Ozempic wkracza do świata mody. Nowe zjawisko może zdominować wybiegi

Klienci kupują więcej dopasowanych ubrań, marki odzieżowe odchodzą od oversize’u. Coraz częściej słychać głosy, że branża mody wkracza w erę Ozempiku. Kolekcje na sezon jesienny mają być potwierdzeniem tej zmiany. Czy możemy już mówić o „modzie ozempikowej”?

Publikacja: 20.08.2024 14:13

Ubrania slim fit znowu zaczynają się pojawiać w kolekcjach czołowych marek odzieżowych.

Ubrania slim fit znowu zaczynają się pojawiać w kolekcjach czołowych marek odzieżowych.

Foto: Brooke Cagle Unsplash

Wygląda na to, że po kilku latach królowania oversize’owych ubrań marki luksusowe ponownie wróciły do mody spod znaku slim fit, co — jak twierdzi wielu obserwatorów — zawdzięczamy furorze, jaką zrobił lek Ozempic. Klienci chudną i kupują ubrania w mniejszych rozmiarach, a także bardziej podkreślające sylwetkę. Branża mody już zdążyła zareagować na ten trend.

Moda w stylu Ozempic: Styl slim fit wraca do łask

Od dłuższego czasu lek na cukrzycę Ozempic kupują już nie tylko pacjenci zmagający się z tą chorobą, ale też rzesze zdrowych ludzi, którzy chcą po prostu w łatwiejszy sposób zrzucić zbędne kilogramy. Utrata wagi jest bowiem jednym z efektów ubocznych zażywania leków na bazie semaglutydu.

Czytaj więcej

Generacja Z stawia na „podkonsumpcję”. Nowy trend to ból głowy dla wielu marek

Popularność preparatu Ozempic wpłynęła nawet na gospodarkę Danii (jego producentem jest duński koncern farmaceutyczny Novo Nordisk). W pierwszym półroczu 2023 roku, czyli krótko po wybuchu mody na zażywanie Ozempiku, PKB Danii zaliczyło wzrost na poziomie 1,7 procent.

Kolejną konsekwencją masowego stosowania preparatów z semaglutydem, która była zresztą do przewidzenia, jest utrata wagi u tych, którzy po nie sięgają. To z kolei doprowadziło do pojawienia się potrzeby wymiany części ubrań na „szczuplejsze”.

Od kilku miesięcy wielu analityków branży mody informuje o zwiększonym zainteresowaniu klientów ubraniami w mniejszych rozmiarach, co potwierdzają same marki odzieżowe. Jeszcze w styczniu 2023 roku na podstawie ankiet eksperci z firmy analitycznej Morning Consult ustalili, że już jedna trzecia respondentów, którzy zażywają Ozempic, planowała wymianę ubrań.

„Ozempikowy” płaszcz symbolem nowej mody?

W ostatnich miesiącach, w miarę chudnięcia kolejnych użytkowników Ozempiku i jego odpowiedników, całe zjawisko nabrało rozpędu. W rezultacie bardzo modny od wielu sezonów oversize stopniowo ustępuje smuklejszym fasonom, czego symbolem ma być „ozempikowy” płaszcz (ang. „Ozempic Coat”) — jak go określa „Bloomberg”.

Chodzi konkretnie o długie, dopasowane płaszcze, które wyraźnie podkreślają sylwetkę, a także optycznie ją wysmuklają. Marki odzieżowe błyskawicznie zareagowały na rosnącą potrzebę kupowania tego rodzaju ubrań.

Dotychczas te niezbyt modne wierzchnie okrycia wracają właśnie na wybiegi — i być może już tej jesieni zdominują ulice miast. „Szczupłe” płaszcze pojawiły się w kolekcjach na sezon jesień-zima 2024 takich marek jak Yohji Yamamoto, Ferragamo, Gucci czy Jil Sander.

Liczby mówią zresztą same za siebie, a tych dostarcza międzynarodowa platforma zakupowa Lyst. Analitycy Lysta ustalili, że na przestrzeni ostatnich miesięcy liczba wyszukań hasła „długie szczupłe płaszcze” zaliczyła 16-procentowy wzrost.

Najbardziej bodaj jaskrawym przejawem tego, że moda na zażywanie leków z semiglutydem, a także „ozempikowa” sylwetka, odcisnęły piętno na branży mody, była kontrowersyjna koszulka berlińskiej marki Namilia z napisem „I <3 Ozempic” (ang. „Kocham Ozempic”). Choć koszulka wywołała falę krytycznych komentarzy, wydaje się, że dość toksyczny ideał kobiecej urody spod znaku „heroinowej piękności” z lat 90. ma się świetnie — tyle że dziś w jego osiągnięciu stosuje się inną, całkowicie legalną substancję.

Wygląda na to, że po kilku latach królowania oversize’owych ubrań marki luksusowe ponownie wróciły do mody spod znaku slim fit, co — jak twierdzi wielu obserwatorów — zawdzięczamy furorze, jaką zrobił lek Ozempic. Klienci chudną i kupują ubrania w mniejszych rozmiarach, a także bardziej podkreślające sylwetkę. Branża mody już zdążyła zareagować na ten trend.

Moda w stylu Ozempic: Styl slim fit wraca do łask

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Moda
„Srebrni klienci” stają się potęgą. Nadzieja dla europejskich marek odzieżowych
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Moda
Właściciel Zary zmienia politykę. Przełomowa decyzja dla branży odzieżowej
Moda
Wiosenna premiera domu mody Chanel. Dwie gwiazdy w nowej kampanii
Moda
Powolny zmierzch ikony świata mody. Nadchodzi spadek sprzedaży o 70 procent
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Moda
Raport: mieszkańcy UE wyrzucają coraz więcej ubrań. Historyczny rekord
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście