Zmiana wśród najcenniejszych firm branży luksusowej. Prestiżowa porażka giganta

Perspektywa globalnej wojny celnej odbiła się wycenie LVMH, największego na świecie koncernu na rynku dóbr luksusowych. Doszło przy tej okazji do prestiżowej porażki – konkurencyjny Hermès, którego parę lat temu LVMH bezskutecznie próbowało kupić, wyprzedził francuskiego giganta pod względem wyceny.

Publikacja: 15.04.2025 14:54

Hermès słynie między innymi z produkcji torebek Birkin.

Hermès słynie między innymi z produkcji torebek Birkin.

Foto: Yen Duong/Bloomberg

Wyniki finansowe francuskiego koncernu LVMH rozczarowały inwestorów, co przełożyło się na spadek wyceny firmy. Efekt? LVMH, który przez lata dominował, nie jest już najwyżej wycenianą francuską firmą. Ten tytuł odebrał jej jeden z arcyrywali na rynku dóbr luksusowych.

Roszada wśród światowych gigantów branży luksusowej. LVMH w dół, Hermès w górę

Kontrolowany przez rodzinę miliardera Bernarda Arnaulta koncern LVMH opublikował sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wartość sprzedaży w należących do koncernu markach wyniosła 20,3 miliarda euro, co oznacza spadek o trzy procent rok do roku. Wynik ten rozminął się z prognozami analityków, którzy spodziewali się wzrostu sprzedaży na poziomie dwóch procent. W rezultacie ceny akcji LVMH spadły w poniedziałek na francuskiej giełdzie o osiem procent.

Francuskiego giganta pociągnęły w dół dwie najcenniejsze marki z jego portfolio – Louis Vuitton and Dior. Zarówno LV, jak i Dior zanotowały pięcioprocentowe spadki sprzedaży.

Czytaj więcej

Francuski „król szpilek” powiększa imperium. Walka o rynek wart miliardy dolarów

Dział win i alkoholi mocnych zaliczył z kolei spadek sprzedaży o dziewięć procent. Wydatnie przyczynił się do tego spadek popytu na te produkty w USA i w Azji ze względu na chwiejną sytuację geopolityczną. Jedynym regionem, który zanotował wzrost (dwuprocentowy), była Europa.

Zupełnie inaczej radzi sobie francuska firma Hermès International, jeden z największych rywali LVMH w branży luksusowej. Słynąca z najdroższych na świecie torebek i marka Hermès od dłuższego czasu notuje zadowalające wyniki finansowe, skutecznie opierając się spowolnieniu w sektorze dóbr luksusowych.

Hermès: nowa najcenniejsza firma we Francji

Podczas gdy wycena giełdowa LVMH wyniosła w poniedziałek 243,44 miliarda euro, wartość Hermès International osiągnęła nieco więcej, bo 243,65 miliarda euro. Na chwilę więc Hermès stał się najcenniejszym przedsiębiorstwem we francuskim indeksie giełdowym CAC40.

Sukces Hermès nie trwał długo, bo jeszcze tego samego dnia wycena LVMH wzrosła do kwoty 247 miliardów euro. Roszada ta, a przede wszystkim rozczarowujące wyniki LVMH, udowadniają jednak, że popyt wśród aspirujących klientów marek z górnej półki spada, czego tłem jest niepewna sytuacja ekonomiczna.

Na minusie w poniedziałek byli też inni rywale LVMH. Jak informuje serwis CNBC, kontrolujący markę Gucci francuski koncern Kering zanotował spadek cen swoich akcji o 2,5 procenta, marka Burberry spadła o 4,4 procenta, z kolei akcje szwajcarskiego Richemonta (właściciela między innymi marki Cartier), straciły na wartości 1,6 procenta. Spadek, choć niewielki, nie ominął również Hermèsa — ceny akcji firmy spadły o 0,7 procenta.

Rynek amerykański jest szczególnie istotny dla wielu marek luksusowych i do ich problemów w dużym stopniu przyczynia się zmienna polityka prezydenta USA Donalda Trumpa. W planach ma on wprowadzenie 20-procentowych ceł na europejskie ubrania i galanterię skórzaną oraz 31-procentowe cła na szwajcarskie zegarki.

W ubiegłym tygodniu Trump wstrzymał tę decyzję na 90 dni, wprowadzając ogólne cło na poziomie 10 procent. Zdaniem ekspertów, nawet jeżeli wysokie cła wejdą w życie, dzięki wysokim marżom i przeniesieniu dodatkowych kosztów na zamożnych klientów marki luksusowe oprą się nowej polityce celnej USA skuteczniej niż inne podmioty.

Wyniki finansowe francuskiego koncernu LVMH rozczarowały inwestorów, co przełożyło się na spadek wyceny firmy. Efekt? LVMH, który przez lata dominował, nie jest już najwyżej wycenianą francuską firmą. Ten tytuł odebrał jej jeden z arcyrywali na rynku dóbr luksusowych.

Roszada wśród światowych gigantów branży luksusowej. LVMH w dół, Hermès w górę

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Kolejny chiński gigant zaczyna globalny podbój. 1200 nowych sklepów
Biznes
Ulubiona marka odzieżowa milenialsów bankrutuje. Przegrała z konkurencją z Chin
Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora