Reklama
Rozwiń

Rośnie nowa potęga na rynku odzieżowym. Zara i H&M mają konkurentów

Tureckie marki odzieżowe prężnie się rozwijają i coraz wyraźniej wyrastają na rywali czołowych europejskich producentów ubrań. To zasługa strategii rozwoju na rynkach, których zachodni giganci nie traktują priorytetowo.

Publikacja: 30.06.2025 05:00

Rośnie nowa potęga na rynku odzieżowym. Zara i H&M mają konkurentów

Foto: Islam Safwat/Bloomberg

„Turecki H&M”, czyli marka odzieżowa LC Waikiki, a także inne „sieciówki” znad Bosforu, prężnie rozwijają się w krajach, które ich zachodni rywale pomijają w swoich planach ekspansji. Na rosnącą siłę marek odzieżowych z Turcji zwraca uwagę branżowy serwis Business of Fashion. 

Tureckie marki odzieżowe: nowy rywal Zary i H&M

Marka LC Waikiki uchodzi za turecki odpowiednik H&M, zapewne zna ją też wielu polskich klientów. To jedna z wielu tureckich marek odzieżowych, budujących swoje potęgi na rynkach, które dla takich zachodnich gigantów jak H&M Group czy Inditex wydają się mniej priorytetowe.

Rozkwitowi tureckich marek na „zapomnianych rynkach” przyjrzał się branżowy serwis Business of Fashion. Marki znad Bosforu z sukcesem eksplorują kraje „Globalnego Południa” które zachodnie koncerny uznają za zbyt ryzykowne lub mało opłacalne – i tam budują swoją potęgę.

Czytaj więcej

Ta branża w rok straciła 50 milionów klientów. Jest za drogo i nudno

Oprócz LC Waikiki, sukces na mniej kluczowych dla europejskich gigantów rynkach odniosły również takie tureckie marki jak Koton i DeFacto. Setki sklepów tych marek funkcjonują na Bałkanach, w Afryce Północnej i Subsaharyjskiej, w Chinach i byłych republikach radzieckich w Azji czy w Ameryce Południowej.

Mieszkańcy krajów  dobrze orientują się w modowych trendach i również chcą ubierać się tak jak reszta świata, a przy tym za stosunkowo niewielkie pieniądze. Wpisujące się w sferę „szybkiej mody” (ang. fast fashion) tureckie sieciówki odzieżowe z powodzeniem zaspokajają te potrzeby.

Tureckie marki odzieżowe: potęga budowana w Azji Centralnej i Europie Wschodniej 

Założenie, że rynki wysokiego ryzyka mogą jednocześnie przynieść wysokie zyski, w przypadku tureckich marek okazało się słuszne. Z danych BoF wynika, że wzrost rynku odzieżowego i obuwniczego w krajach „Globalnego Południa” będzie wzrastał na poziomie półtora procent rocznie, a więc ponad trzykrotnie szybciej niż w krajach „Globalnej Północy”, gdzie prognozowany wzrost rok do roku wynosi jedynie 0,4 procenta.

Analitycy zauważają, że siłą tureckiego przemysłu odzieżowego jest jego innowacyjność, dobra jakość wyrobów, a także sprawny łańcuch dostaw. Dość powiedzieć, że część wyrobów takich marek jak H&M, Inditex, Asos czy C&A powstaje w tureckich fabrykach. Co równie istotne, marki znad Bosforu wygrywają również tym, że precyzyjnie dopasowują swoją ofertę do kulturowego kontekstu w poszczególnych regionach.

Liczby mówią same za siebie. Jak ustalili eksperci z Bof, wartość sprzedaży wyrobów marki LC Waikiki wyniosła w ubiegłym roku 5,3 miliarda dolarów. LC Waikiki posiada obecnie około 1300 sklepów w 65 krajach na całym globie.

Prężnie rozwija się również DeFacto – 450 sklepów marki działa w 32 krajach Europy Wschodniej, Azji Centralnej, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Najnowsze dane dotyczące przychodów marki pochodzą z 2023 roku, kiedy DeFacto zanotowało przychody na poziomie ponad 780 milionów dolarów.

Marka Koton posiada z kolei 500 sklepów na 35 rynkach, głównie w Azji Centralnej, Afryce Subsaharyjskiej i w Europie Wschodniej. W 2024 roku przychody marki sięgnęły blisko 650 milionów dolarów.

„Turecki H&M”, czyli marka odzieżowa LC Waikiki, a także inne „sieciówki” znad Bosforu, prężnie rozwijają się w krajach, które ich zachodni rywale pomijają w swoich planach ekspansji. Na rosnącą siłę marek odzieżowych z Turcji zwraca uwagę branżowy serwis Business of Fashion. 

Tureckie marki odzieżowe: nowy rywal Zary i H&M

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
Anna Wintour odchodzi z „Vogue'a”. Kierowała magazynem przez 37 lat
Moda
Ta branża w rok straciła 50 milionów klientów. Jest za drogo i nudno
Moda
Labubu powiększa imperium. Chiński gigant chce podbić rynek nowym produktem
Moda
Najczęściej podrabiane marki luksusowe. Lider rankingu ma poważny problem
Moda
H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym
Moda
Słynna włoska marka uratowana przed likwidacją. Pomoc od miliardera z USA