Very Peri ma być, zdaniem ekspertów Pantone'a, katalizatorem kreatywności i zachęcać do eksperymentowania. Symbolizuje też podobno autorefleksję, ale przede wszystkim ciekawość i odważne spojrzenie w przyszłość.
Very Peri – oto kolor 2022 roku
Od 21 lat firma Pantone ogłasza pod koniec każdego roku kolor, który jej zdaniem będzie wiodący przez kolejne 12 miesięcy. W poprzednich kilku latach, poczynając od 2021 roku i idąc wstecz, były to: słoneczny odcień żółtego o nazwie Illuminating w duecie z szarym Ultimate Grey; błękitny Classic Blue; koralowy odcień o nazwie Living Coral; głęboki Ultra Violet; trawiasty Greenery oraz znów duet jasnoróżowego Rose Quartz z liliowym Serenity.
Czytaj więcej
W 2021 roku kilka kolorów cieszyło się wśród projektantów szczególną popularnością. Na tej podstawie analitycy przewidują, jakie kolory będą dominować w modzie i designie w 2022 roku.
Myśląc o kolorach, które rzeczywiście były najmodniejsze w ciągu ostatnich dwóch lat, można zauważyć, że kolorystyka oscyluje między różem a fioletem. Wciąż więc daje o sobie znać widmo jasnego „milenijnego różu”, który zrobił furorę kilka lat temu. Z kolei silnym trendem wnętrzarskim ostatnich miesięcy było adaptowanie przybrudzonej wersji tego koloru, na którą Anglosasi mają nazwę „mauve”.
Wydaje się jednak, że punkt ciężkości powoli przenosi się na fiolety. Świadczy o tym szalona popularność ubrań w jasnych liliowych odcieniach w 2020 i w 2021 roku. Kolor ten zyskał nawet miano „milenijnego fioletu”. Ostatnio z kolei według prognoz analityków Shutterstocka wiodący w 2022 roku będzie głęboki, królewski odcień fioletu.
W przypadku Very Peri mamy więc do czynienia z kolejną wariacją na temat fioletu. Wniosek? Nosząc się w 2022 roku na fioletowo, a także wprowadzając odcienie fioletu do naszych mieszkań, udowodnimy, że z najnowszymi trendami jesteśmy jak najbardziej na czasie.
Czym jest Pantone i dlaczego mówi nam, jak mamy się ubierać czy urządzać mieszkania?
Pantone to działające od 1963 roku przedsiębiorstwo konsultingowe, którego klientami są przede wszystkim projektanci i producenci ubrań, mebli i rozmaitych przedmiotów codziennego użytku, a także artyści i twórcy treści wizualnych – zarówno w formie fizycznej, jak i wirtualnej.
Pantone opracował obszerną paletę barw, która jest głównym produktem firmy. To właśnie ta paleta – dzięki indywidualnym numerom i nazwom kolorów – pozwala w jasny sposób komunikować to, jaki dokładnie odcień ma znaleźć się w danym projekcie. Produkty Pantone'a są niezbędne projektantom, którzy dzięki nim mają pewność, jaki kolor wybiorą do tworzonego przez siebie projektu.
Z kolei przewidywaniem przyszłych trendów zajmuje się działający od 2000 roku wydział firmy o nazwie The Pantone Color Institute. Swoje prognozy Pantone opracowuje na bazie analiz dotychczasowych trendów, zjawisk, a nawet przyszłych wydarzeń, a także tajnych rozmów z innymi firmami zajmującymi się podobnymi analizami. Owe tajemnicze spotkania odbywają się dwa razy w roku i trwają dwa dni.
Czasem przewidywania analityków się sprawdzały. Na przykład w 2020 roku na wybiegach pojawiło się klasycznych błękitów – wariacji odcienia Classic Blue, który Pantone ogłosił kolorem roku 2020.
Bywało jednak i tak, że projektanci – zwłaszcza kreatorzy mody – zwyczajnie ignorowali pantone’owski kolor roku, który w rezultacie nie zyskiwał popularności i po prostu odchodził w zapomnienie. Raczej bez echa przeszły na przykład odcienie Marsala w 2015 roku czy Living Coral w roku 2019.
Wydaje się więc, że największy wpływ na trendy kolorystyczne mają sami projektanci, a z pewnością osobiste preferencje adresatów tych trendów – czyli nas samych.