Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku

Szwedzka marka odzieżowa Asket wprowadza paragony, które oprócz ceny, będą informować też klientów, jaki jest ekologiczny koszt rzeczy, którą kupują. Czy nowe rozwiązanie stanie się standardem w branży odzieżowej?

Publikacja: 13.11.2023 11:54

Klienci Asket otrzymają dwa paragony. Oprócz paragonu fiskalnego, na skrzynkę mailową klienta trafi

Klienci Asket otrzymają dwa paragony. Oprócz paragonu fiskalnego, na skrzynkę mailową klienta trafi jeszcze „paragon wpływu”. Znajdą się na nim informacje dotyczące tego, ile wody i energii pochłonęła produkcja każdego wyrobu, jaki się kupiło. Klient dowie się też, jaki jest ślad węglowy całego procesu produkcji.

Foto: Charles Deluvio/Unsplash

Od teraz przy każdych zakupach wyrobów szwedzkiej marki odzieżowej Asket, oprócz zwykłego paragonu z ceną, będzie dodawany drugi — tak zwany Paragon Wpływu. Znajdą się na nim dokładne informacje dotyczące wpływu na środowisko, jaki wywiera produkcja każdej rzeczy, którą kupiliśmy.

Jaki jest ekologiczny koszt wyprodukowania T-shirta?

Coraz więcej marek — również tych popularnych — pokazuje zaangażowanie w ochronę środowiska i walkę ze zmianami klimatycznych. Przykładem jest chociażby wykorzystywanie materiałów z recyklingu do produkcji poszczególnych wyrobów.

Niestety, w wielu przypadkach wzniosłe deklaracje mają niewiele wspólnego z praktyką, a zabiegi, które rzekomo mają być bardziej ekologiczne, okazują się być zwykłym greenwashingiem. Szwedzka marka Asket zadziałała bardziej konkretnie — jako pierwsza na świecie wprowadziła tak zwane „paragony wpływu”.

Już niebawem przy każdym zakupie produktów marki Asket klient otrzyma dwa paragony. Oprócz paragonu fiskalnego, zawierającego informacje o cenie i podatkach od transakcji, na skrzynkę mailową klienta trafi jeszcze jeden paragon — „paragon wpływu”.

Już niebawem przy każdym zakupie produktów marki Asket klient otrzyma dwa paragony. Oprócz paragonu fiskalnego, zawierającego informacje o cenie i podatkach od transakcji, na skrzynkę mailową klienta trafi jeszcze jeden paragon — „paragon wpływu”.

Znajdą się na nim informacje dotyczące tego, ile wody i energii pochłonęła produkcja każdego wyrobu, jaki się kupiło. Klient dowie się też, jaki jest ślad węglowy całego procesu produkcji.

Znajdą się na nim informacje dotyczące tego, ile wody i energii pochłonęła produkcja każdego wyrobu, jaki się kupiło. Klient dowie się też, jaki jest ślad węglowy całego procesu produkcji.

Oprócz tego, na nowych paragonach znajdą się też informacje o wpływie na środowisko, jaki miała produkcja opakowania oraz transport każdego produktu. Te same informacje, które widnieją na Paragonach Wpływu, znajdą się również na stronie każdego produktu marki Asket.

Jaki jest ekologiczny koszt wyprodukowania jednego T-shirta? Zdaniem przedstawicieli firmy Asket, ten proces wymaga ok 27 metrów sześciennych wody, co odpowiada, zdaniem firmy 30-letniemu zapotrzebowaniu człowieka na wodę. To również blisko 33 kWh, co wystarczyłoby na zasilenie żarówki led przez 151 dni. To także emisja 5,8 kilogramów CO2.  

Paragony wpływu: firma Asket pokaże klientom, jaki jest ekologiczny koszt produkcji ubrań 

Wprowadzając Paragony Wpływu, twórcy marki Asket chcą zawalczyć z „szybką modą”, nadmierną konsumpcją i kompulsywnym kupowaniem nowych ubrań co sezon. Zamiast tego, stawiają na wypuszczanie nielicznych kolekcji zawierających ponadczasowe, solidne ubrania, których „życie” jest obliczone na wiele lat.

Celem marki jest też skłonienie klientów do refleksji na temat własnego stylu życia i jego wpływu na środowisko. Widok konkretnych liczb na Paragonie Wpływu ma pomóc konsumentom w podejmowaniu bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych.

Markę Asket założyli August Bard-Bringéus i Jakob Dworsky w Sztokholmie w 2015 roku, jest to więc stosunkowo młoda firma. Od samego początku postawiła sobie ambitny cel, aby funkcjonować w sposób jak najbardziej przyjazny środowisku. Działając pod hasłem „świat nie potrzebuje kolejnej marki odzieżowej”, Asket wypuszcza niewielkie kolekcje w stylu „basic” z materiałów z recyklingu.

Pilotaż przedsięwzięcia z Paragonami Wpływu marka Asket uruchomiła jeszcze w 2020 roku. Wtedy paragony dołączano tylko do niektórych zakupów. Po udanym okresie próbnym Paragon Wpływu otrzyma już każdy klient.

Jak dotąd żadna marka nie wprowadziła takiego rozwiązania, choć w ostatnich latach pojawiło się kilka pomysłów na to, jak dostarczać klientom informacji o wpływie na środowisko ubrań, które kupują. W 2023 roku we Francji weszło w życie prawo wymagające od marek dostarczania takich informacji w momencie zakupu. Od przyszłego roku takie informacje będzie musiało posiadać każde ubranie, jakie trafi na francuski rynek.

Od teraz przy każdych zakupach wyrobów szwedzkiej marki odzieżowej Asket, oprócz zwykłego paragonu z ceną, będzie dodawany drugi — tak zwany Paragon Wpływu. Znajdą się na nim dokładne informacje dotyczące wpływu na środowisko, jaki wywiera produkcja każdej rzeczy, którą kupiliśmy.

Jaki jest ekologiczny koszt wyprodukowania T-shirta?

Pozostało 91% artykułu
Ekologia
Znana projektantka apeluje do całej branży mody. „Ciąży na nas odpowiedzialność”
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?