Apple Silver zdominował 2022 rok. Dlaczego tak polubiliśmy ten odcień srebrnego?

Apple Silver, Space Gray, albo po prostu srebrny – to kolor, który w tym roku zdominował świat mody i designu. Skąd to nagłe zainteresowanie srebrnym – i czy popularność tego koloru zostanie z nami w 2023 roku?

Publikacja: 29.12.2022 10:55

Apple Silver – ten odcień srebrnego kojarzy się z minimalizmem i nowoczesnością.

Apple Silver – ten odcień srebrnego kojarzy się z minimalizmem i nowoczesnością.

Foto: Jorge Fernández

Gdzieś między głośną zoomerską zielenią, modnym „Very Peri” a elektryzującym „Valentino Pink” na wybiegach i czerwonych dywanach równie ważną rolę odgrywał jeden dobrze znany, uniwersalny, za razem nieustannie świeży kolor. Srebrzysty metalik wrócił w wielkim stylu.

Apple Silver: kolor, który zdominał 2022 rok

Żaden inny kolor nie wyraża nowoczesności i śmiałego spojrzenia w przyszłość tak wymownie jak chromowane srebro. Kojarzące się z budulcem statków kosmicznych i najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych, jak żaden inny, kolor ten wysyła nam jasny (kosmiczny) sygnał, że istnieje przed nami tylko przyszłość.

Ów powiew futurystycznej świeżości tchnęli w tym roku projektanci mody i makijażyści. W modzie najwyraźniej obecność srebra zaznaczyła się w najnowszej kolekcji Balenciagi z promującą kolekcję sylwetką Nicole Kidman. Do historii przeszła jako spowita w srebrzystą suknię bogini z kosmosu (która jednak powinna potrenować chodzenie po wybiegu).

Czytaj więcej

Najpierw Balenciaga, teraz Gucci. Harry Styles w kontrowersyjnej kampanii

Trudno wymienić domy mody, które w swoich jesiennych i jesienno-zimowych kolekcjach nie zawarłyby przynajmniej jednej sukni maksi w kolorze srebra. Takie projekty pojawiły się u Alexandra McQueena, Valentino, Dolce & Gabbany, Fendi, Giambattisty Valli, Elie Saab, Alexandre’a Vauthiera czy Ricka Owensa.

Skrzącą się srebrną nicią sukienkę mini w swojej jesienno-zimowej kolekcji zaprezentowała z kolei marka Celine. Dom mody Chanel postawił natomiast na swój ikoniczny projekt – dwuczęściową garsonkę – ale w totalnie srebrnym wydaniu. Metaliczne ubrania i dodatki pojawiły się też w kolekcjach Acne Studios, Diesla i Loewe.

Gdyby nieco uważniej przyjrzeć się z kolei makijażom modelek, to można było zauważyć, że w ostatnich sezonach srebro bardzo często rozświetlało ich twarze. Tak było na przykład na pokazach Gucci, Diesla i wielu innych domów mody. W niektórych przypadkach gruba warstwa srebrnego cienia na powiekach grała w makijażach główną rolę.

Gwiazdy szybko podchwyciły odradzający się po prawie dwóch dekadach trend. Na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes aktorka Diane Kruger olśniewała w spektakularnej srebrzystej sukni marki Ami Paris.

Innym przykładem niech będzie Kim Kardashian, której stylem inspirują się miliony kobiet na całym świecie. Kim od miesięcy bardzo chętnie pokazuje się w srebrnych stylizacjach, między innymi sukniach Dolce & Gabbana i Ricka Owensa, dobierając do nich biżuterię i dodatki w tym samym odcieniu. Wyczuwając silny trend, w ramach swojej marki Skims Kardashian sama zaprojektowała nawet kolekcję bielizny i strojów kąpielowych, w której srebro gra bardzo ważną rolę.

Srebrzysty metalik: od designu po popkulturę

Początek furory, jaką w popkulturze (i później w modzie) zrobiło srebro, przypada na lata 60. ubiegłego wieku. To właśnie wtedy ludzkość zaczęła podbijać kosmos na niespotykaną skalę. Ludzie zachłysnęli się nowoczesnością i przekonaniem, że wszechświat nie ma dla nich granic.

Ze srebrzystej blachy budowano rakiety, które przenosiły kosmonautów, a także bohaterów filmów sci-fi do innych światów. Wkrótce srebro przenikło również do mody, nadając ubiorowi wielowymiarowości, a przy tym nowoczesnego, a nawet „nieziemskiego” charakteru.

Na pewien czas srebro zeszło z piedestału, aby wrócić u progu XXI wieku dzięki Paris Hilton, Jennifer Lopez i… Steve’owi Jobsowi. „Ubierając” swoje smartfony i laptopy w ikoniczny „Apple Silver”, Jobs na zawsze uczynił ten kolor ulubionym odcieniem ludzi będących na czasie z najnowszymi technologiami i dobrym stylem. Dwie dekady później srebrzysty chrom znów budzi pozytywne skojarzenia – i pozwala choć odrobinę oderwać się od rzeczywistości.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?