Transakcja dekady na rynku marek luksusowych. Powstaje włoska potęga

Koncern Prada Group jest w trakcie finalizacji zakupu marki Versace. To nowy rozdział w historii włoskiego domu mody, do którego należą tak znane marki luksusowe jak Prada czy Miu Miu.

Publikacja: 10.04.2025 17:26

Versace stanie się częścią Prada Group, do której należą marki Prada, Miu Miu, a także  Church's, Lu

Versace stanie się częścią Prada Group, do której należą marki Prada, Miu Miu, a także Church's, Luna Rossa, Marchesi 1824 i Car Shoe.

Foto: Stephanie Gengotti/Bloomberg

Włoski koncern Prada Group ostatecznie zakończył trwające wiele tygodni spekulacje dotyczące przejęcia przez niego marki Versace. Włosi poinformowali w komunikacie, że są w trakcie finalizacji zakupu domu mody Versace za kwotę 1,25 miliarda euro. Dla Versace, który ostatnich lat nie mógł zaliczyć do udanych, otwiera się właśnie nowy rozdział – pod skrzydłami nowego właściciela.

Koncern Prada Group przejmuje domu mody Versace

Dotychczasowy właściciel domu mody Versace, amerykański holding Capri, sprzedał markę, którą w 2018 roku nabył za 2,1 miliarda dolarów. Nowym właścicielem Versace został włoski koncern Prada Group, do którego należy dom mody Prada i jego „młodsza siostra” – marka Miu Miu, a także inne marki – Church's, Luna Rossa, Marchesi 1824 i Car Shoe. Na czele koncernu stoją projektantka mody Miuccia Prada i jej mąż Patrizio Bertelli.

Kwota transakcji jest znacznie niższa, niż ta, którą zapłacił holding Capri w 2018 roku i opiewa na 1,25 miliarda euro. Prada planuje zainwestować kolejne 250 milionów euro, aby tchnąć nowe życie w zmagającą się z problemami finansowymi ikoniczną włoską markę.\

Czytaj więcej

„Czysta moda” podbija branżę odzieżową. Rośnie popularność nowego trendu

Przypomnijmy, że na fali mniejszego popytu na wyroby luksusowe Versace od dłuższego czasu przynosiła straty swojemu dotychczasowemu właścicielowi. W 2024 roku przychody marki spadły o 19 procent do kwoty 810 milionów dolarów.

O transakcji wypowiedziała się była już dyrektorka kreatywna włoskiego domu mody, Donatella Versace. „Jestem absolutnie zachwycona, że Versace stanie się częścią rodziny Prada. Gianni i ja zawsze darzyliśmy Miuccę, Patrizio i ich rodzinę ogromnym szacunkiem” – napisała projektantka na swoim oficjalnym profilu na Instagramie, odnosząc się do swojego nieżyjącego brata, Gianniego Versace, który założył swój dom mody w 1978 roku.

„To dla mnie zaszczyt, że marka znalazła się w rękach tak zaufanej rodzinnej włoskiej firmy i jestem gotowa wspierać nowy etap marki najlepiej, jak tylko będę mogła” – dodaje projektantka.

W oficjalnym komunikacie cytowanym przez branżowe media wypowiedział się również Patrizio Bertelli. „Jestem zachwycony, że mogę powitać Versace w Prada Group i budujemy nowy rozdział dla marki, z którą łączy nas silne zaangażowanie w kreatywność, rzemiosło i dziedzictwo. Naszym celem jest kontynuowanie dziedzictwa Versace, celebrowanie i reinterpretowanie jego śmiałej i ponadczasowej estetyki; jednocześnie zapewnimy mu mocną platformę (...). Nasza organizacja jest dobrze przygotowana, aby napisać nowy rozdział w historii Versace” – powiedział ” – napisał współprezes Prada Group.

Nowy rozdział w historii Versace

Przed Versace otwiera się właśnie nowy rozdział nie tylko ze względu na nowego właściciela, ale również na niedawną zmianę na stanowisku dyrektora kreatywnego. Po prawie trzech dekadach zrezygnowała z niego Donatella Versace, która zastąpiła Gianniego Versace po jego tragicznej śmierci w 1997 roku.

Od 1 kwietnia nowym dyrektorem kreatywnym Versace jest 42-letni włoski projektant Dario Vitale. W wcześniej projektował dla należącej do koncernu Prada Group marki Miu Miu, zajmował stanowisko dyrektora projektów i wizerunku marki. Projektant wrócił więc pod skrzydła swojego dawnego szefostwa.

Dzięki Vitale marka Miu Miu rozkwitła i stała się jedną z najbardziej pożądanych luksusowych marek, zwłaszcza wśród klientów młodego pokolenia. Również 1 kwietnia Donatella Versace została główną ambasadorką marki Versace i od tej pory zajmuje się między innymi wspieraniem działań charytatywnych włoskiego domu mody.

Prada Group znajduje się na fali wznoszącej i jako jeden z niewielu graczy opiera się spowolnieniu w branży luksusowej. Zawdzięcza to głównie dzięki komercyjnemu sukcesowi Miu Miu, która w ubiegłym roku zanotowała prawie dwukrotny wzrost wartości sprzedaży. Przychody włoskiego koncernu wzrosły w 2024 roku o 15 procent do kwoty 5,4 miliarda euro.

Włoski koncern Prada Group ostatecznie zakończył trwające wiele tygodni spekulacje dotyczące przejęcia przez niego marki Versace. Włosi poinformowali w komunikacie, że są w trakcie finalizacji zakupu domu mody Versace za kwotę 1,25 miliarda euro. Dla Versace, który ostatnich lat nie mógł zaliczyć do udanych, otwiera się właśnie nowy rozdział – pod skrzydłami nowego właściciela.

Koncern Prada Group przejmuje domu mody Versace

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Mercedes-Benz, Moncler i Nigo łączą siły. Projekt na styku mody i motoryzacji
Moda
Gigant rynku dóbr luksusowych idzie na wojnę z podróbkami. Rywale na celowniku
Moda
Popularna marka odzieżowa zmienia wizerunek. Krok w stronę rynku luksusowego
Moda
Słynny włoski dom mody zmienia strategię. Nadchodzi „demokratyczny luksus”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Moda
Polska projektantka tworzy kolekcję dla H&M. Pierwsza taka współpraca w historii