Kosmetyki jak kolekcjonerskie dzieła sztuki. Nowe zjawisko zmienia rynek

Flakon perfum, którzy przypomina dzieło sztuki. Pomadka w opakowaniu nawiązującym do klasyki designu. Kolekcjonowanie kosmetyków to nowe zjawisko, ale dynamicznie się rozwija. Producenci oferują luksusowe opakowania swoich produktów, a klientki są gotowe za nie płacić ogromne niekiedy sumy.

Publikacja: 06.09.2023 15:29

Bouquet de la Mariée – kolekcjonerskie perfumy marki Guerlain. Powstało 10 takich flakonów, każdy ze

Bouquet de la Mariée – kolekcjonerskie perfumy marki Guerlain. Powstało 10 takich flakonów, każdy ze szkła Murano, ozdabiany płatkami złota.

Foto: Guerlain

Dotąd w świecie kosmetyków do statusu przedmiotów godnych kolekcjonowania pretendowały jedynie flakony perfum. To się jednak zmienia.

Producenci kosmetyków coraz częściej tworzą limitowane edycje swoich produktów w ultraluksusowych, designerskich opakowaniach. Klientki ochoczo je kolekcjonują, nie wahając się wydawać na nie kwot, które liczyć należy w tysiącach złotych.

Czym są kosmetyki kolekcjonerskie?

Czy opakowanie może być dziełem sztuki wartym kolekcjonowania? Zarówno najbardziej znane luksusowe marki kosmetyczne, jak i te bardziej niszowe, zaczęły tworzyć limitowane edycje unikatowych produktów. Z ultraluksusowym opakowaniem często idzie w parze adekwatna formuła kosmetyku, jednak kluczowe znaczenie ma tu opakowanie.

Czytaj więcej

Rolls-Royce La Rose Noire Droptail: nowy najdroższy samochód świata

Producenci kosmetyków do wyrobu tych opakowań stosują takie materiały jak porcelana, kryształ czy szkło Murano. Nierzadko ozdabiają je złotem i cennymi kamieniami. Niektóre opakowania przykuwają wzrok designerskim kształtem czy oryginalną, ręcznie wykonaną grafiką.

Te misternie wykonane opakowania można uznać za niewielkie dzieła sztuki, które z powodzeniem można postawić w salonie. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się wyjątkowo dużo tego rodzaju produktów.

W maju 2023 roku marka Guerlain wypuściła perfumy we flakonie ze szkła Murano, ozdobione złotymi ornamentami i spektakularną „koroną” ze szklanych orchidei z zatopionymi w nich płatkami złota. W 1853 Napoleon III podarował taki sam flakon swojej żonie Eugenii w prezencie ślubnym. Powstało dziesięć takich flakonów, każdy z nich kosztuje 27 tysięcy dolarów.

Niedawno swój kolekcjonerski, limitowany produkt wypuściła również marka Chanel. To kolekcja kosmetyków i akcesoriów do makijażu, utrzymanych w monochromatycznej kolorystyce.

W 2021 roku marka Valentino zaprezentowała puder prasowany w opakowaniu pokrytym lakierem w ikonicznym czerwonym odcieniu. Wyposażono je w złoty łańcuszek, dzięki czemu przedmiot można nosić na szyi.

Pomadka jako designerski gadżet, dzieło sztuki lub cenny amulet

Wydaje się, że szczególne miejsce wśród produktów wpisujących się w ten niszowy, ale prężnie rozwijający się segment branży wyrobów luksusowych, stanowią pomadki. Dlaczego? Wynika to zapewne z wyjątkowego statusu pomadki w kulturze, a także w życiu kobiet.

Wiele z nich może bowiem nie używać większości kosmetyków do makijażu, jednak nie wyobrażają sobie zrezygnowania z pomadki. Najnowszą odpowiedzią na tę skłonność będzie kosztująca niebagatelne 500 dolarów pomadka marki Dior z 24-karatowym złotem w składzie, w ręcznie wykonanym ceramicznym opakowaniu z misternym wzorem Toile de Jouy. Seria kilku tysięcy pomadek ma trafić na rynek we wrześniu.

Innym przykładem jest pomadka marki Valde. Zamknięto ją w opakowaniu z kwarcu, również ręcznej produkcji. Cena: 1200 dolarów.

Tłem dla zjawiska, jakim jest pojawianie się na rynku kolejnych kosmetyków kolekcjonerskich, jest dynamiczny rozwój sfery produktów ultraluksusowych. Są one kilkukrotnie droższe od produktów z półki luksusowej (bez przedrostka „-ultra”), które można znaleźć na przykład w drogeriach.

Od pewnego czasu bowiem w gronie młodych klientek przybywa tych, które oczekują od marek jeszcze bardziej ekskluzywnych i unikatowych produktów. Pragną, aby obcowanie z kosmetykiem stało się kolejnym wyjątkowym, personalizowanym doświadczeniem o bardzo osobistym charakterze.

Dotąd w świecie kosmetyków do statusu przedmiotów godnych kolekcjonowania pretendowały jedynie flakony perfum. To się jednak zmienia.

Producenci kosmetyków coraz częściej tworzą limitowane edycje swoich produktów w ultraluksusowych, designerskich opakowaniach. Klientki ochoczo je kolekcjonują, nie wahając się wydawać na nie kwot, które liczyć należy w tysiącach złotych.

Pozostało 90% artykułu
Kosmetyki
Trussardi Le Vie di Milano Edizione Millesimata: marzenie o Mediolanie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kosmetyki
Wraca moda na najbardziej kontrowersyjne perfumy na świecie. „Migrena w sprayu”
Kosmetyki
Słynna marka kosmetyczna na zakręcie. Zarząd przymusowy i zamknięcia sklepów
Kosmetyki
Marina Abramović kotra Gwyneth Paltrow. Nowy projekt kontrowersyjnej artystki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Kosmetyki
Kłopoty słynnej marki luksusowej. Czy krem do twarzy może być „kwantowy”?