Rusza największa na świecie fabryka biżuterii. Duma „złotego zagłębia” Europy

Włoski potentat na rynku luksusowym, koncern Bulgari, miał dotąd największą w Europie fabrykę biżuterii. To już jednak nieaktualne – działalność rozpoczyna jeszcze większa fabryka, która ma pomieścić także szkołę jubilerską.

Publikacja: 22.04.2025 11:43

Trzypiętrowy kompleks Bulgari będzie miejscem wytwarzania biżuterii, ale też centrum edukacji dla zł

Trzypiętrowy kompleks Bulgari będzie miejscem wytwarzania biżuterii, ale też centrum edukacji dla złotników.

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Włoska marka jubilerska Bulgari rozbudowuje swoje imperium i zwiększa możliwości produkcyjne, aby podołać rosnącemu popytowi na swoje wyroby. Należący do koncernu LVMH gigant branży jubilerskiej rozbudował swoją fabrykę we włoskim Piemoncie o dwa nowe budynki. Wkrótce w kompleksie otworzy się również druga szkoła jubilerska.

Bulgari otwiera największą fabrykę biżuterii na świecie

Słynna włoska marka jubilerska Bulgari, która od 2011 roku należy do francuskiego giganta branży luksusowej, koncernu LVMH, już niebawem znacznie powiększy swoje możliwości. Uroczyście otwarto powiększoną fabrykę biżuterii Bulgari w Valenzy we włoskim Piemoncie, która będzie rozbudowanym centrum produkcyjno-edukacyjnym.

Istniejący w Valenzy budynek produkcyjny należący do Bulgari, wybudowany w 2017 roku, był jak dotąd największą fabryką biżuterii w Europie. Po dobudowaniu dwóch dodatkowych pawilonów o łącznej powierzchni 19 tysięcy metrów kwadratowych powstał nowoczesny kompleks, liczący ponad 30 tysięcy metrów kwadratowych. Dzięki temu stał się największą fabryką tego typu na świecie, która należy do jednego przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Zmiana wśród najcenniejszych firm branży luksusowej. Prestiżowa porażka giganta

Dzięki rozbudowie kompleksu produkcja biżuterii marki Bulgari do 2029 roku ma ulec podwojeniu. Do tego czasu też ma tu powstać 500 nowych miejsc pracy. Pracujący tu rzemieślnicy mają wytwarzać rocznie 6-7 milionów biżuteryjnych komponentów.

Projekt futurystycznego kompleksu to dzieło włoskiego biura architektonicznego Politecnica. Całość działa jako „archipelag”, gdzie „wyspami” są pojedyncze, niemal samowystarczalne warsztaty, w których ma pracować 20-25 rzemieślników. Każdy z tych zespołów będzie mieć jednocześnie wsparcie ze strony centrum logistycznego pod względem komponentów, materiałów i technologii.

W centralnym budynku znajdują się kantyny pracownicze, przestrzenie rekreacyjne oraz dwie szkoły jubilerskie. Pierwsza to funkcjonująca od 2017 roku Bulgari Academy, którą otwarto z myślą o szkoleniu przyszłych pracowników. Nowa szkoła, o nazwie Scuola Bulgari, otworzy się we wrześniu tego roku i ma kształcić 80 studentów rocznie.

O pionierskim charakterze fabryki świadczy fakt, że jest pierwszym obiektem tego typu, który w stu procentach zasila energia odnawialna. Połowa energii powstaje na miejscu. Dla odbudowania bioróżnorodności dokonano ponownego zalesienia terenu, otaczającego fabrykę i wybudowano ule dla pszczół. W okolicy fabryki stworzono ponadto ogólnodostępne przestrzenie rekreacyjne. Mogą z nich korzystać zarówno pracownicy fabryki, jak i mieszkańcy Valenzy.

Valenza: biżuteryjne zagłębie Włoch

Od uruchomienia dwóch fabryk w Valenzy w 2017 roku marka Bulgari z roku na rok notowała dynamiczne wzrosty sprzedaży i zysków. W ciągu siedmiu lat liczba pracowników fabryki wzrosła z 370 do 1128 osób.

Największa fabryka biżuterii w Europie, która na początku wydawała się zbyt duża jak na skalę działalności Bulgari, okazała się stanowczo za mała. Pomysł na powiększenie kompleksu pojawił się w 2020 roku. Dwa lata później ogłoszono plan rozbudowy fabryki.

Okolice Valenzy to biżuteryjne zagłębie, w którym znajdują się fabryki szeregu innych luksusowych marek. Oprócz Bulgari swoje wyroby produkują tu takie marki jak francuski Cartier i włoska marka Damiani.

Historia marki Bulgari sięga 1884 roku. Jej twórcą był Sotirios Voulgaris, pochodzący z Grecji złotnik, który zaczynał od prowadzenia sklepu z biżuterią w greckim Epirze, a następnie w Rzymie, gdzie wyemigrował wraz z rodziną.

Voulgaris (po przeprowadzce do Włoch posługiwał się nazwiskiem Bulgari) odniósł sukces, a stworzona przez niego marka z czasem zyskała międzynarodową sławę.

Dzisiaj Bulgari (firma od 2011 roku należy do koncernu LVMH) to nie tylko biżuteria, ale też zegarki, perfumy, wyroby skórzane, okulary przeciwsłoneczne, a także sieć luksusowych hoteli.

Włoska marka jubilerska Bulgari rozbudowuje swoje imperium i zwiększa możliwości produkcyjne, aby podołać rosnącemu popytowi na swoje wyroby. Należący do koncernu LVMH gigant branży jubilerskiej rozbudował swoją fabrykę we włoskim Piemoncie o dwa nowe budynki. Wkrótce w kompleksie otworzy się również druga szkoła jubilerska.

Bulgari otwiera największą fabrykę biżuterii na świecie

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biżuteria
Nowa kolekcja biżuterii Marieta Żukowska x Mokobelle. Włoska wizja piękna
Biżuteria
Odkryto jeden z największych diamentów w historii. Jest wielkości kajzerki
Biżuteria
Gigant branży jubilerskiej sam się ukarze. Chodzi o liczbę zatrudnionych kobiet
Biżuteria
Największy na świecie producent biżuterii robi rewolucję. Koniec złota z kopalni
Biżuteria
Polacy w czołówce narodów, które kochają biżuterię. Przegrywamy tylko z Czechami