Słynny paryski dom mody przegrał batalię prawną. Górą mała firma ze Słowenii

Dom mody Chanel przegrał prawną batalię o jeden z najważniejszych swoich symboli. Przedmiotem sporu była cyfra „5”, którą znaleźć można na słynnych perfumach sygnowanych przez Chanel.

Publikacja: 22.07.2024 13:37

Przedstawiciele Chanel podkreślali, że ze względu na ponad stuletnią historię perfum Chanel No. 5, c

Przedstawiciele Chanel podkreślali, że ze względu na ponad stuletnią historię perfum Chanel No. 5, cyfra „5” nierozerwalnie wiąże się z identyfikacją wizualną marki i stanowi o jej prestiżu.

Foto: Cici Hung Unsplash

Szefowie i prawnicy francuskiego domu mody Chanel musieli przełknąć gorzką pigułkę po porażce w walce o prawa do cyfry 5.  Francuzi złożyli pozew przeciw niewielkiej firmie ze Słowenii i to Słoweńcy byli górą w tym sporze.

Porażka Chanel w walce o perfumy „No. 5”

Czy można zastrzec konkretną cyfrę? Zdaniem Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)– nie, a w każdym razie nie w przypadku słynnego „numeru pięć”, który stanowi emblemat najsłynniejszych perfum na świecie.

Czytaj więcej

Wrocław ma jedną z najpiękniejszych restauracji na świecie. „Ikona modernizmu”

Mowa o perfumach „No. 5” marki Chanel, które powstały w 1921 roku. Francuzi przegrali niedawno spór, której przedmiotem była cyfra 5 – tak ważna dla domu mody Chanel.

Tę samą cyfrę w ubiegłym roku chciała wykorzystać słoweńska firma Simb D.O.O., chcąc zarejestrować nową markę kosmetyczną o nazwie M5. Jej logo stanowi połączenie małej litery m oraz cyfry 5.

Wygląd emblematu nie spodobał się prawnikom Chanel, którzy postanowili skierować sprawę do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Argumentowali, że taki wygląd loga marki M5 jest zbyt podobny do emblematu „No. 5”, przez co może wprowadzić klientów w błąd, sugerując, że ma ona jakiś związek z marką Chanel i słynnymi perfumami.

Przedstawiciele Chanel podkreślali, że ze względu na ponad stuletnią historię kultowych perfum, cyfra „5” nierozerwalnie wiąże się z identyfikacją wizualną marki i stanowi o jej prestiżu. Z tego powodu chcą oni zapobiec temu, aby właściciele nowej słoweńskiej marki kosmetycznej odnosili korzyści z owego prestiżu, na który dom mody Chanel pracował przez wiele dekad.

Argumentacja Francuzów nie przekonała urzędników z EUIPO. W czerwcu tego roku uznali oni, że działania firmy Simb D.O.O. nie wykazują znamion nieuczciwej konkurencji, nie ma też mowy o pomyleniu ze sobą obydwu marek – i oddalili pozew Chanel.

Chanel kontra firma ze Słowenii: do kogo należy cyfra 5?

Reprezentanci Chanel zgłosili się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w sprawie marki M5 jeszcze we wrześniu ubiegłego roku. Chcieli powstrzymać firmę Simb D.O.O. przed rejestracją nowej marki i zastrzeżeniem loga.

W uzasadnieniu swojej decyzji urzędnicy z EUIPO stwierdzili, że stylizowana piątka w logu marki M5 nie narusza praw marki Chanel w kontekście logotypu słynnych perfum. Podstawową przesłanką był fakt, że francuski dom mody nie przedstawił wystarczających dowodów na to, że działania firmy ze Słowenii miałyby w jakikolwiek sposób narazić go na straty.

Strona francuska nie dostarczyła bowiem urzędnikom konkretnych informacji na temat wielkości sprzedaży perfum „No. 5”. W dokumentacji zabrakło też wyników badań konsumenckich, które pokazywałyby, jak silna jest obecność tej marki w powszechnej świadomości. Bez nich – jak podkreślają urzędnicy – nie da się stwierdzić, że cyfra „5” jednoznacznie kojarzy się konsumentom z marką Chanel.

Na mocy decyzji UUEWI marka M5 otrzymała zielone światło do prowadzenia kampanii reklamowych z wykorzystaniem logotypu. Jak jednak informują branżowe media, przedstawiciele Chanel nie mają zamiaru dać za wygraną i odwołają się od tej decyzji.

Szefowie i prawnicy francuskiego domu mody Chanel musieli przełknąć gorzką pigułkę po porażce w walce o prawa do cyfry 5.  Francuzi złożyli pozew przeciw niewielkiej firmie ze Słowenii i to Słoweńcy byli górą w tym sporze.

Porażka Chanel w walce o perfumy „No. 5”

Pozostało 91% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?