Apple Silver zdominował 2022 rok. Dlaczego tak polubiliśmy ten odcień srebrnego?

Apple Silver, Space Gray, albo po prostu srebrny – to kolor, który w tym roku zdominował świat mody i designu. Skąd to nagłe zainteresowanie srebrnym – i czy popularność tego koloru zostanie z nami w 2023 roku?

Publikacja: 29.12.2022 10:55

Apple Silver – ten odcień srebrnego kojarzy się z minimalizmem i nowoczesnością.

Apple Silver – ten odcień srebrnego kojarzy się z minimalizmem i nowoczesnością.

Foto: Jorge Fernández

Gdzieś między głośną zoomerską zielenią, modnym „Very Peri” a elektryzującym „Valentino Pink” na wybiegach i czerwonych dywanach równie ważną rolę odgrywał jeden dobrze znany, uniwersalny, za razem nieustannie świeży kolor. Srebrzysty metalik wrócił w wielkim stylu.

Apple Silver: kolor, który zdominał 2022 rok

Żaden inny kolor nie wyraża nowoczesności i śmiałego spojrzenia w przyszłość tak wymownie jak chromowane srebro. Kojarzące się z budulcem statków kosmicznych i najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych, jak żaden inny, kolor ten wysyła nam jasny (kosmiczny) sygnał, że istnieje przed nami tylko przyszłość.

Ów powiew futurystycznej świeżości tchnęli w tym roku projektanci mody i makijażyści. W modzie najwyraźniej obecność srebra zaznaczyła się w najnowszej kolekcji Balenciagi z promującą kolekcję sylwetką Nicole Kidman. Do historii przeszła jako spowita w srebrzystą suknię bogini z kosmosu (która jednak powinna potrenować chodzenie po wybiegu).

Czytaj więcej

Najpierw Balenciaga, teraz Gucci. Harry Styles w kontrowersyjnej kampanii

Trudno wymienić domy mody, które w swoich jesiennych i jesienno-zimowych kolekcjach nie zawarłyby przynajmniej jednej sukni maksi w kolorze srebra. Takie projekty pojawiły się u Alexandra McQueena, Valentino, Dolce & Gabbany, Fendi, Giambattisty Valli, Elie Saab, Alexandre’a Vauthiera czy Ricka Owensa.

Skrzącą się srebrną nicią sukienkę mini w swojej jesienno-zimowej kolekcji zaprezentowała z kolei marka Celine. Dom mody Chanel postawił natomiast na swój ikoniczny projekt – dwuczęściową garsonkę – ale w totalnie srebrnym wydaniu. Metaliczne ubrania i dodatki pojawiły się też w kolekcjach Acne Studios, Diesla i Loewe.

Gdyby nieco uważniej przyjrzeć się z kolei makijażom modelek, to można było zauważyć, że w ostatnich sezonach srebro bardzo często rozświetlało ich twarze. Tak było na przykład na pokazach Gucci, Diesla i wielu innych domów mody. W niektórych przypadkach gruba warstwa srebrnego cienia na powiekach grała w makijażach główną rolę.

Gwiazdy szybko podchwyciły odradzający się po prawie dwóch dekadach trend. Na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes aktorka Diane Kruger olśniewała w spektakularnej srebrzystej sukni marki Ami Paris.

Innym przykładem niech będzie Kim Kardashian, której stylem inspirują się miliony kobiet na całym świecie. Kim od miesięcy bardzo chętnie pokazuje się w srebrnych stylizacjach, między innymi sukniach Dolce & Gabbana i Ricka Owensa, dobierając do nich biżuterię i dodatki w tym samym odcieniu. Wyczuwając silny trend, w ramach swojej marki Skims Kardashian sama zaprojektowała nawet kolekcję bielizny i strojów kąpielowych, w której srebro gra bardzo ważną rolę.

Srebrzysty metalik: od designu po popkulturę

Początek furory, jaką w popkulturze (i później w modzie) zrobiło srebro, przypada na lata 60. ubiegłego wieku. To właśnie wtedy ludzkość zaczęła podbijać kosmos na niespotykaną skalę. Ludzie zachłysnęli się nowoczesnością i przekonaniem, że wszechświat nie ma dla nich granic.

Ze srebrzystej blachy budowano rakiety, które przenosiły kosmonautów, a także bohaterów filmów sci-fi do innych światów. Wkrótce srebro przenikło również do mody, nadając ubiorowi wielowymiarowości, a przy tym nowoczesnego, a nawet „nieziemskiego” charakteru.

Na pewien czas srebro zeszło z piedestału, aby wrócić u progu XXI wieku dzięki Paris Hilton, Jennifer Lopez i… Steve’owi Jobsowi. „Ubierając” swoje smartfony i laptopy w ikoniczny „Apple Silver”, Jobs na zawsze uczynił ten kolor ulubionym odcieniem ludzi będących na czasie z najnowszymi technologiami i dobrym stylem. Dwie dekady później srebrzysty chrom znów budzi pozytywne skojarzenia – i pozwala choć odrobinę oderwać się od rzeczywistości.

Gdzieś między głośną zoomerską zielenią, modnym „Very Peri” a elektryzującym „Valentino Pink” na wybiegach i czerwonych dywanach równie ważną rolę odgrywał jeden dobrze znany, uniwersalny, za razem nieustannie świeży kolor. Srebrzysty metalik wrócił w wielkim stylu.

Apple Silver: kolor, który zdominał 2022 rok

Pozostało 92% artykułu
Moda
Victoria’s Secret wraca z pokazami „aniołków”. Koniec kryzysu słynnej marki?
Moda
Drżeli przed nimi giganci. Słynna marka trafi na sprzedaż? Koniec dobrej passy
Moda
Kraj, który się uzależnił od fast fashion. Kupują 2 razy więcej niż średnia w UE
Moda
Najbogatszy człowiek świata sprzedaje słynny dom mody? Stał się za mało luksusowy
Moda
Dania wypowiada wojnę „wiecznym chemikaliom” w ubraniach. „To będzie korzystne”