Nike może wykorzystywać motyw trzech pasków. Zwycięstwo w sporze z Adidasem

Sąd w Niemczech uznał, że amerykański koncern Nike w kilku swoich projektach może wykorzystywać motyw trzech pasków. Wcześniej – po tym jak Adidas złożył pozew o naruszenie znaku towarowego w 2022 roku – było to niedozwolone.

Publikacja: 29.05.2024 13:10

Sąd uznał, że firma Nike może umieścić na swoich produktach trzy paski – ale tylko na niektórych.

Sąd uznał, że firma Nike może umieścić na swoich produktach trzy paski – ale tylko na niektórych.

Foto: Edgar Chaparro Unsplash

Spór dotyczący wykorzystania równolegle biegnących pasków w kolekcjach ubrań firmy Nike rozpoczął się w 2022 roku. Przedstawiciele Adidasa zarzucili wówczas znanej amerykańskiej marce, że wykorzystuje ona znak towarowy zastrzeżony przez tę firmę. Wówczas sąd regionalny w Duesseldorfie zakazał Nike używania dwóch lub trzech pasków na pięciu projektach spodni. Stało się to niedługo po tym, jak niemiecki koncern złożył pozew o naruszenie znaku towarowego. Teraz sytuacja się zmieniła – sąd uznał bowiem, że Nike w swoich projektach ma prawo wykorzystywać motyw trzech pasków. Tyle, że jedynie w kilku. 

Czytaj więcej

Adidas przegrał w sądzie batalię o trzy paski ze znanym projektantem z USA

Sąd: Nike może używać w swoich projektach motyw trzech pasków

Firma Nike częściowo wygrała apelację w sprawie sporu dotyczącego wykorzystywania w swoich projektach motywu trzech pasków – informuje agencja Reutera. Dlaczego jedynie częściowo? Podczas drugiej już rozprawy apelacyjnej sąd uznał bowiem, że marka może umieścić na niektórych swoich spodniach trzy paski. Ale właśnie – tylko na niektórych. Dotyczy to jedynie czterech modeli, o które toczył się spór. Zakaz dotyczący jednego z pozostałych modeli pozostaje zaś w mocy – stwierdził sąd, częściowo uchylając wcześniejszą decyzję.

Jak zauważa Reuters, daje to nadzieję innym firmom, które przeszłości przegrywały już w sądzie z Adidasem. Przedstawiciele niemieckiego giganta nieraz zarzucali już bowiem innym markom, że ich ubrania mogą „wprowadzać konsumentów w błąd”, gdyż pojawia się w nich motyw równolegle biegnących pasków, co może budzić skojarzenia ze znakiem towarowym Adidasa. Wielokrotnie firmy i projektanci, z którymi Adidas toczył batalię sądową, szli na ugodę – w ogóle rezygnowali z pasków bądź zamiast trzech, zaczynali wykorzystywać motyw czterech pasków. Po ostatniej decyzji sądu – w sprawie projektów Nike – może się to jednak zmienić. Firmy mogą mieć bowiem większą motywację do walki „o swoje”. 

Firma Nike przez cały czas trwania batalii sądowej podkreślała, że „zakres ochrony Adidasa jest zbyt wąski” – przedstawiciele marki są zdania, że paski niekoniecznie nawiązywać muszą do firmy, do której należą. 

Czytaj więcej

Adidas walczy o prawa do trzech pasków. Będzie nowy pozew?

Adidas: historia motywu trzech pasków

Trzy równoległe paski na produktach Adidasa są symbolem marki od lat 1949 roku – wówczas po raz pierwszy pojawiły się one na produktach firmy założonej przez Adiego Dasslera. Die Marke mit drei Streifen – marka z trzema paskami. To nawet jedno z haseł, którymi od lat promuje się marka Adidas. Trzy biegnące równolegle paski stały się de facto logotypem Adidasa – na podobnej zresztą zasadzie, na jakiej symbol „Swoosh” stał się logotypem firmy Nike.

Batalia sądowa z Nike nie jest pierwszą, w jaką zaangażował się Adidas. Niemiecka marka w przeszłości już wiele razy pozywała firmy wykorzystujące motyw pasków, między innymi C&A, Skechers, Forever 21, a nawet Teslę — z różnymi rezultatami.

W 2021 roku swój finał miała jedna z najbardziej spektakularnych – bo trwających aż ćwierć wieku – sądowa wojna z marką H&M, którą Adidas oskarżył o kradzież słynnego motywu. Ostatecznie sąd jednak rozstrzygnął sprawę na korzyść Szwedów.

Rok temu Adidas zdecydował się także wycofać skargę prawną dotyczącą żółtego logo Black Lives Matter z trzema paskami. Niemiecki gigant obawiał się, że może to zostać odebrane jako krytyka organizacji antyrasistowskiej.

Spór dotyczący wykorzystania równolegle biegnących pasków w kolekcjach ubrań firmy Nike rozpoczął się w 2022 roku. Przedstawiciele Adidasa zarzucili wówczas znanej amerykańskiej marce, że wykorzystuje ona znak towarowy zastrzeżony przez tę firmę. Wówczas sąd regionalny w Duesseldorfie zakazał Nike używania dwóch lub trzech pasków na pięciu projektach spodni. Stało się to niedługo po tym, jak niemiecki koncern złożył pozew o naruszenie znaku towarowego. Teraz sytuacja się zmieniła – sąd uznał bowiem, że Nike w swoich projektach ma prawo wykorzystywać motyw trzech pasków. Tyle, że jedynie w kilku. 

Pozostało 85% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku