Strąciła Gucci z tronu. Oto nowa najbardziej pożądana marka na świecie

Włoska marka Prada po raz pierwszy została najbardziej pożądaną marką na świecie w raporcie Lyst Index. Zajęła miejsce, które dotąd okupowało włoskie Gucci. Co zadecydowało o sukcesie Prady?

Publikacja: 08.02.2023 16:51

Prada Marfa, projekt artystyczny przy drodze nr 90 w Jeff Davis County w Teksasie (USA). Instalacja

Prada Marfa, projekt artystyczny przy drodze nr 90 w Jeff Davis County w Teksasie (USA). Instalacja przypomina prawdziwy salon Prady. Odsłonięto ją 1 października 2005 roku. Na półkach spoczywają autentyczne produkty marki Prada z 2005 roku, ale nie są do kupienia, bo do salonu nie można wejść. Autorzy projektu, duńsko-norweski duet artystów Michael Elmgreen i Ingar Dragset, dostali zgodę Prady na wykorzystanie logotypu marki.

Foto: Shelby Cohron

Analitycy Lyst, międzynarodowej platformy ecommerce, co kwartał opracowują zestawienie 20 najbardziej pożądanych marek świata. W raporcie podsumowującym końcówkę 2022 roku zaszła spora zmianę na szczycie. Po raz pierwszy w historii Lyst Index na pierwszym miejscu znalazła się włoska Prada, która strąciła z pierwszego miejsca bardzo silnego dotąd lidera – włoską markę Gucci.

Prada na szczycie listy najgorętszych marek na świecie

Autorzy raportu Lyst Index tworzą swoje zestawienie na podstawie analizy danych. Badają aktywność 160 milionów użytkowników z całego świata, a także analizują działalność 17 tysięcy marek i sklepów. Dokładna metodologia stanowi tajemnicę firmy, ale wiadomo, że obejmuje ona wyniki wyszukiwania, zakupy, przeglądanie produktów w sklepach czy wzmianki w mediach społecznościowych.

Czytaj więcej

Adidas tworzy nową markę, pierwszą od 50 lat. Tak ma się ubierać Generacja Z

W rezultacie powstaje ranking pokazujący, które marki najbardziej interesują klientów i klientki z całego świata. W ciągu ostatnich kilku lat zestawienie urosło do rangi swoistego barometru branży mody.

Najnowsza edycja raportu Lyst Index przyniosła spore przetasowania. Po raz pierwszy w historii zestawienia pierwsze miejsce przypadło włoskiej marce Prada.

Autorzy raportu informują, że w okresie od października do grudnia 2022 roku zainteresowanie internautów produktami marki Prada wzrosło aż o 37 procent, co przełożyło się na ostateczny sukces w zestawieniu. Jeden z projektów Prady trafił też do zestawienia dziesięciu najbardziej pożądanych produktów w ostatnim kwartale 2022. Chodzi o klasyczne buty z odkrytą piętą.

Prada: przepis na sukces

Prada powstała w 1913 roku w Mediolanie. Firma specjalizuje się w produkcji galanterii skórzanej, butów i kolekcji ubrań. Od dłuższego czasu Prada sukcesywnie pięła się na szczyt zestawienia najbardziej pożądanych marek na świecie. W pierwszym kwartale 2022 roku z czwartego miejsca awansowała na trzecie w Lyst Index, aby w następnych kwartałach zajmować kolejno pozycje: trzecią, drugą i wreszcie pierwszą.

Co miało wpływ na wzrost zainteresowanie produktami Prady? Jesienią 2022 roku Włosi zaprezentowali pierwszą kolekcję własnej biżuterii. Kolekcja wyrazistych, choć minimalistycznych ozdób okazała się przełomowa z jeszcze jednego powodu, bardzo istotnego dla wielu konsumentów. Powstała bowiem z certyfikowanego złota, które w stu procentach pochodzi z recyklingu.

Mniej więcej w tym samym czasie twarzą kolekcji Prada Linea Rosa na sezon jesień-zima 2022 została największa światowa gwiazda TikToka, Amerykanka Charli D’Amelio. Szalenie popularna influencerka, którą na TikToku obserwuje prawie 150 milionów użytkowników z całego świata, znana jest między innymi z udziału w amerykańskiej edycji „Tańca z gwiazdami”.

Zmiana na pierwszym miejscu zestawienia do pewnego stopnia ma związek z wewnętrzną sytuacją w domu mody Gucci, który spadł z pierwszego miejsca na drugie.

Pod koniec 2022 roku, po ośmiu latach, ze stanowiska dyrektora kreatywnego ustąpił Alessandro Michele – niezwykle wyrazisty projektant, którego zaskakujące i śmiałe pomysły przez lata zdobywały szturmem rynek, ale w ostatnim czasie straciły na atrakcyjności. Wielu analityków twierdziło, że możemy mówić o znużeniu stylistyką promowaną przez Michele. Zdaniem analityków Lyst informacja o odejściu Michele zaskoczyła wielu fanów Gucci, co przełożyło się na spadek zainteresowania marką.

Analitycy Lyst, międzynarodowej platformy ecommerce, co kwartał opracowują zestawienie 20 najbardziej pożądanych marek świata. W raporcie podsumowującym końcówkę 2022 roku zaszła spora zmianę na szczycie. Po raz pierwszy w historii Lyst Index na pierwszym miejscu znalazła się włoska Prada, która strąciła z pierwszego miejsca bardzo silnego dotąd lidera – włoską markę Gucci.

Prada na szczycie listy najgorętszych marek na świecie

Pozostało 88% artykułu
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich