Analitycy Lyst, międzynarodowej platformy ecommerce, co kwartał opracowują zestawienie 20 najbardziej pożądanych marek świata. W raporcie podsumowującym końcówkę 2022 roku zaszła spora zmianę na szczycie. Po raz pierwszy w historii Lyst Index na pierwszym miejscu znalazła się włoska Prada, która strąciła z pierwszego miejsca bardzo silnego dotąd lidera – włoską markę Gucci.
Prada na szczycie listy najgorętszych marek na świecie
Autorzy raportu Lyst Index tworzą swoje zestawienie na podstawie analizy danych. Badają aktywność 160 milionów użytkowników z całego świata, a także analizują działalność 17 tysięcy marek i sklepów. Dokładna metodologia stanowi tajemnicę firmy, ale wiadomo, że obejmuje ona wyniki wyszukiwania, zakupy, przeglądanie produktów w sklepach czy wzmianki w mediach społecznościowych.
Czytaj więcej
Adidas ogłosił stworzenie nowej marki. Ma być ona odpowiedzią na potrzeby najmłodszych klientów i klientek z „Generacji Z”. Twarzą pierwszej od 50 lat nowej marki Addiasa została Jenna Ortega, gwiazda serialu Netfliksa „Wednesday”.
W rezultacie powstaje ranking pokazujący, które marki najbardziej interesują klientów i klientki z całego świata. W ciągu ostatnich kilku lat zestawienie urosło do rangi swoistego barometru branży mody.
Najnowsza edycja raportu Lyst Index przyniosła spore przetasowania. Po raz pierwszy w historii zestawienia pierwsze miejsce przypadło włoskiej marce Prada.
Autorzy raportu informują, że w okresie od października do grudnia 2022 roku zainteresowanie internautów produktami marki Prada wzrosło aż o 37 procent, co przełożyło się na ostateczny sukces w zestawieniu. Jeden z projektów Prady trafił też do zestawienia dziesięciu najbardziej pożądanych produktów w ostatnim kwartale 2022. Chodzi o klasyczne buty z odkrytą piętą.
Prada: przepis na sukces
Prada powstała w 1913 roku w Mediolanie. Firma specjalizuje się w produkcji galanterii skórzanej, butów i kolekcji ubrań. Od dłuższego czasu Prada sukcesywnie pięła się na szczyt zestawienia najbardziej pożądanych marek na świecie. W pierwszym kwartale 2022 roku z czwartego miejsca awansowała na trzecie w Lyst Index, aby w następnych kwartałach zajmować kolejno pozycje: trzecią, drugą i wreszcie pierwszą.
Co miało wpływ na wzrost zainteresowanie produktami Prady? Jesienią 2022 roku Włosi zaprezentowali pierwszą kolekcję własnej biżuterii. Kolekcja wyrazistych, choć minimalistycznych ozdób okazała się przełomowa z jeszcze jednego powodu, bardzo istotnego dla wielu konsumentów. Powstała bowiem z certyfikowanego złota, które w stu procentach pochodzi z recyklingu.
Mniej więcej w tym samym czasie twarzą kolekcji Prada Linea Rosa na sezon jesień-zima 2022 została największa światowa gwiazda TikToka, Amerykanka Charli D’Amelio. Szalenie popularna influencerka, którą na TikToku obserwuje prawie 150 milionów użytkowników z całego świata, znana jest między innymi z udziału w amerykańskiej edycji „Tańca z gwiazdami”.
Zmiana na pierwszym miejscu zestawienia do pewnego stopnia ma związek z wewnętrzną sytuacją w domu mody Gucci, który spadł z pierwszego miejsca na drugie.
Pod koniec 2022 roku, po ośmiu latach, ze stanowiska dyrektora kreatywnego ustąpił Alessandro Michele – niezwykle wyrazisty projektant, którego zaskakujące i śmiałe pomysły przez lata zdobywały szturmem rynek, ale w ostatnim czasie straciły na atrakcyjności. Wielu analityków twierdziło, że możemy mówić o znużeniu stylistyką promowaną przez Michele. Zdaniem analityków Lyst informacja o odejściu Michele zaskoczyła wielu fanów Gucci, co przełożyło się na spadek zainteresowania marką.