Kosmetyki jak kolekcjonerskie dzieła sztuki. Nowe zjawisko zmienia rynek

Flakon perfum, którzy przypomina dzieło sztuki. Pomadka w opakowaniu nawiązującym do klasyki designu. Kolekcjonowanie kosmetyków to nowe zjawisko, ale dynamicznie się rozwija. Producenci oferują luksusowe opakowania swoich produktów, a klientki są gotowe za nie płacić ogromne niekiedy sumy.

Publikacja: 06.09.2023 15:29

Bouquet de la Mariée – kolekcjonerskie perfumy marki Guerlain. Powstało 10 takich flakonów, każdy ze

Bouquet de la Mariée – kolekcjonerskie perfumy marki Guerlain. Powstało 10 takich flakonów, każdy ze szkła Murano, ozdabiany płatkami złota.

Foto: Guerlain

Dotąd w świecie kosmetyków do statusu przedmiotów godnych kolekcjonowania pretendowały jedynie flakony perfum. To się jednak zmienia.

Producenci kosmetyków coraz częściej tworzą limitowane edycje swoich produktów w ultraluksusowych, designerskich opakowaniach. Klientki ochoczo je kolekcjonują, nie wahając się wydawać na nie kwot, które liczyć należy w tysiącach złotych.

Czym są kosmetyki kolekcjonerskie?

Czy opakowanie może być dziełem sztuki wartym kolekcjonowania? Zarówno najbardziej znane luksusowe marki kosmetyczne, jak i te bardziej niszowe, zaczęły tworzyć limitowane edycje unikatowych produktów. Z ultraluksusowym opakowaniem często idzie w parze adekwatna formuła kosmetyku, jednak kluczowe znaczenie ma tu opakowanie.

Czytaj więcej

Rolls-Royce La Rose Noire Droptail: nowy najdroższy samochód świata

Producenci kosmetyków do wyrobu tych opakowań stosują takie materiały jak porcelana, kryształ czy szkło Murano. Nierzadko ozdabiają je złotem i cennymi kamieniami. Niektóre opakowania przykuwają wzrok designerskim kształtem czy oryginalną, ręcznie wykonaną grafiką.

Te misternie wykonane opakowania można uznać za niewielkie dzieła sztuki, które z powodzeniem można postawić w salonie. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się wyjątkowo dużo tego rodzaju produktów.

W maju 2023 roku marka Guerlain wypuściła perfumy we flakonie ze szkła Murano, ozdobione złotymi ornamentami i spektakularną „koroną” ze szklanych orchidei z zatopionymi w nich płatkami złota. W 1853 Napoleon III podarował taki sam flakon swojej żonie Eugenii w prezencie ślubnym. Powstało dziesięć takich flakonów, każdy z nich kosztuje 27 tysięcy dolarów.

Niedawno swój kolekcjonerski, limitowany produkt wypuściła również marka Chanel. To kolekcja kosmetyków i akcesoriów do makijażu, utrzymanych w monochromatycznej kolorystyce.

W 2021 roku marka Valentino zaprezentowała puder prasowany w opakowaniu pokrytym lakierem w ikonicznym czerwonym odcieniu. Wyposażono je w złoty łańcuszek, dzięki czemu przedmiot można nosić na szyi.

Pomadka jako designerski gadżet, dzieło sztuki lub cenny amulet

Wydaje się, że szczególne miejsce wśród produktów wpisujących się w ten niszowy, ale prężnie rozwijający się segment branży wyrobów luksusowych, stanowią pomadki. Dlaczego? Wynika to zapewne z wyjątkowego statusu pomadki w kulturze, a także w życiu kobiet.

Wiele z nich może bowiem nie używać większości kosmetyków do makijażu, jednak nie wyobrażają sobie zrezygnowania z pomadki. Najnowszą odpowiedzią na tę skłonność będzie kosztująca niebagatelne 500 dolarów pomadka marki Dior z 24-karatowym złotem w składzie, w ręcznie wykonanym ceramicznym opakowaniu z misternym wzorem Toile de Jouy. Seria kilku tysięcy pomadek ma trafić na rynek we wrześniu.

Innym przykładem jest pomadka marki Valde. Zamknięto ją w opakowaniu z kwarcu, również ręcznej produkcji. Cena: 1200 dolarów.

Tłem dla zjawiska, jakim jest pojawianie się na rynku kolejnych kosmetyków kolekcjonerskich, jest dynamiczny rozwój sfery produktów ultraluksusowych. Są one kilkukrotnie droższe od produktów z półki luksusowej (bez przedrostka „-ultra”), które można znaleźć na przykład w drogeriach.

Od pewnego czasu bowiem w gronie młodych klientek przybywa tych, które oczekują od marek jeszcze bardziej ekskluzywnych i unikatowych produktów. Pragną, aby obcowanie z kosmetykiem stało się kolejnym wyjątkowym, personalizowanym doświadczeniem o bardzo osobistym charakterze.

Dotąd w świecie kosmetyków do statusu przedmiotów godnych kolekcjonowania pretendowały jedynie flakony perfum. To się jednak zmienia.

Producenci kosmetyków coraz częściej tworzą limitowane edycje swoich produktów w ultraluksusowych, designerskich opakowaniach. Klientki ochoczo je kolekcjonują, nie wahając się wydawać na nie kwot, które liczyć należy w tysiącach złotych.

Pozostało 90% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?