Adidas walczy o prawa do trzech pasków. Będzie nowy pozew?

Adidas nie odpuszcza w walce o prawa do wykorzystywania motywu trzech pasków. Zdaniem Thoma Browne'a, projektanta, który wygrał z Adidasem spór o prawo do wykorzystywania w swoich kolekcjach motywu pasków, niemiecki koncern nie daje za wygraną.

Publikacja: 30.08.2023 09:40

Adidas przegrał spór z projektantem Thomem Browne'em o prawo do wykorzystywania motywu pasków.

Adidas przegrał spór z projektantem Thomem Browne'em o prawo do wykorzystywania motywu pasków.

Foto: Ben O'Sullivan

Adidas na całym świecie kojarzy się z motywem trzech pasków. Dlatego w 2007 roku przedstawiciele niemieckiego koncernu Adidasa zarzucili amerykańskiemu projektantowi Thomowi Browne’owi, że wykorzystuje w swoich kolekcjach ubrań znak towarowy zastrzeżony przez tę firmę.

Nikt wówczas nie przypuszczał, jak długi może to być spór. Ponad dekadę temu niemiecki gigant odzieży zarzucił  Browne'owi, że jego ubrania mogą „wprowadzać konsumentów w błąd”. Powód? Pojawiał się w nich motyw równolegle biegnących pasków, co – według niemieckiej marki – „mogło budzić jednoznaczne skojarzenia ze znakiem towarowym Adidasa”. Projektant ostatecznie poszedł na ugodę i w swoich kolekcjach, zamiast trzech, zaczął wykorzystywać motyw czterech pasków.

Adidas przegrał batalię o prawo do trzech pasków

Mimo że Adidas początkowo zaakceptował tę zmianę, w 2018 roku postanowił wrócić do sprawy. Stało się to niedługo po tym, jak 85 proc. akcji firmy Thoma Browne'a za 500 mln dolarów kupił włoski dom mody Ermenegildo Zegna, w którym Browne pełni rolę dyrektora kreatywnego i posiada 15 proc. udziałów.

Czytaj więcej

Kto ma prawo produkować brzydkie buty? New Balance pozywa konkurencję

3 stycznia 2023 roku pełnomocnicy Adidasa zdecydowali się złożyć w sądzie rejonowym na Manhattanie pozew przeciwko firmie, do której należy marka Thom Browne. Niemcy po raz kolejny podkreślali wówczas, że „mamy do czynienia z imitowaniem trzech równoległych pasków, będącym znakiem towarowym Adidasa”.

Sprawa tym razem rozstrzygnięta została jednak na korzyść Browne'a – sąd uznał, że wykorzystywanie motywu na ubraniach nie wprowadza konsumentów w błąd. Podstawowym argumentem na rzecz projektanta była liczba pasków – Amerykanin używa czterech, a nie trzech, co jest symbolem Adidasa. 

I choć mogło wydawać się, że spór ostatecznie miał już swój finał, to nic bardziej mylnego. Wygląda na to, że batalia sądowa nie zakończy się jeszcze przez dłuższy czas. Wygląda na to, że przedstawiciele Adidasa nie zamierzają się poddać. 

Czytaj więcej

Chińczycy przejmują ulubioną markę królowej Elżbiety II. Była o krok od upadku

Adidas kontra Thom Browne: kto ma prawo do trzech pasków?

Gdy w styczniu 2023 roku sąd w USA uznał, że amerykański projektant Thom Browne może wykorzystywać motyw czterech pasków w swoich kolekcjach, przedstawiciele Adidasa nie byli zbyt zadowoleni. Zapowiadzieli wówczas, że zamierzają się podważyć tę decyzję. „Jesteśmy rozczarowani decyzją sądu i będziemy konsekwentnie egzekwować naszą własność intelektualną, łącznie z wniesieniem odpowiednich apelacji” – podkreślano w oświadczeniu.

Zdaniem amerykańskich mediów, kilka miesięcy po wydaniu decyzji Niemcy odwołali się od wyroku, twierdząc, że sędzia Jed Rakoff, który prowadził sprawę, nie zapewnił ławie przysięgłych wszystkich istotnych informacji. Adidas stwierdził także, że sędzia zdecydował się wykluczyć „ważny fragment zeznań jednego z ekspertów”.

Prawnicy Thoma Browne’a są innego zdania. Podkreślają oni, że ława przysięgłych „w żadnym przypadku nie została wprowadzona w błąd, a biegły ekspert nie wyrządził Adidasowi żadnej krzywdy”. Amerykański projektant zwrócił się do sądu o odrzucenie próby ponownego rozpatrzenia pozwu przez niemieckiego giganta, zaznaczając, że „argumenty marki są pełne brakujących faktów i błędnych stwierdzeń”. 

Batalia sądowa z Thomem Brownem nie jest pierwszą, w jaką zaangażował się Adidas. Niemcy za wykorzystywanie motywu pasków pozywali już między innymi firmy takie jak C&A, Skechers, Forever 21, H&M czy nawet Teslę..

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?