Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys

Branża dóbr luksusowych boleśnie odczuwa osłabienie na rynku. Okazuje się jednak, że nie wszyscy mają takie kłopoty. Jedna ze znanych włoskich marek radzi sobie bardzo dobrze. Na czym polega sekret sukcesu Brunello Cucinellego?

Publikacja: 21.10.2024 13:36

Majątek Brunello Cucinellego i jego rodziny „Forbes”. szacuje na ok 3,8 miliarda dolarów.

Majątek Brunello Cucinellego i jego rodziny „Forbes”. szacuje na ok 3,8 miliarda dolarów.

Foto: Francesca Volpi: Bloomberg Finance LP

W czasach spowolnienia w sektorze wyrobów luksusowych obronną ręką z kryzysu udało się wyjść zaledwie garstce marek. Jednym z największych wygranych z pewnością jest włoski projektant i biznesmen Brunello Cuccinelli, twórca i dyrektor kreatywny marki, którą nazwał swoim imieniem i nazwiskiem. Cucinelli może pochwalić się świetnymi wynikami finansowymi – w odróżnieniu od swoich rywali z branży.

Brunello Cucinelli: świetne wyniki finansowe w czasach spowolnienia. „Jestem dobrej myśli”

Znakomita większość marek luksusowych mierzy się z poważnym spowolnieniem, którego nie uniknął również francuski koncern LVMH – największe przedsiębiorstwo działające w tym sektorze. W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o trzyprocentowym spadku sprzedaży, jaki zanotowała grupa LVMH, do której należą takie marki jak Louis Vuitton, Dior czy Tiffany.

Jedną z niewielu marek, które wykazują odporność na zmiany koniunktury, jest Brunello Cucinelli. Włoska firma opublikowała raport finansowy za trzy pierwsze kwartały 2024. W okresie tym marka zanotowała prawie 12,5-procentowy wzrost przychodów, które wyniosły ponad 920 milionów euro.

Czytaj więcej

Europejski „król luksusu” w tarapatach. Spadek wartości o 30 miliardów euro

Marka Brunello Cucinelli zanotowała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży na wszystkich swoich rynkach. Sytuacja wygląda pozytywnie nawet na trudnym rynku azjatyckim, na którym zanotowano ponad 12-procentowy wzrost przychodów – do kwoty 245 milionów euro.

Bazując na tych danych, firma Brunello Cucinellego prognozuje stabilny wzrost sprzedaży na poziomie 10 procent aż do 2026 roku, co twórca marki potwierdził w trakcie ubiegłotygodniowej konferencji w Mediolanie. Jak informuje serwis Business of Fashion, Brunello Cucinelli planuje otwarcie nowych butików na całym świecie, między innymi w Wiedniu, Mexico City, Vancouver i Abu Zabi.

Brunello Cucinelli: filozof i król „cichego luksusu”

Na sukces marki Brunello Cucinelli złożyło się kilka czynników. - Zauważamy istotne możliwości dla naszej marki na rynku prawdziwego, ekskluzywnego luksusu, który napędza szacunek klientów dla stylu, a także ekskluzywnego i rzemieślniczego charakteru naszych kolekcji – powiedział Cucinelli na wspomnianej konferencji.

Projektantowi wtórował Luca Lisandroni, współprezes marki. Lisandroni podkreślił, że zamożni klienci wciąż są gotowi wydawać pieniądze na luksus, zaś jego marce udaje się ich zdobyć dzięki swojej „autentyczności”.

Sukces marki Brunello Cucinelli to po części efekt konsekwentnej realizacji wizji jej twórcy. Cucinelli postanowił skupić się na najbogatszych klientach, którzy nawet w trudnych czasach nie odczuwają problemów finansowych i są skłonni żyć – oraz konsumować – jak dotychczas. 

Do sukcesu marki Cucinellego przyczynił się też wzrost popularności stylu wyrażającego bogactwo nie poprzez ostentację, ale minimalizm. Tak zwany „cichy luksus” pomogły wypromować media – choćby znany szeroko serial „Sukcesja”. Takie były i są kolekcje marki Brunello Cucinelli – pozbawione logotypów i krzykliwości, proste, ale uszyte z najlepszych materiałów.

Do trendów w modzie należy dodać właściwe decyzje biznesowe. Jak tłumaczył Lisandroni, w odróżnieniu od wielu innych marek luksusowych, przeżywający problemy rynek chiński nie jest kluczowy dla Brunello Cucinelli. Chiny odpowiadają bowiem za jedynie 10 procent zysków marki – w porównaniu z 50 procentami, które tworzą łącznie rynek europejski i amerykański (mowa o obydwu Amerykach). Rynek bliskowschodni i koreański to kolejne 25 procent.

71–letni obecnie Brunello Cucinelli, nazywany „filozofem świata mody”, ma szczególny status we włoskiej branży dóbr luksusowych. Słynie nie tylko z tego, że stworzył luksusową markę modową, uważany jest także za jednego z najlepszych pracodawców z branży – nie tylko we Włoszech. Płaci pracownikom lepiej niż konkurencja, a o jego humanistycznych poglądach na temat praw pracowniczych, sposobu budowania relacji między pracownikami i kierownictwem, czy równowagi między pracą a życiem prywatnym krążą legendy.

W siedzibie firmy, w średniowiecznym miasteczku Solomeo w Umbrii, pracownicy codziennie wspólnie jedzą posiłek, przygotowywany z lokalnych produktów. Wszyscy kończą pracę o 17:30, bo jak mówi Cucinelli „zysk nie może być osiągany kosztem godności drugiego człowieka”. „Poza godzinami pracy nigdy nie powinno się korzystać z internetu w celach zawodowych. Św. Benedykt często przypominał innym mnichom, że jest czas na pracę i czas dla duszy. Potrzebujemy czasu każdego dnia, by rozwijać swój umysł i ciało” – mawia Brunello Cucinelli.

W czasach spowolnienia w sektorze wyrobów luksusowych obronną ręką z kryzysu udało się wyjść zaledwie garstce marek. Jednym z największych wygranych z pewnością jest włoski projektant i biznesmen Brunello Cuccinelli, twórca i dyrektor kreatywny marki, którą nazwał swoim imieniem i nazwiskiem. Cucinelli może pochwalić się świetnymi wynikami finansowymi – w odróżnieniu od swoich rywali z branży.

Brunello Cucinelli: świetne wyniki finansowe w czasach spowolnienia. „Jestem dobrej myśli”

Pozostało 90% artykułu
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku
Moda
„Francuski Adidas” w tarapatach. Gigant wyciąga rękę po pomoc
Moda
Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z bije rekordy sprzedaży. Fenomen rynku mody
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Moda
Pierwszy tego typu projekt Zary. Wspólna kolekcja ze znaną węgierską marką
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje