Młodzi mężczyźni wydają na ubrania więcej niż kobiety. „Wolą droższe rzeczy”

Kto wydaje na ubrania więcej – kobiety czy mężczyźni? Odpowiedź na to pytanie przynosi nowy raport niemieckiej platformy Stylight. Okazuje się, że mężczyźni z generacji Z, a także milenialsi, interesują się modą i wydają na nią więcej niż kobiety.

Publikacja: 03.03.2023 13:04

Zdaniem autorów raportu młodzi mężczyźni kupują rzadziej, ale wybierają rzeczy droższe, lepszej jako

Zdaniem autorów raportu młodzi mężczyźni kupują rzadziej, ale wybierają rzeczy droższe, lepszej jakości.

Foto: Saad Jameel

Stereotypy – wszyscy im ulegamy. Jednym z nich jest stosunek do mody w zależności od płci. Żyjemy w przekonaniu, że modą częściej interesują się kobiety i to one wydają na nią częściej i więcej.

Jak jest naprawdę? Trudno wyrokować o wszystkich kobietach i o wszystkich mężczyznach, ale nowy raport platformy analitycznej Stylight przynosi ciekawe informacje na temat przedstawicieli pokolenia milenialsów i generacji Z. 

Mężczyźni czy kobiety: kto wydaje więcej na ubrania?

Zaskakujących informacji dostarczyły wyniki badań, które znalazły się w najnowszym raporcie niemieckiej platformy analitycznej Stylight. Firma zajmująca się analizami branży mody, urody i designu, sprawdziła stosunek do mody przedstawicieli najmłodszego pokolenia konsumentów i konsumentek. Okazuje się, że młodzi mężczyźni z generacji Z i milenialsów przykładają do mody co najmniej taką samą uwagę jak kobiety – również do tej zrównoważonej i uniseksowej.

Czytaj więcej

Adidas tworzy nową markę, pierwszą od 50 lat. Tak ma się ubierać Generacja Z

Dobrej jakości, stylowe ubrania stają się dla młodych mężczyzn coraz ważniejsze. Interesują się modą w tak dużym stopniu, że wydają na ubrania więcej pieniędzy niż ich rówieśniczki płci żeńskiej.

Tak wynika z badania, które pod koniec 2022 i na początku 2023 roku przeprowadzili analitycy Stylight. Badaczy interesowały modele zachowań przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów. Sprawdzono, za czym rozglądają się w internecie młodzi ludzie – i co kupują.

Ankietę przeprowadzono w gronie 3,5 tysiąca mieszkańców Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo przeanalizowano dane z TikToka – najpopularniejszej obecnie platformy społecznościowej. Sprawdzono, które hasztagi dotyczące mody i trendów notowały w danym momencie (28 lutego) najwięcej odsłon.

Jak wynika z raportu Stylight, osiem procent respondentek wydaje na ubrania, dodatki i buty więcej niż 200 euro miesięcznie. Dla porównania, takie kwoty wydaje 14 procent badanych mężczyzn.

„Mężczyźni wydają dużo” – stwierdzają autorzy raportu. „Kupują ubrania rzadziej niż kobiety, ale wolą wydać na rzeczy droższe, które posłużą im przez kilka lat”. Kobiety z generacji Z oraz milenialki kupują częściej i chętniej niż mężczyźni podążają za aktualnymi trendami, natomiast wydają mniej od nich – twierdzą autorzy raportu.

Młodzi mężczyźni eksperymentują z modą

Co ciekawe, badanie Stylight pokazało też, że kwestie dbałości o środowiska dzięki odpowiedzialnym decyzjom zakupowym są dla młodych mężczyzn bardziej istotne, niż dla kobiet. Przykładowo, w ramach bardziej zrównoważonego korzystania z mody mężczyźni chętniej niż ich rówieśniczki wypożyczają ubrania. Zadeklarowało to 32 procent respondentów płci męskiej – w porównaniu z 23 procentami kobiet.

Z badania wynikło kilka innych ciekawych informacji na temat zwyczajów zakupowych „Zetek” i milenialsów – tutaj już bez podziału na płcie. Obydwie generacje kupują zrównoważone ekologicznie ubrania, ale chętniej robią to milenialsi. Kupowanie ubrań, butów i dodatków z metką „eko” zadeklarowało 64 procent respondentów należących do pokolenia Y, czyli milenialsów, w porównaniu z 58 procentami „Zetek”.

Zapewne nie ma też zaskoczenia, że milenialsi, a więc starsze i nieco bardziej już zamożne pokolenie, wydaje na tego rodzaju wyroby większe kwoty. Połowę swojego budżetu na ubrania wydaje 21 procent przedstawicieli tego pokolenia przy 17 procentach respondentów z pokolenia Z.

Wiele o zmieniających się decyzjach zakupowych młodych mężczyzn mówi jeszcze jeden wniosek, jaki płynie z raportu Stylight. W dobie większej płciowej płynności i nieokreśloności, a także inkluzywności w sferze mody, „Zetki” i milenialsi coraz chętniej eksperymentują z ubraniami, które wymykają się ostremu podziałowi na to, co męskie i żeńskie. Kupowanie płynnych płciowo, uniseksowych ubrań deklarowało 40 procent przedstawicieli obydwu pokoleń.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?