Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej

Marki luksusowe polegają na nich w największym stopniu. To oni zapewniają im stałe przychody, więc firmy za wszelką cenę starają się przyciągnąć ich uwagę. Kim są klienci nazywani potocznie VIC? Bez nich branża luksusowa zapewne nie byłaby w stanie funkcjonować.

Publikacja: 26.07.2024 14:56

Butik marki Etro w Mediolanie.

Butik marki Etro w Mediolanie.

Foto: rancesca Volpi: Bloomberg Finance LP

Przyszłość branży luksusowej leży w rękach osób reprezentujących niewielki procent globalnej społeczności. Ludzie ci posiadają gigantyczne bogactwo i wydając pieniądze, kierują się zupełnie innymi zasadami, niż konsumenci aspirujący, ale za to wydający na wyroby luksusowe znacznie mniejsze kwoty. Kim są VICs?

Marki luksusowe: Kim są klienci VIC? 

Zaledwie trzy procent populacji ludzkiej posiada aż 40 procent światowego bogactwa. Nigdy wcześniej tak duża część globalnych zasobów finansowych nie była skumulowana w rękach tak niewielkiej części społeczeństwa.

Z 370 milionów osób z całego świata, które kupują wyroby luksusowe, około 20 milionów odpowiada za 40 procent dochodów branży luksusowej. Z kolei około dwie trzecie z tego niewielkiego grona nazywanych jest przez branżę luksusową mianem „VIC”. To skrót od określenia „Very Important Clients”, czyli po polsku – „Bardzo ważni klienci”.

Czytaj więcej

Słynny paryski dom mody przegrał batalię prawną. Górą mała firma ze Słowenii

Wszystkich tych liczb dostarcza nowy raport pod tytułem „True-Luxury Global Consumer Insights”. Jego autorami są zrzeszająca włoskich producentów wyrobów luksusowych organizacja Altagamma oraz firma doradcza Boston Consulting Group.

Kim są wspomniani klienci VIC? Autorzy raportu nadali tej grupie jeszcze inną, równie wymowną nazwę: klienci „ponad pieniędzmi” (ang. „Beyond Money”). Mowa o około 600 tysiącach osób rozsianych na całym świecie.

To absolutna elita wśród klientów marek z najwyższej półki. Wartość ich wydatków na luksus zaczyna się od kwoty 50 tysięcy dolarów rocznie, zaś średnio wynosi ona 350 tysięcy dolarów. Obecnie klienci VIC odpowiadają średnio za około 30 procent dochodów marek luksusowych.

Z przeprowadzonych w ubiegłym roku ankiet wśród klientów VIC wynika też, że osoby te z roku na rok są coraz bogatsze. Aż 69 procent z nich określiło swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok wcześniej, z kolei aż 85 procent spodziewa się, że będzie wydawać na luksus więcej niż przed rokiem.

Klienci VIC będą wydawać więcej nie tylko dlatego, że na fali inflacji luksus jest coraz droższy, ale też dlatego, że wciąż bez problemu będą mogli sobie na niego pozwolić. Autorzy raportu spodziewają się, że ci Bardzo Ważni Klienci w przyszłości będą dla marek z branży luksusowej jeszcze ważniejsi niż teraz – bo kluczowi dla przetrwania tych marek.

Najbogatsi klienci uratują marki luksusowe?

Eksperci prognozują, że w następnych latach uwaga marek luksusowych w jeszcze większym stopniu skupi się na klientach VIC. Zgodnie z nazwą „ponad pieniędzmi” są to bowiem osoby, które, wybierając jakiś kosmicznie drogi produkt czy usługę, kierują się zupełnie innymi aspektami, niż aspirujący klienci marek luksusowych.

Dla ultrabogatych klientów VIC cena nie odgrywa żadnej roli. Autorzy raportu podkreślają, że dotyczy to zwłaszcza milenialsów, dysponujących największą siłą nabywczą. Szybko doganiają ich też młodzi przedstawiciele pokolenia Z.

Klient z najwyższej półki oczekuje od marki, że ta nawiąże z nim emocjonalną, przyjacielską więź opartą na obopólnej lojalności. Z tego powodu – jak zauważają autorzy raportu – szczególnie dużego znaczenia nabierze stanowisko osobistego asystenta, czyli reprezentanta marki, który osobiście zajmuje się obsługą konkretnego klienta.

VICs pragną najwyższej jakości, absolutnej ekskluzywności oraz „hiperpersonalizacji” produktu lub usługi. Oczekują, że marka zapewni im takie doświadczenia jak udział w pokazach mody czy wycieczkach w wąskim gronie „przyjaciół” marki, a także ekskluzywne spotkania z udziałem projektantka i innych najważniejszych przedstawicieli marki. Z pewnością nie będą szczędzili pieniędzy, jeżeli doświadczenia te zaspokoją ich oczekiwania.

Przyszłość branży luksusowej leży w rękach osób reprezentujących niewielki procent globalnej społeczności. Ludzie ci posiadają gigantyczne bogactwo i wydając pieniądze, kierują się zupełnie innymi zasadami, niż konsumenci aspirujący, ale za to wydający na wyroby luksusowe znacznie mniejsze kwoty. Kim są VICs?

Marki luksusowe: Kim są klienci VIC? 

Pozostało 91% artykułu
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Moda
Symbol Paryża ponownie ożył. Pokaz mody Chanel we wnętrzach Grand Palais
Moda
Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”
Moda
„Athletic Chic” powraca. Słynne domy mody są już zmęczone „cichym luksusem”
Moda
Powstaje nowy gigant w branży mody. Niemcy chcą stać się nowym Amazonem