„Dad Hat”: czapka, która stała się symbolem lata. Tak niemodna, że aż pożądana

Czapka w stylu „Dad Hat” robi furorę wśród młodych kobiet z generacji Z. Skromna bejsbolówka urosła do rangi najmodniejszego akcesorium tego lata. Skąd bierze zaskakująca popularność części garderoby kojarzonej raczej z pokoleniem 50-latków?

Publikacja: 22.08.2024 11:49

„Dad Hat” to jeden z najpopularniejszych trendów tego lata.

„Dad Hat” to jeden z najpopularniejszych trendów tego lata.

Foto: Marie-Michele Bouchard Unsplash

„Dad Hat”, którą po polsku możemy nazwać „czapką boomera”, to wariacja na temat klasycznej bejsbolówki, nieco ovesize'owa przez co wygląda jakby była źle dopasowana, niekiedy z widocznym napisem, który dodatkowo psuje estetykę całości. Ze skromnego nakrycia głowy kojarzonego głownie z przedstawicielami nieco starszego pokolenia, niemodna jak dotąd czapka z daszkiem niespodziewanie stała się ultramodnym akcesorium, które trafiło na światowe wybiegi – i na głowy gwiazd.

Czym jest „Dad Hat”?

Jest praktyczna, wygodna, dobrze chroni przed słońcem i pozwala skutecznie ukryć nieład na głowie. Czapka z daszkiem, która po raz pierwszy pojawiła się na głowach amerykańskich graczy w bejsbol, ma teraz swoje pięć minut – i to nie tylko dlatego, że tego lata potrzebowaliśmy ochrony przed palącym słońcem.

Czytaj więcej

Ozempic wkracza do świata mody. Nowe zjawisko może zdominować wybiegi

W 2024 roku skromna czapka z daszkiem robi gigantyczną furorę, i to już nie tylko wśród mężczyzn, ale również kobiet. W cenie są zwłaszcza vintage’owe modele „dad hat” – bo właśnie taką nazwę nadano temu modelowi.

Czytając to określenie, niektórym mogą przyjść na myśl „dad shoes”, czyli niezbyt wyrafinowane sneakersy, które stały w ostatnim czasie stały się jednym z najmodniejszych modeli butów, a które marka New Balance uczyniła nawet swoim flagowym wyrobem. „Dad hat” wpisuje się w podobną estetykę spod znaku niewyszukanej garderoby stereotypowej osoby w średnim wieku.

Foto: Cris S Unsplash

Na pierwszy rzut oka „dad hat” wygląda jak klasyczna bejsbolówka. Jest jednak od niej nieco płytsza i bardziej miękka, bo posiada takich usztywnień jak czapka, w której występują na meczach bejsboliści. „Dad hat” szyje się przeważnie z bawełny, co zwiększa komfort noszenia czapki.

„Dad Hat”: „niemodna” czapka, która stała się trendem 

Przez szereg lat „czapka boomera” ugruntowała swój status modnego nakrycia głowy przede wszystkim wśród mężczyzn. Modne są miękkie, podatne na odkształcenia modele, najlepiej z naszytym zabawnym sloganem.

Foto: Joseph Perez Unsplash

Teraz, na fali powrotów mody sprzed dekad, po „dad hats” coraz częściej sięgają również przedstawicielki pokolenia Z. Jak zwykle, przykład idzie z góry.

Na tegorocznym festiwalu Glastonbury ze swoją bejsbolówką nie rozstawała się aktorka Anya Taylor-Joy. Model uwielbiają również inne idolki z jej pokolenia, na przykład piosenkarka Taylor Swift, Selena Gomez czy modelki Gigi Hadid i Kendall Jenner.

Wszystkie one bardzo często mają na sobie „czapkę boomera” w codziennych sytuacjach. Z kolei piosenkarka i bizneswoman Rihanna dała efektowny popis mariażu mody ulicznej z haute couture, zestawiając czarną czapkę z daszkiem z szykowną garsonką Diora w trakcie pokazu francuskiego domu mody w Paryżu.

Miesiąc później, tym razem w Nowym Jorku, na podobny kontrast postawiła Jennifer Lopez. Na specjalnym pokazie jej nowego filmu „This Is Me...Now: Historia miłości” pojawiła się w satynowej kreacji, której towarzyszyła czarna skórzana bejsbolówka.

Jak zauważa dzienniarka „Guardiana, ścieżka skromnej „czapki boomera” od kompletnie niemodnego do ultramodnego nakrycia głowy trwa już od kilku lat. Pojawiła się ona w jednej z kolekcji Miu Miu z 2020 roku, z kolei w trakcie pokazu kolekcji marki Celine na sezon wiosna/lato 2021 bejsbolówki miały na sobie niemal wszystkie modelki. Nie ma wątpliwości, że trzy lata później „czapka boomera” już na dobre zadomowiła się w szafach kobiet.

„Dad Hat”, którą po polsku możemy nazwać „czapką boomera”, to wariacja na temat klasycznej bejsbolówki, nieco ovesize'owa przez co wygląda jakby była źle dopasowana, niekiedy z widocznym napisem, który dodatkowo psuje estetykę całości. Ze skromnego nakrycia głowy kojarzonego głownie z przedstawicielami nieco starszego pokolenia, niemodna jak dotąd czapka z daszkiem niespodziewanie stała się ultramodnym akcesorium, które trafiło na światowe wybiegi – i na głowy gwiazd.

Pozostało 88% artykułu
Moda
Słynny dom mody wychodzi z kryzysu. Klientami mają być mieszkańcy prowincji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Moda
Adidas przegrał spór o prawa do motywu pasków. „Dawid pokonał Goliata”
Moda
Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia
Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu