boucheron i Pomellato — łącznie o 11 procent. Dobre wieści płyną jedynie z marki Bottega Veneta, która zanotowała wzrost wartości sprzedaży o siedem procent, na plusie są też działy okularów i kosmetyków.

Demna: nowy dyrektor kreatywny marki Gucci 

Zdaniem analityków wszystkie te wyniki świadczą o wyjątkowej wrażliwości Keringa na zapowiedzi Donalda Trumpa w kwestii podniesienia ceł i groźba recesji, zniechęcająca klientów do inwestowania w luksus. Eksperci spodziewają się, że branżę luksusową czeka kolejny trudny rok, zwłaszcza na rynku azjatyckim i w USA.

Kering zamknął w tym roku jak dotąd 25 butików na całym świecie w ramach planu zamknięcia łącznie 50 sklepów, które nie przynoszą odpowiednich wyników. Około jedna trzecia z nich to outlety. Branżowe media informują, że Kering zapowiedział też kolejne zwolnienia pracowników.

Francuski koncern od wielu miesięcy próbuje nadać nową energię marce Gucci, która do niedawna była jedną z czołowych lokomotyw rozwoju dla Keringa. Kluczowym krokiem w tym kierunku było niedawne powołanie na stanowisko dyrektora kreatywnego gruzińskiego projektanta Demny, słynącego z prowokacyjnych, streetwearowych projektów. Decyzja została uznana za kontrowersyjną – Demna dał się poznać jako projektant bezkompromisowy co, zdaniem wielu, nie do końca pasuje dla tak „mainstreamowej” marki jak Gucci.

Oficjalnie Demna, który spędza właśnie ostatnie miesiące jako dyrektor kreatywny Balenciagi, stanie na czele marki Gucci w lipcu tego roku. W ubiegłym roku powołano też nowego prezesa domu mody Gucci, Stefano Cantino — byłego dyrektora ds. komunikacji i wizerunku marki Louis Vuitton.

Przedstawiciele Gucci informują, że Demna już pracuje nad nową kolekcją marki Gucci, jednak jak na razie nie wiadomo, kiedy zostanie zaprezentowana. Cytowana przez agencję Reuters wiceprezeska Keringa Francesca Bellettini zapewniła, że jego pierwsze projekty ujrzą światło dzienne jeszcze w tym roku.

Zdaniem obserwatorów zmiana na stanowisku dyrektora kreatywnego Gucci opóźnia długo oczekiwany „rozruch” marki. Zadanie to nie udało się poprzednikowi Demny, włoskiemu projektantowi Sabato De Sarno, który odszedł z Gucci po niecałych dwóch latach.

Jeszcze nie tak dawno słynny dom mody Gucci był gwiazdą świata mody i perłą w koronie swojego właściciela, francuskiego koncernu Kering. Teraz kultowa włoska marka, która zanotowała bolesny spadek sprzedaży, ciągnie giganta branży luksusowej w dół. Co czeka Gucci i Keringa?

Gucci: spadek sprzedaży o jedną czwartą

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Moda
Głośny debiut kolekcji polskiej projektantki dla H&M. Puste półki w kilka minut
Moda
„Nowa nostalgia” hitem wśród pokolenia Z. Ten trend to przewrót w świecie mody
Moda
Rekordowe wyniki potentata rynku mody. Pomogła kapryśna pogoda w Europie
Moda
Mercedes-Benz, Moncler i Nigo łączą siły. Projekt na styku mody i motoryzacji
Moda
Transakcja dekady na rynku marek luksusowych. Powstaje włoska potęga