Wraca marka odzieżowa, która zrobiła furorę 20 lat temu. Chce podbić generację Z

Kolejna znana marka odzieżowa zapowiedziała powrót. Czy popularność na początku obecnego stulecia przełoży się na sukces w czasach „fast fashion”? O zapowiedzi powrotu marki Von Dutch pisze branżowy serwis Business of Fashion.

Publikacja: 10.07.2024 14:44

Marka Von Dutch zyskała popularność na początku XXI wieku.

Marka Von Dutch zyskała popularność na początku XXI wieku.

Foto: Zdjęcia pochodzą z profilu marki Von Dutch na Instagramie.

Von Dutch – marka, która zyskała dużą popularność wśród młodych ludzi ponad 20 lat temu, chce ponownie podbić serca tych, którzy ją pamiętają, a także powalczyć o portfele najmłodszych klientów.

Nowy właściciel marki Von Dutch zamierza tchnąć w nią nową energię i zarobić na panującej aktualnie modzie na styl sprzed dwóch dekad – informuje branżowy serwis Business of Fashion.

Von Dutch: powraca ulubiona marka milenialsów

Von Dutch zadecydowanie za sobą ma lata świetności, które przypadały na pierwszą dekadę XXI wieku. Ikoniczne czapki z daszkiem i koszulki amerykańskiej marki nosiły wtedy rzesze milenialsów w Stanach Zjednoczonych i w innych krajach, a także tacy celebryci jak Justin Timberlake, Britney Spears, Paris Hilton czy Gwen Stefani.

Czytaj więcej

Generacja Z zagubiona jak emeryci. 20-latkowie nie radzą sobie w internecie

Czasy, gdy na ulicach można było zobaczyć ludzi noszących ubrania lub dodatki z charakterystycznym logiem Von Dutch minęły, ale nowy właściciel tej marki chce przywrócić jej dawną popularność. W trzeciej dekadzie XXI wieku nowojorska firma White Space Group, specjalizująca się w zarządzaniu markami, zamierza przekonać do Von Dutch kolejne pokolenie młodych ludzi, czyli generację Z.

Jak informuje serwis Business of Fashion, WSG chce skupić się na rynku amerykańskim (obecnie 90 procent przychodów marki Von Dutch pochodzi z rynków zagranicznych), a także ujednolicić ceny wyrobów Von Dutch w skali całego świata. Von Dutch chce też stworzyć kampanię marketingową podkreślającą amerykańskie korzenie marki.

Być może nowemu właścicielowi Von Dutch rzeczywiście uda się przywrócić dawną popularność tej marki, bo od około roku wyraźnie wraca ona do łask. To skutek mody na styl Y2K, czyli estetykę sprzed dwóch dekad. Nostalgiczny powrót do stylu z tamtych lat widać zwłaszcza w mediach społecznościowych, a także wśród młodych – nastolatki ubierają się obecnie tak, jak ich rodzice ponad dwie dekady temu.

Młode użytkowniczki i użytkownicy TikToka oraz innych social mediów, a także ich idole ponownie kierują swoją uwagę na Von Dutch. W dodatkach i ubraniach amerykańskiej marki już od około roku pokazują się takie celebrytki jak modelka Bella Hadid czy raperka Megan Thee Stallion. W lutym piosenkarka Charli XCX wypuściła nawet singla pod tytułem „Von Dutch”.

Z obserwacji cytowanej przez BoF firmy analitycznej Trendalytics wynika, że liczba wzmianek na temat Von Dutch w mediach społecznościowych wzrosła w ciągu ostatniego roku aż o 13 tysięcy procent. Z kolei popularna platforma sprzedażowa Depop zanotowała od stycznia tego roku wzrost wyszukań frazy „Von Dutch” o 40 procent, zaś „czapki z daszkiem” – aż o 90 procent.

Czy Von Dutch zdobędzie serca generacji Z?

Nazwa marki Von Dutch wywodzi się od pseudonimu artystycznego Kennetha „Kenny’ego” Roberta Howarda – mechanika samochodowego i zarazem twórcy charakterystycznych malunków na autach. Jego twórczość dała początek subkulturze Kustom Kulture.

Po śmierci Howarda jego córka sprzedała prawo do używania pseudonimu ojca Michaelowi Casselowi oraz jego wspólnikowi Robertowi „Bobby’emu” Vaughnowi. Marka odzieżowa powstała w 1999 roku, a już cztery lata później notowała sprzedaży na poziomie kilkudziesięciu milionów dolarów.

Szybko jednak gwiazda Von Dutch przygasła. Wokół marki narosło wiele kontrowersji na tle rasistowskich i antysemickich poglądów Kennetha Howarda, a także podejrzeń, że firma Von Dutch to pralnia pieniędzy mająca powiązania z narkobiznesem.

Na domiar złego, w 2005 roku Robert Vaughn został oskarżony o zabójstwo. Choć sąd uznał, że biznesmen zrobił to w obronie własnej, skandal pogrążył reputację marki. W 2009 roku Von Dutch został kupiony przez firma Groupe Royer, która podjęła kilka prób przywrócenia jej dawnej popularności – i w końcu sprzedała ją firmie White Space Group, czyli obecnemu właścicielowi.

Von Dutch – marka, która zyskała dużą popularność wśród młodych ludzi ponad 20 lat temu, chce ponownie podbić serca tych, którzy ją pamiętają, a także powalczyć o portfele najmłodszych klientów.

Nowy właściciel marki Von Dutch zamierza tchnąć w nią nową energię i zarobić na panującej aktualnie modzie na styl sprzed dwóch dekad – informuje branżowy serwis Business of Fashion.

Pozostało 90% artykułu
Moda
Pokaz Deni Cler jesień-zima 2024/2025: podróż do serca Mediolanu
Moda
„Wilk w kaszmirze” powrócił? Znana marka na celowniku najbogatszego Europejczyka
Moda
Słynna amerykańska marka odzieżowa znów w Polsce. Rusza pierwszy sklep
Moda
Brad Pitt zaskakuje na festiwalu w Wenecji. Czy trend sprzed lat wróci do łask?
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Moda
Słynna marka odzieżowa odżyła. Czy to efekt zerwania z toksycznym wizerunkiem?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki