„Dad Hat”: czapka, która stała się symbolem lata. Tak niemodna, że aż pożądana

Czapka w stylu „Dad Hat” robi furorę wśród młodych kobiet z generacji Z. Skromna bejsbolówka urosła do rangi najmodniejszego akcesorium tego lata. Skąd bierze zaskakująca popularność części garderoby kojarzonej raczej z pokoleniem 50-latków?

Publikacja: 22.08.2024 11:49

„Dad Hat” to jeden z najpopularniejszych trendów tego lata.

„Dad Hat” to jeden z najpopularniejszych trendów tego lata.

Foto: Marie-Michele Bouchard Unsplash

„Dad Hat”, którą po polsku możemy nazwać „czapką boomera”, to wariacja na temat klasycznej bejsbolówki, nieco ovesize'owa przez co wygląda jakby była źle dopasowana, niekiedy z widocznym napisem, który dodatkowo psuje estetykę całości. Ze skromnego nakrycia głowy kojarzonego głownie z przedstawicielami nieco starszego pokolenia, niemodna jak dotąd czapka z daszkiem niespodziewanie stała się ultramodnym akcesorium, które trafiło na światowe wybiegi – i na głowy gwiazd.

Czym jest „Dad Hat”?

Jest praktyczna, wygodna, dobrze chroni przed słońcem i pozwala skutecznie ukryć nieład na głowie. Czapka z daszkiem, która po raz pierwszy pojawiła się na głowach amerykańskich graczy w bejsbol, ma teraz swoje pięć minut – i to nie tylko dlatego, że tego lata potrzebowaliśmy ochrony przed palącym słońcem.

Czytaj więcej

Ozempic wkracza do świata mody. Nowe zjawisko może zdominować wybiegi

W 2024 roku skromna czapka z daszkiem robi gigantyczną furorę, i to już nie tylko wśród mężczyzn, ale również kobiet. W cenie są zwłaszcza vintage’owe modele „dad hat” – bo właśnie taką nazwę nadano temu modelowi.

Czytając to określenie, niektórym mogą przyjść na myśl „dad shoes”, czyli niezbyt wyrafinowane sneakersy, które stały w ostatnim czasie stały się jednym z najmodniejszych modeli butów, a które marka New Balance uczyniła nawet swoim flagowym wyrobem. „Dad hat” wpisuje się w podobną estetykę spod znaku niewyszukanej garderoby stereotypowej osoby w średnim wieku.

Cris S Unsplash

Na pierwszy rzut oka „dad hat” wygląda jak klasyczna bejsbolówka. Jest jednak od niej nieco płytsza i bardziej miękka, bo posiada takich usztywnień jak czapka, w której występują na meczach bejsboliści. „Dad hat” szyje się przeważnie z bawełny, co zwiększa komfort noszenia czapki.

„Dad Hat”: „niemodna” czapka, która stała się trendem 

Przez szereg lat „czapka boomera” ugruntowała swój status modnego nakrycia głowy przede wszystkim wśród mężczyzn. Modne są miękkie, podatne na odkształcenia modele, najlepiej z naszytym zabawnym sloganem.

Joseph Perez Unsplash

Teraz, na fali powrotów mody sprzed dekad, po „dad hats” coraz częściej sięgają również przedstawicielki pokolenia Z. Jak zwykle, przykład idzie z góry.

Na tegorocznym festiwalu Glastonbury ze swoją bejsbolówką nie rozstawała się aktorka Anya Taylor-Joy. Model uwielbiają również inne idolki z jej pokolenia, na przykład piosenkarka Taylor Swift, Selena Gomez czy modelki Gigi Hadid i Kendall Jenner.

Wszystkie one bardzo często mają na sobie „czapkę boomera” w codziennych sytuacjach. Z kolei piosenkarka i bizneswoman Rihanna dała efektowny popis mariażu mody ulicznej z haute couture, zestawiając czarną czapkę z daszkiem z szykowną garsonką Diora w trakcie pokazu francuskiego domu mody w Paryżu.

Miesiąc później, tym razem w Nowym Jorku, na podobny kontrast postawiła Jennifer Lopez. Na specjalnym pokazie jej nowego filmu „This Is Me...Now: Historia miłości” pojawiła się w satynowej kreacji, której towarzyszyła czarna skórzana bejsbolówka.

Jak zauważa dzienniarka „Guardiana, ścieżka skromnej „czapki boomera” od kompletnie niemodnego do ultramodnego nakrycia głowy trwa już od kilku lat. Pojawiła się ona w jednej z kolekcji Miu Miu z 2020 roku, z kolei w trakcie pokazu kolekcji marki Celine na sezon wiosna/lato 2021 bejsbolówki miały na sobie niemal wszystkie modelki. Nie ma wątpliwości, że trzy lata później „czapka boomera” już na dobre zadomowiła się w szafach kobiet.

„Dad Hat”, którą po polsku możemy nazwać „czapką boomera”, to wariacja na temat klasycznej bejsbolówki, nieco ovesize'owa przez co wygląda jakby była źle dopasowana, niekiedy z widocznym napisem, który dodatkowo psuje estetykę całości. Ze skromnego nakrycia głowy kojarzonego głownie z przedstawicielami nieco starszego pokolenia, niemodna jak dotąd czapka z daszkiem niespodziewanie stała się ultramodnym akcesorium, które trafiło na światowe wybiegi – i na głowy gwiazd.

Pozostało 88% artykułu
Moda
Nowy trend z Tik Toka opanowuje lotniska na świecie. Władze zabrały głos
Moda
Zalando szykuje zmianę wizerunku. Słynny amerykański aktor w kampanii reklamowej
Moda
Wraca ulubiona marka odzieżowa milenialsów. Do życia przywrócił ją H&M
Moda
Trend „Balmoral” święci triumfy w świecie mody. Czy to tęsknota za Elżbietą II?
Moda
„Cichy luksus” ma następcę. To efekt serialu HBO, który stawia na styl „korpo”
Moda
Rusza nowa fala sojuszy wśród czołowych marek mody. Uniqlo i Zara pionierami