Very Peri: oto kolor roku 2022. Przygotujcie się na inwazję fioletu

Very Peri, wariacja na temat fioletu, ma być kolorem roku 2022 zdaniem ekspertów firmy Pantone, zajmującej się przewidywaniem trendów kolorystycznych. Jeśli przewidywania Pantone'a się sprawdzą, czeka nas dominować tego koloru w modzie czy designie.

Publikacja: 09.12.2021 15:40

Very Peri w palecie firmy Pantone ma oznaczenie 17-3938.

Very Peri w palecie firmy Pantone ma oznaczenie 17-3938.

Foto: Materiały prasowe Pantone

Very Peri ma być, zdaniem ekspertów Pantone'a, katalizatorem kreatywności i zachęcać do eksperymentowania. Symbolizuje też podobno autorefleksję, ale przede wszystkim ciekawość i odważne spojrzenie w przyszłość.

Very Peri – oto kolor 2022 roku

Od 21 lat firma Pantone ogłasza pod koniec każdego roku kolor, który jej zdaniem będzie wiodący przez kolejne 12 miesięcy. W poprzednich kilku latach, poczynając od 2021 roku i idąc wstecz, były to: słoneczny odcień żółtego o nazwie Illuminating w duecie z szarym Ultimate Grey; błękitny Classic Blue; koralowy odcień o nazwie Living Coral; głęboki Ultra Violet; trawiasty Greenery oraz znów duet jasnoróżowego Rose Quartz z liliowym Serenity.

Czytaj więcej

Trendy kolorystyczne na 2022 rok. Te odcienie niebawem zobaczysz wszędzie

Myśląc o kolorach, które rzeczywiście były najmodniejsze w ciągu ostatnich dwóch lat, można zauważyć, że kolorystyka oscyluje między różem a fioletem. Wciąż więc daje o sobie znać widmo jasnego „milenijnego różu”, który zrobił furorę kilka lat temu. Z kolei silnym trendem wnętrzarskim ostatnich miesięcy było adaptowanie przybrudzonej wersji tego koloru, na którą Anglosasi mają nazwę „mauve”.

Wydaje się jednak, że punkt ciężkości powoli przenosi się na fiolety. Świadczy o tym szalona popularność ubrań w jasnych liliowych odcieniach w 2020 i w 2021 roku. Kolor ten zyskał nawet miano „milenijnego fioletu”. Ostatnio z kolei według prognoz analityków Shutterstocka wiodący w 2022 roku będzie głęboki, królewski odcień fioletu.

W przypadku Very Peri mamy więc do czynienia z kolejną wariacją na temat fioletu. Wniosek? Nosząc się w 2022 roku na fioletowo, a także wprowadzając odcienie fioletu do naszych mieszkań, udowodnimy, że z najnowszymi trendami jesteśmy jak najbardziej na czasie.

Czym jest Pantone i dlaczego mówi nam, jak mamy się ubierać czy urządzać mieszkania?

Pantone to działające od 1963 roku przedsiębiorstwo konsultingowe, którego klientami są przede wszystkim projektanci i producenci ubrań, mebli i rozmaitych przedmiotów codziennego użytku, a także artyści i twórcy treści wizualnych – zarówno w formie fizycznej, jak i wirtualnej.

Pantone opracował obszerną paletę barw, która jest głównym produktem firmy. To właśnie ta paleta – dzięki indywidualnym numerom i nazwom kolorów – pozwala w jasny sposób komunikować to, jaki dokładnie odcień ma znaleźć się w danym projekcie. Produkty Pantone'a są niezbędne projektantom, którzy dzięki nim mają pewność, jaki kolor wybiorą do tworzonego przez siebie projektu.

Z kolei przewidywaniem przyszłych trendów zajmuje się działający od 2000 roku wydział firmy o nazwie The Pantone Color Institute. Swoje prognozy Pantone opracowuje na bazie analiz dotychczasowych trendów, zjawisk, a nawet przyszłych wydarzeń, a także tajnych rozmów z innymi firmami zajmującymi się podobnymi analizami. Owe tajemnicze spotkania odbywają się dwa razy w roku i trwają dwa dni.

Czasem przewidywania analityków się sprawdzały. Na przykład w 2020 roku na wybiegach pojawiło się klasycznych błękitów – wariacji odcienia Classic Blue, który Pantone ogłosił kolorem roku 2020.

Bywało jednak i tak, że projektanci – zwłaszcza kreatorzy mody – zwyczajnie ignorowali pantone’owski kolor roku, który w rezultacie nie zyskiwał popularności i po prostu odchodził w zapomnienie. Raczej bez echa przeszły na przykład odcienie Marsala w 2015 roku czy Living Coral w roku 2019.

Wydaje się więc, że największy wpływ na trendy kolorystyczne mają sami projektanci, a z pewnością osobiste preferencje adresatów tych trendów – czyli nas samych.

Very Peri ma być, zdaniem ekspertów Pantone'a, katalizatorem kreatywności i zachęcać do eksperymentowania. Symbolizuje też podobno autorefleksję, ale przede wszystkim ciekawość i odważne spojrzenie w przyszłość.

Very Peri – oto kolor 2022 roku

Pozostało 94% artykułu
Design
Kawiarnia z Bydgoszczy najpiękniejsza w Europie. Sukces w prestiżowym konkursie
Design
Warszawski lokal najpiękniejszy na świecie. Prestiżowa nagroda za wnętrza
Design
Polacy zaprojektowali wnętrza luksusowego hotelu w Paryżu. Prestiżowa nagroda
Design
Fridgescaping to nowy trend z Tiktoka. „Urządzanie lodówek” podbija social media
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Design
Hotel na Pomorzu jednym z najpiękniejszych na świecie. Wyróżnienie za wnętrza