Nie tylko „Dom Gucci”: wielkie włoskie dynastie rządzą światem mody

Rodzina jest najważniejsza – także w biznesie. Wystarczy spojrzeć na świat mody. Wiele potężnych włoskich marek na tym rynku to wciąż rodzinne biznesy.

Publikacja: 25.11.2021 16:01

Maurizio Gucci (Adam Driver) i Patrizia Reggiani – najważniejsi bohaterowi filmu „Dom Gucci”.

Maurizio Gucci (Adam Driver) i Patrizia Reggiani – najważniejsi bohaterowi filmu „Dom Gucci”.

Foto: Materiały prasowe

„Dom Gucci” w reżyserii Ridleya Scotta to najgłośniejsza i najbardziej wyczekiwana premiera filmowa końca 2021 roku. O tym filmie mówi się od dawna – po części z uwagi na gwiazdorską obsadę – z Adamem Driverem, Alem Pacino, Jaredem Leto czy Lady Gagą, po części dlatego, że przedstawiciele rodziny Guccich protestowali przeciw „nieprecyzyjnemu scenariuszowi” czy „złej obsadzie”. Przede wszystkim protestowali jednak przeciw wykorzystaniu wizerunku rodziny Guccich, by na nim zarabiać. 

Czytaj więcej

Polacy jak reszta Europy. Kochamy tylko jedną markę luksusową

Dla Włochów – rodzina to potęga, tego nie trzeba tłumaczyć. Ta zasada obowiązuje także w świecie wielkiej mody – choć dzisiaj domy mody to globalne marki i wielkie przedsiębiorstwa, wciąż wiele z nich to wciąż firmy rodzinne. O tym, że czasem nie wszystko w rodzinie idzie tak, jak powinno, opowiada film „Dom Gucci”, ale to już zupełnie inna historia.

Włoskie rody projektantów mody

Historia marki Gucci zaczyna się od Guccio Gucciego, który w 1921 roku otworzył we Florencji swój pierwszy sklep. Sprzedawał importowane produkty galanterii skórzanej, z czasem zaczął także produkować swoje własne wyroby.

Wielkie sukcesy przyszły po II wojnie światowej, gdy firmę od Guccia przejęli synowie: Aldo, Vasco i Rodolfo. Marka zaczęła się dynamicznie rozwijać, a klientami stali się wielcy i sławni – choćby Grace Kelly czy John F. Kennedy. 

Sukces miał jednak swoją cenę: w latach 70. pojawiły się pierwsze spory w rodzinie Gucci. Dekadę później, po śmierci Rodolfo Gucciego, przerodziły się one w otwartą wojnę między spadkobiercami fortuny Guccich. Efektem była sprzedaż prawie połowy akcji katarskiemu funduszowi Intercorp w 1988 roku.

Niemal dokładnie dekadę później walkę o słynny dom mody zaczęli najpotężniejsi na rynku dóbr luksusowych – koncerny LVMH oraz PRR (dzisiaj Kering). Ostatecznie kontrolę nad marką przejął ten drugi. Dzisiaj Gucci jest perłą w kolekcji Keringa, do którego należą między innymi Saint Laurent, Balenciaga czy Bottega Veneta.

Rodzina Guccich nie ma już kontroli nad marką stworzoną przez swojego przodka, ale wiele znanych włoskich firm na tym rynku to wciąż przedsiębiorstwa rodzinne. O przykłady nietrudno.

W 1913 roku markę Prada pod swoim własnym nazwiskiem założyli bracia Mario i Martino, początkowo zajmując się sprzedażą galanterii skórzanej. Z czasem cieszącą się dużym prestiżem firmę przejęła córka Mario, Luisa.

Od 1978 roku na czele mediolańskiego domu mody stoi Miuccia Prada – przedstawicielka trzeciego pokolenia familii. Biznesowo-rodzinną więź scementował ślub z jej współpracownikiem, Patrizio Bertellim, w 1987 roku.

W roku 1925 w Rzymie powstała marka Fendi, kiedy Adele Casagrande, właścicielka sklepu z futrami i galanterią skórzaną, wyszła za mąż za Edoardo Fendiego, i postanowiła zmienić nazwę firmy. Rodzinny biznes przeszedł w ręce pięciu córek państwa Fendich: Paoli, Anny, Franki, Carli i Aldy.

Co prawda w 1999 roku firmę kupił koncern LVMH, jednak Silvia Venturini, córka Anny Fendi, do dziś pozostaje na stanowisku dyrektorki kreatywnej. Przy tworzeniu kolekcji pomaga jej córka, projektantka biżuterii Delfina Delettrez.

W rodzinnych rękach pozostają domy mody Missoni i Armani. Na najważniejszych stanowiskach w tej pierwszej zasiadają potomkowie Ottavio i Rosity Missonich. Z kolei oprócz samego Giorgio Armaniego w zarządzaniu jego marką prominentne role odgrywają: siostra Rosanna oraz siostrzenice: Roberta i Silvana.

Rodzinna wciąż jest też marka Versace. Choć jej twórcę Gianniego Versace, zamordowano w 1997 roku, schedę po nim przejęła siostra Donatella, która jest dyrektorką kreatywną Versace i brat Santo – prezes firmy. Udziały w przedsiębiorstwie ma również córka Donatelli, Allegra.

Międzynarodowe imperia i modowe rody w USA

Również rodziny zarządzają najpotężniejszymi międzynarodowymi koncernami. Na czele założonego w 1987 roku LVMH zasiada Bernard Arnault, trzeci najbogatszy człowiek na świecie. Kluczowe stanowiska w firmie obsadził członkami swojej rodziny, między innymi czwórką swoich dzieci.

Podobnie jest w przypadku działającego od 1963 roku koncernu Kering. Jego założyciel, François Pinault, w 2013 roku przekazał stery firmy w ręce swojego syna, Françoisa-Henriego. Kering jest w posiadaniu takich marek jak Gucci, Yves Saint Laurent, Stella McCartney, Balenciaga, Alexander McQueen czy Bottega Veneta.

Za oceanem modowe dynastie mają krótszą historię, jednak wszystko wskazuje na to, że więzi rodzinne tylko umacniają ich pozycję na rynku mody. W firmie Ralph Lauren prezesem wykonawczym i dyrektorem kreatywnym jest założyciel marki – Ralph Lauren. Jego syn, David, zasiada na czele wydziału innowacji.

W 2005 rok własne modowe imperium założyło również aktorskie rodzeństwo: Ashley i Mary-Kate Olsen. Widzowie pamiętają je jako sympatyczne bliźniaczki z serialu „Pełna chata”. Dziś to poważne kobiety biznesu, które jako projektantki wypracowały własny, minimalistyczny styl.

„Dom Gucci” w reżyserii Ridleya Scotta to najgłośniejsza i najbardziej wyczekiwana premiera filmowa końca 2021 roku. O tym filmie mówi się od dawna – po części z uwagi na gwiazdorską obsadę – z Adamem Driverem, Alem Pacino, Jaredem Leto czy Lady Gagą, po części dlatego, że przedstawiciele rodziny Guccich protestowali przeciw „nieprecyzyjnemu scenariuszowi” czy „złej obsadzie”. Przede wszystkim protestowali jednak przeciw wykorzystaniu wizerunku rodziny Guccich, by na nim zarabiać. 

Dla Włochów – rodzina to potęga, tego nie trzeba tłumaczyć. Ta zasada obowiązuje także w świecie wielkiej mody – choć dzisiaj domy mody to globalne marki i wielkie przedsiębiorstwa, wciąż wiele z nich to wciąż firmy rodzinne. O tym, że czasem nie wszystko w rodzinie idzie tak, jak powinno, opowiada film „Dom Gucci”, ale to już zupełnie inna historia.

Pozostało 83% artykułu
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich