Generacja Z przegrywa z drożyzną. Młodych nie stać na styl życia, o którym marzą

Generacja Z i milenialsi to pokolenia świadome ekologicznie. Jednak co innego deklaracje, a co innego – decyzje podczas zakupów. Wzrost cen sprawia, że młodzi klientki i klienci muszą zadowolić się ubraniami tanich marek, używanymi – lub podróbkami.

Publikacja: 25.04.2023 15:39

Z badania firmy badawczo-doradczej Untold Insights i agencji 33Seconds wynika, że niemal wszyscy res

Z badania firmy badawczo-doradczej Untold Insights i agencji 33Seconds wynika, że niemal wszyscy respondenci (96 procent badanych) stwierdzili, że drożyzna uniemożliwia im kupowanie produktów ekologicznych.

Foto: Vlad B

Choć Generacja Z uchodzi za świadomą ekologicznie, to jej przedstawiciele zderzają się z brutalną rzeczywistością wzrostu cen. Za ubrania produkowane w zrównoważony sposób trzeba sporo dopłacić, szczególnie w obecnych czasach rosnących cen.

Chcąc nie chcąc, na pierwszym miejscu młodzi ludzie muszą stawiać własne finanse, zaś dbanie o dobro planety schodzi na dalszy plan. Tak wynika z nowego badania, w którym wzięli udział młodzi Brytyjczycy i Amerykanie.

Ale drogo: Generacji Z nie stać na ekologię

„Życie” ubrań z solidnych, naturalnych materiałów jest zwykle obliczone na wiele lat. Choć ich kupowanie w dłuższej perspektywie bardziej się opłaca, to ich ceny – zwykle dość wysokie – skutecznie zniechęcają młodych konsumentów do ich kupowania.

Czytaj więcej

„Odwyk od pracy”. Luksusowe ośrodki dla wypalonych zawodowo to nowy fenomen

To jeden z wniosków płynących z raportu pod tytułem „A Window on Net Zero Culture”, który powstał w ramach współpracy firmy badawczo-doradczej Untold Insights i agencji PR-owej 33Seconds. Ta druga założyła Earthopię, największą na TikToku społeczność skupiającą osoby starające się prowadzić jak najbardziej ekologiczny styl życia.

Analitycy przeprowadzili ankiety w gronie dwóch tysięcy mieszkańców Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych w wieku 16-40 lat. Przepytano jedynie osoby deklarujące ekologiczne podejście do życia, wykluczono osoby nie interesujące się tym tematem.

Choć próba badawcza nie zawierała mieszkańców innych krajów, obecna sytuacja ekonomiczna w podobnym stopniu dotyka wielu ludzi z krajów rozwiniętych. Dlatego też wyniki można w dużej mierze przenieść między innymi również na młodych Polaków.

Respondentów pytano między innymi o ich decyzje zakupowe – również w sferze mody. Okazuje się, że dla 74 procent badanych kwestie ekologicznych decyzji zakupowych są ważne lub bardzo ważne.

Niestety, aż 96 procent respondentów stwierdziło, że wzrost kosztów życia nie pozwala na podejmowanie takich decyzji. Prawie połowa badanych (49 procent) stwierdziła, że kupując ubranie, priorytetem jest dla nich cena.

Tanie marki, używane ubrania albo podróbki

O przedstawicielach generacji Z mówi się jako o pokoleniu aktywistów klimatycznych. Autorzy raportu podkreślają jednak, że to milenialsi, czyli poprzednia generacja, częściej podejmuje zrównoważone decyzje zakupowe, bo po prostu ma na to pieniądze. Kupują mniej, ale za to ubrania lepszej jakości.

W zjawisku tym analitycy widzą szansę na upowszechnienie się odpowiedzialnych ekologicznie decyzji zakupowych wśród przedstawicieli młodszego pokolenia. Widać to zresztą w statystykach: kupowanie z drugiej ręki, które uważa się za bardziej ekologiczne, stanowi normę aż dla 77 procent ankietowanych „Zetek”. Nadal jednak taki sposób kupowania ubrań uzasadniają one względami ekonomicznymi, a nie ekologicznymi.

Z tego samego powodu młodzi ludzie bardzo chętnie kupują podróbki. Świadczy o tym ich popularność na TikToku. Użytkownicy chwalą się na nim wyrobami takich marek jak Shein. Produkty chińskiego koncernu zyskały gigantyczną popularność dzięki bardzo niskim cenom i łatwej dostępności.

Produkty Shein można znaleźć już z nie tylko w oficjalnym sklepie internetowym marki. Od pewnego czasu zalewają też takie sklepy z odzieżą używaną jak Vinted – czyli platformy, które w świadomości konsumentów uchodzą za hołdujące zrównoważonym i świadomym ekologicznie zakupom.

„Upolowanie” tańszej alternatywy markowego produktu przestało być już powodem do wstydu. Jest wręcz przeciwnie – młodzi ludzie są dumni, że zaoszczędzili pieniądze, bo to właśnie oszczędność jest dla nich priorytetem. Dotyczy to zresztą nie tylko ubrań, torebek czy obuwia, ale też na przykład kosmetyków.

Choć Generacja Z uchodzi za świadomą ekologicznie, to jej przedstawiciele zderzają się z brutalną rzeczywistością wzrostu cen. Za ubrania produkowane w zrównoważony sposób trzeba sporo dopłacić, szczególnie w obecnych czasach rosnących cen.

Chcąc nie chcąc, na pierwszym miejscu młodzi ludzie muszą stawiać własne finanse, zaś dbanie o dobro planety schodzi na dalszy plan. Tak wynika z nowego badania, w którym wzięli udział młodzi Brytyjczycy i Amerykanie.

Pozostało 88% artykułu
Ekologia
Znana projektantka apeluje do całej branży mody. „Ciąży na nas odpowiedzialność”
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu