Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?

Dom mody Valentino w ciągu paru dni stracił legendarnego dyrektora kreatywnego, po czym odwołał zapowiedziane pokazy mody. Teraz Włosi muszą pilnie podjąć decyzję, kto przejmie obowiązki Pierpaola Picciolego, który odszedł z firmy po ćwierć wieku pracy.

Publikacja: 27.03.2024 10:17

Pierpaolo Piccioli przez 16 lat był dyrektorem kreatywnym domu mody Valentino. Jego niespodziewana d

Pierpaolo Piccioli przez 16 lat był dyrektorem kreatywnym domu mody Valentino. Jego niespodziewana decyzja o opuszczeniu firmy zaskoczyła świat.

Foto: IK ALDAMA/PAP/DPA

Przed kilkoma dniami branżą mody wstrząsnęła informacja o odejściu Pierpaolo Piccioliego ze stanowiska dyrektora artystycznego Valentino. Włoch rozstał się ze słynnym domem mody nagle, po 25 latach pracy dla tej firmy.

Po pierwszym wstrząsie szybko przyszedł kolejny: Włosi odwołali wszystkie najbliższe pokazy swoich kolekcji. Co się dzieje w Valentino — kto pokieruje słynną włoską marką – i co planuje  jej były dyrektor artystyczny?

Trzęsienie ziemi w domu mody Valentino

Pierpaolo Piccioli spędził na stanowisku dyrektora artystycznego Valentino 16 lat, a ogółem przepracował dla tego domu mody ćwierć wieku. 22 marca słynna włoska marka ogłosiła w oficjalnym komunikacie, że rozstaje się z Picciolim.

Czytaj więcej

Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody

Zaledwie cztery dni po opublikowaniu tej zaskakującej wiadomości pojawiły się kolejne niepokojące informacje. Włosi odwołali pokazy kolekcji męskiej oraz haute couture, które miały odbyć się w czerwcu tego roku.

Zarówno przedstawiciele Valentino, jak i sam Piccioli zapewniają, że rozstanie odbyło się w dobrej atmosferze i za porozumieniem stron. Nawet jeśli tak było, zaskakuje to, jak tempo, w jakim potoczyły się wydarzenia. Reakcje ekspertów pokazują, że nikt nie spodziewał się takich decyzji.

Na tle ostatnich wydarzeń w obozie Valentino wśród obserwatorów branży mody pojawiły się nieoficjalne informacje na temat tego, kto mógłby zostać następcą Piccioliego. Niektórzy wymieniają Alessandro Michele, który do 2022 roku, przez osiem lat, był dyrektorem artystycznym domu mody Gucci.

Cytujący branżowych insiderów serwis WWD zauważa, że dom mody Valentino byłby dla Michele dobrym miejscem na realizację jego śmiałych pomysłów, zważywszy choćby na nieco mniejszą presję niż na przykład w dużo większym Gucci. Inni spekulują, że następczynią Piccioliego mogłaby być Maria Grazia Chiuri z Diora, oboje pracowali razem przed laty.

Pierpaoli Piccioli: człowiek, który uratował Valentino

Pierpaolo Piccioli dołączył do Valentino w 1999 roku wraz ze swoją wieloletnią zawodową partnerką Marią Grazią Chiuri, stojącą obecnie na czele Diora. Początkowo obydwoje pracowali w dziale akcesoriów.

Osiem lat później — jako duet dyrektorów artystycznych — Piccioli i Chiuri przejęli stery we włoskim domu mody po Alessandrze Facchinetti. Spędziła ona na tym stanowisku zaledwie rok, zastępując twórcę marki, Valentino Garavaniego.

Zadaniem duetu Chiuri-Piccioli było odświeżenie wizerunku domu mody Valentino i poprawienie wyników sprzedażowych. Po odejściu Chiuri do Diora Pierpaolo Piccioli został na stanowisku sam, z sezonu na sezon umacniając swój wizerunek modowego intelektualisty i perfekcjonisty, a także kreatora o niebywałej intuicji do trendów w modzie.

To również za jego „kadencji” Valentino we współpracy z Instytutem Pantone stworzył kolor „Pink PP”, którego nazwa pochodzi od inicjałów projektanta. Intensywny, energetyczny róż zawojował wybiegi i kolekcje innych marek na kilka następnych sezonów.

Zaprezentowana w lutym kolekcja Piccioliego na jesień 2024 była ostatnia, jaką włoski projektant stworzył dla Valentino. Również i ta kolekcja, tym razem zdominowana przez czerń, była dla obserwatorów modowych trendów wyraźnym sygnałem, że oto po długiej dominacji różu i innych kolorów elegancka czerń wraca po tytuł najmodniejszej barwy tego roku.

W branży spekuluje się o dalszych losach Valentino, a także samego Piccioliego. Mówi się o przejściu projektanta do Balenciagi lub Givenchy — ten drugi dom mody operuje obecnie bez dyrektora artystycznego.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
„Low-luxe”: jest już następca „cichego luksusu”. Na czym polega nowy trend?