Młodzi mężczyźni wydają na ubrania więcej niż kobiety. „Wolą droższe rzeczy”

Kto wydaje na ubrania więcej – kobiety czy mężczyźni? Odpowiedź na to pytanie przynosi nowy raport niemieckiej platformy Stylight. Okazuje się, że mężczyźni z generacji Z, a także milenialsi, interesują się modą i wydają na nią więcej niż kobiety.

Publikacja: 03.03.2023 13:04

Zdaniem autorów raportu młodzi mężczyźni kupują rzadziej, ale wybierają rzeczy droższe, lepszej jako

Zdaniem autorów raportu młodzi mężczyźni kupują rzadziej, ale wybierają rzeczy droższe, lepszej jakości.

Foto: Saad Jameel

Stereotypy – wszyscy im ulegamy. Jednym z nich jest stosunek do mody w zależności od płci. Żyjemy w przekonaniu, że modą częściej interesują się kobiety i to one wydają na nią częściej i więcej.

Jak jest naprawdę? Trudno wyrokować o wszystkich kobietach i o wszystkich mężczyznach, ale nowy raport platformy analitycznej Stylight przynosi ciekawe informacje na temat przedstawicieli pokolenia milenialsów i generacji Z. 

Mężczyźni czy kobiety: kto wydaje więcej na ubrania?

Zaskakujących informacji dostarczyły wyniki badań, które znalazły się w najnowszym raporcie niemieckiej platformy analitycznej Stylight. Firma zajmująca się analizami branży mody, urody i designu, sprawdziła stosunek do mody przedstawicieli najmłodszego pokolenia konsumentów i konsumentek. Okazuje się, że młodzi mężczyźni z generacji Z i milenialsów przykładają do mody co najmniej taką samą uwagę jak kobiety – również do tej zrównoważonej i uniseksowej.

Czytaj więcej

Adidas tworzy nową markę, pierwszą od 50 lat. Tak ma się ubierać Generacja Z

Dobrej jakości, stylowe ubrania stają się dla młodych mężczyzn coraz ważniejsze. Interesują się modą w tak dużym stopniu, że wydają na ubrania więcej pieniędzy niż ich rówieśniczki płci żeńskiej.

Tak wynika z badania, które pod koniec 2022 i na początku 2023 roku przeprowadzili analitycy Stylight. Badaczy interesowały modele zachowań przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów. Sprawdzono, za czym rozglądają się w internecie młodzi ludzie – i co kupują.

Ankietę przeprowadzono w gronie 3,5 tysiąca mieszkańców Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo przeanalizowano dane z TikToka – najpopularniejszej obecnie platformy społecznościowej. Sprawdzono, które hasztagi dotyczące mody i trendów notowały w danym momencie (28 lutego) najwięcej odsłon.

Jak wynika z raportu Stylight, osiem procent respondentek wydaje na ubrania, dodatki i buty więcej niż 200 euro miesięcznie. Dla porównania, takie kwoty wydaje 14 procent badanych mężczyzn.

„Mężczyźni wydają dużo” – stwierdzają autorzy raportu. „Kupują ubrania rzadziej niż kobiety, ale wolą wydać na rzeczy droższe, które posłużą im przez kilka lat”. Kobiety z generacji Z oraz milenialki kupują częściej i chętniej niż mężczyźni podążają za aktualnymi trendami, natomiast wydają mniej od nich – twierdzą autorzy raportu.

Młodzi mężczyźni eksperymentują z modą

Co ciekawe, badanie Stylight pokazało też, że kwestie dbałości o środowiska dzięki odpowiedzialnym decyzjom zakupowym są dla młodych mężczyzn bardziej istotne, niż dla kobiet. Przykładowo, w ramach bardziej zrównoważonego korzystania z mody mężczyźni chętniej niż ich rówieśniczki wypożyczają ubrania. Zadeklarowało to 32 procent respondentów płci męskiej – w porównaniu z 23 procentami kobiet.

Z badania wynikło kilka innych ciekawych informacji na temat zwyczajów zakupowych „Zetek” i milenialsów – tutaj już bez podziału na płcie. Obydwie generacje kupują zrównoważone ekologicznie ubrania, ale chętniej robią to milenialsi. Kupowanie ubrań, butów i dodatków z metką „eko” zadeklarowało 64 procent respondentów należących do pokolenia Y, czyli milenialsów, w porównaniu z 58 procentami „Zetek”.

Zapewne nie ma też zaskoczenia, że milenialsi, a więc starsze i nieco bardziej już zamożne pokolenie, wydaje na tego rodzaju wyroby większe kwoty. Połowę swojego budżetu na ubrania wydaje 21 procent przedstawicieli tego pokolenia przy 17 procentach respondentów z pokolenia Z.

Wiele o zmieniających się decyzjach zakupowych młodych mężczyzn mówi jeszcze jeden wniosek, jaki płynie z raportu Stylight. W dobie większej płciowej płynności i nieokreśloności, a także inkluzywności w sferze mody, „Zetki” i milenialsi coraz chętniej eksperymentują z ubraniami, które wymykają się ostremu podziałowi na to, co męskie i żeńskie. Kupowanie płynnych płciowo, uniseksowych ubrań deklarowało 40 procent przedstawicieli obydwu pokoleń.

Stereotypy – wszyscy im ulegamy. Jednym z nich jest stosunek do mody w zależności od płci. Żyjemy w przekonaniu, że modą częściej interesują się kobiety i to one wydają na nią częściej i więcej.

Jak jest naprawdę? Trudno wyrokować o wszystkich kobietach i o wszystkich mężczyznach, ale nowy raport platformy analitycznej Stylight przynosi ciekawe informacje na temat przedstawicieli pokolenia milenialsów i generacji Z. 

Pozostało 90% artykułu
Moda
Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Za jej sukcesem stoi film z Zendayą
Moda
Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek