Sukces najbogatszej firmy rodzinnej w Europie. Miliardy euro do podziału

Znakomite wyniki finansowe firmy w czasach kryzysu i ogromna dywidenda do podziału między członków rodziny kontrolujących firmę – właściciele francuskiej marki luksusowej Hermès mogą mówić o znakomitym okresie. Dzięki świetnym wynikom finansowym firmy należącej do rodziny zarobią miliardy euro.

Publikacja: 24.02.2025 14:03

Witryna butiku Hermès w Paryżu.

Witryna butiku Hermès w Paryżu.

Foto: Benjamin Girette/Bloomberg

Rodzina, do której należy słynny paryski dom mody Hermès, dzierży tytuł najzamożniejszego klanu w Europie. Właściciele Hermèsa mają powody do radości – kontrolowana przez nich firma świetnie rozwija się także w czasach, w których wielu konkurentów z branży luksusowej mierzy się ze spowolnieniem i spadkiem przychodów.

Rekordowe zyski marki Hermès. 5 miliardów euro dla spadkobierców

Hermès to jeden z najstarszych europejskich domów mody. Jego flagowymi wyrobami są kosztujące od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych skórzane torebki, a także ikoniczne słynne apaszki.

Fortuna rodziny, do której należy Hermès, analitycy „Bloomberga” wyceniają na prawie 214 miliardów dolarów, co plasuje ją na pierwszym miejscu w gronie najzamożniejszych familii w Europie. Na czele imperium stoi 54-letni Axel Dumas, przedstawiciel szóstego pokolenia właścicieli rodzinnego biznesu, jakim wciąż jest grupa Hermès.

Czytaj więcej

Rolex zamyka jedną ze swoich marek zegarkowych. Istniała od 1888 roku

Członkowie rodziny Dumasa, potomkowie Thierry’ego Hermèsa, który założył francuską markę w 1837 roku, mają powody do radości. Doskonałe wyniki sprzedaży w ostatnim kwartale 2024 roku przypieczętowały czteroletnią znakomitą passę firmy. Od 2021 roku wartość akcji Hermèsa wzrosła aż trzykrotnie.

Sukces Hermèsa stoi w opozycji do problemów wielu marek z branży luksusowej, którzy boleśnie odczuwają trwające spowolnienie w tym sektorze. Mowa zwłaszcza o francuskich koncernach LVMH i Kering, które mierzą się ze spadkami sprzedaży części kontrolowanych przez siebie marek. Warto jednak odnotować, że kontrolującemu koncern LVMH Bernardowi Arnaultowi z fortuną o wartości ponad 192 miliardów dolarów wciąż udaje się utrzymać tytuł najbogatszego Europejczyka.

Dzięki sukcesom zarząd Hermèsa zamierza wypłacić akcjonariuszom firmy dywidendy w rekordowej wysokości 26 euro na akcję. To dwa razy więcej, niż wynosiła dywidenda w 2022 roku, która z kolei była prawie o dwie trzecie wyższa w porównaniu z rokiem 2021. Plan wypłaty dywidend musi jeszcze otrzymać zielone światło ze strony akcjonariuszy w trakcie walnego zgromadzenia, które odbędzie się 30 kwietnia.

Wśród beneficjentów sukcesu Hermèsa znajdzie się oczywiście rodzina właścicieli marki. Kontrolując ponad dwie trzecie akcji firmy, otrzymają oni rekordową dywidendę w wysokości 5,1 miliarda euro.

Świetne wyniki marki Hermès. Premie dla pracowników

W odróżnieniu od wielu marek luksusowych, słynący z ultraluksusowych torebek Hermès w kolejnym roku wyszedł obronną ręką z pełzającego kryzysu w branży dóbr luksusowych. Świadczą o tym znakomite wyniki Hermèsa za ostatni kwartał.

Wyniki francuskiego domu mody okazały się lepsze od tych, które prognozowali analitycy. Podczas gdy ci ostatni przewidywali, że wartość sprzedaży wzrośnie w ostatnim kwartale 2024 roku o dziesięć procent, w rzeczywistości wzrost wyniósł aż 18 procent, osiągając kwotę prawie czterech miliardów euro.

W skali całego roku wzrost wyniósł 15 procent, do kwoty 15,2 miliarda euro. Wynikami tymi Hermès pobił na głowę takich konkurentów jak Gucci czy koncern LVMH.

Paryska giełda entuzjastycznie zareagowała na sukces Hermèsa. Wartość akcji marki wzrosła o 4,5 procenta (w skali roku aż o 25 procent), zaś kapitalizacja firmy osiągnęła prawie 300 miliardów euro. Zbliżyło to Hermèsa do LVMH – najcenniejszej firmy w Europie, która w swoich 75 markach zatrudnia prawie dziesięć razy więcej osób.

„Świętujemy doskonały rok w trudnych warunkach” – powiedział w trakcie piątkowej wideokonferencji z branżowymi mediami Axel Dumas, dyrektor generalny Hermèsa. Wśród czynników sukcesu swojej firmy wymienił rzemieślniczy model produkcji, dobrze zbalansowaną sieć dystrybucji, kreatywność kolekcji i wreszcie lojalność klientów. Komentując potencjalnie negatywny wpływ zmian polityki celnej USA, Dumas zapowiedział, że model produkcji wyrobów Hermèsa pozostanie bez zmian, zmienią się jednak ceny wyrobów francuskiej marki. „Dopasujemy się do ceł i odpowiednio podniesiemy ceny” – stwierdził.

Największy wzrost sprzedaży Hermèsa, o 21,5 procenta, zanotował dział galanterii skórzanej – przy prognozach na poziomie 13 procent. Zadowalające wyniki przyniosła też sprzedaż tekstyliów.

Największym rynkiem wyrobów Hermèsa jest Japonia, gdzie sprzedaż w 2024 roku wzrosła o ponad 22 procent. Równie dobrze radziły sobie rynki w obydwu Amerykach. Europa z wyjątkiem Francji zanotowała wzrost na poziomie ponad 20 procent, z kolei „reszta świata” – zwłaszcza Bliski Wschód – imponujące 123,2 procenta.

Dobra passa Hermèsa rozpoczęła się w pandemii, kiedy wśród zamożnych klientów wzrósł popyt na wyroby luksusowe. Kulminacyjny moment nastąpił w 2024 roku, kiedy wartość francuskiego imperium (na krótko, ale jednak) przekroczyła kwotę 300 miliardów euro.

Profity z doskonałych wyników finansowych Hermèsa nie ominą również pracowników firmy. Jak donosi „Bloomberg”, wszyscy, którzy mieli wkład w sukces przedsiębiorstwa, otrzymają premię w wysokości czterech i pół tysiąca euro.

Nie tylko Hermès dobrze radzi sobie w dobie kryzysu w branży dóbr z wyższej półki. Bardzo dobre wyniki zanotowały też marki Burberry i Cartier, zwłaszcza w Amerykach. Świetnie sprzedają się również mniejsze marki – Moncler i Brunello Cucinelli – także na rynku chińskim. Zdaniem niektórych ekspertów wszystkie te wyniki zwiastują rychły koniec globalnego spowolnienia w branży.

Rodzina, do której należy słynny paryski dom mody Hermès, dzierży tytuł najzamożniejszego klanu w Europie. Właściciele Hermèsa mają powody do radości – kontrolowana przez nich firma świetnie rozwija się także w czasach, w których wielu konkurentów z branży luksusowej mierzy się ze spowolnieniem i spadkiem przychodów.

Rekordowe zyski marki Hermès. 5 miliardów euro dla spadkobierców

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Moda
Nike wprowadza na rynek nową markę. To ma być sposób na wyjście z kryzysu
Moda
Słynna projektantka ponownie wkracza do Europy. Sojusz z gigantem z branży
Moda
Nowy biznes króla „mody dla milionerów”. To ma być produkt tylko dla wybranych
Moda
Adidas tworzy swoją pierwszą markę luksusową. Kaszmir, skóra i ręczne szycie
Moda
Właściciel słynnego domu mody w tarapatach. „Złe decyzje strategiczne”