Generacja Z zagubiona jak emeryci. 20-latkowie nie radzą sobie w internecie

Nie tylko emeryci mają problemy z poruszaniem się w internecie. Autorzy nowego badania udowadniają, że podobny problem dotyczy również generacji Z która na pozór, powinna w sieci radzić sobie bez trudu. Na czym polega problem?

Publikacja: 28.06.2024 11:22

Zdaniem autorów raportu firmy Jigsaw, przedstawiciele generacji Z nie czytają artykułów w mediach. O

Zdaniem autorów raportu firmy Jigsaw, przedstawiciele generacji Z nie czytają artykułów w mediach. Ograniczają się jedynie do nagłówków i od razu przechodzą do sekcji komentarzy, aby sprawdzić, co inni myślą na dany temat.

Foto: Sehajpal Singh Unsplash

Dotychczas panowało przeświadczenie, że to przedstawiciele starszych pokoleń są w największym stopniu narażeni na wpływ fake newsów. Tymczasem nowy raport pokazuje, że ten problem dotyczy również dzisiejszych dwudziestolatków. Obserwacji na ten temat dostarcza należąca do Google’a firma Jigsaw.

Generacja Z w internecie: alarmujące wyniki badania

Mogłoby się wydawać, że nikt nie porusza się po internecie tak sprawie jak przedstawiciele pokolenia Z, a więc osoby, które przyszły na świat w latach 1997-2012. Okazuje się jednak, że również oni mają problem z prawidłową weryfikacją treści, na które trafiają w sieci.

Czytaj więcej

Pomnik z Wrocławia wśród najpiękniejszych na świecie. „Tworzyliśmy go kilka lat”

Do takich wniosków doszli eksperci z należącej do Google’a firmy Jigsaw, zajmującej się analizą politycznego dyskursu w internecie oraz zjawiskiem polaryzacji społecznej w sieci. Przeprowadzili oni wywiady pogłębione w gronie 35 Amerykanów i Amerykanek w wieku od 13 do 24 lat, które wyselekcjonowano z reprezentatywnej próby badawczej.

Z wywiadów wynikło, że przetwarzając to, co czytają i oglądają w internecie, „Zetki” kierują się czymś, co autorzy badania nazwali „wrażliwością informacyjną” (ang. information sensibility). Polega ona na kierowaniu się tak zwanym zdrowym rozsądkiem, który ma niewiele wspólnego z rzetelną weryfikacją faktów.

Generacja Z nie radzi sobie z zalewem fake newsów i AI w sieci

Eksperci z Jigsaw podkreślają, że przedstawiciele generacji Z są w stanie odróżnić treści, które wygenerowała sztuczna inteligencja, od tych prawdziwych. Są też wyczuleni na tak zwane clickbaity, czyli nagłówki, których celem jest skłonienie odbiorcy do kliknięcia w artykuł.

Jak zauważyli badacze, z tymi ostatnimi młodzi ludzie zdecydowanie są na bakier. Nie czytają całych artykułów, ograniczając się jedynie do nagłówków i od razu przechodząc do sekcji komentarzy, aby sprawdzić, co inni myślą na dany temat.

Bardziej rzetelną weryfikację informacji „Zetki” odkładają na później, zwykle jednak nie mają na to ochoty. Jeżeli już szukają faktów, to nie polegają na portalach informacyjnych o ugruntowanej reputacji. Zamiast tego, kierują się na profile swoich ulubionych influencerów, bo to na ich opinii polegają w największym stopniu.

Młodzi ludzie również jak ognia unikają frustrujących treści, a także takich, które wymagają od nich zbyt dużego wysiłku intelektualnego. Jedyne, co ich interesuje, to tematy, które będą mogli poruszyć w swojej własnej grupie znajomych — i w niej zabłysnąć.

W przypadku przedstawicieli generacji Z przyswajanie informacji zlewa się z dojmującą potrzebą nawiązywania interakcji społecznych, które mają dla młodych ludzi bardzo duże znaczenie. Są oni otwarci na opinie innych ludzi, co z jednej strony jest pozytywnym zjawiskiem.

Z drugiej jednak strony takie nastawienie i sposób przetwarzania treści w internecie zdaniem badaczy niesie ze sobą pewne ryzyko. W zbyt dużym stopniu bowiem jest ono obarczone emocjami, przez co kluczowe stają się dla „Zetek” opinie, a nie fakty.

Dotychczas panowało przeświadczenie, że to przedstawiciele starszych pokoleń są w największym stopniu narażeni na wpływ fake newsów. Tymczasem nowy raport pokazuje, że ten problem dotyczy również dzisiejszych dwudziestolatków. Obserwacji na ten temat dostarcza należąca do Google’a firma Jigsaw.

Generacja Z w internecie: alarmujące wyniki badania

Pozostało 90% artykułu
Ludzie
32-letnia milionerka rozdała odziedziczony majątek. Zdecydowało 50 Austriaków
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ludzie
Kanye West tworzy nową markę. W tle ponownie oskarżenia o antysemityzm
Ludzie
„Dobrze, że żyję”. Linda Evangelista o walce z rakiem i podwójnej mastektomii
Ludzie
„Mr. Titanic”: kim był Paul-Henry Nargeolet, pilot batyskafu Titan?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite