Piekło zamarzło: czarny jest już niemodny. Czemu nagle pokochaliśmy kolory?

Czarny – ponadczasowy klasyk, najbardziej elegancki kolor świata, kolor, który pasuje do wszystkiego. Wszystkie te określenia czerni w 2021 roku straciły na aktualności. Przestaliśmy kochać czerń, wolimy kolory. Dlaczego?

Publikacja: 10.11.2021 15:54

Piekło zamarzło: czarny jest już niemodny. Czemu nagle pokochaliśmy kolory?

Foto: Kevin Grieve

Wygląda na to, że wszystkiemu winne są czasy, w których żyjemy, dlatego próbujemy poprawiać sobie nastrój. Efekt? Czarne ubrania coraz częściej lądują na dnie szafy, ustępując miejsca całej palecie kolorów na czele z soczystymi zieleniami, elektryzującymi różami czy słonecznymi żółciami.

Czerń – najbardziej niemodny kolor 2021 roku

Jeżeli o czerni można powiedzieć coś jeszcze, oprócz tego, że to jeden z najbardziej uniwersalnych kolorów, jaki zna moda, to z pewnością należałoby dodać, że w tym sezonie mamy jej serdecznie dosyć. Wystarczy rzut okiem na Instagrama, a także na światowe wybiegi.

Czytaj więcej

Szef Zalando: tanie ubrania to problem dla świata. Znikną ze sklepów za 10 lat

Czerń co prawda pojawiła się w jesienno-zimowych kolekcjach najważniejszych domów mody – by wymienić takie marki jak Chanel, Yves Saint Laurent czy Balenciaga. W końcu trudno wyobrazić sobie, aby Virginie Viard, Anthony Vaccarello i Demna Gvasalia całkowicie zrezygnowali ze swojego ukochanego koloru.

Jednocześnie te same domy mody, które od zawsze kochają czerń – chociażby wspomniane Chanel czy Yves Saint-Laurent – jesienią chętnie skłaniają się ku nasyconym, żywym kolorom. Z kolei mocne, kolorowe total looki proponują Givenchy, Marc Jacobs, Christian Dior, Gucci, Versace czy Jil Sander.

Kolorowe stylizacje pojawiają się na kanałach społecznościowych najważniejszych influencerów, a chyba najbardziej wyrazistym ukoronowaniem tego trendu był głośny występ Kim Kardashian w trakcie „Saturday Night Live” na początku października 2021 roku. Celebrytka ubrała się w obcisły, welurowy kostium w neonowym odcieniu różu.

2021: rok pozytywnych kolorów

Firmy analityczne Carlin i Heuritech we wspólnym raporcie określiły modę na żywe, pozytywne barwy jednym z najważniejszych trendów 2021 roku. Na wybiegach prym wiodły trawiasta zieleń, odcienie od ciepłej żółci do dyniowej pomarańczy, a także róże, liliowe fiolety i błękity.

Energetycznym barwom towarzyszą odważne desenie. Na fali mody na kolorową, pełną fantazji stylistykę z przełomu XX i XXI wieku najmodniejsze okazały się kwiaty i psychodeliczne printy. Eksperci Carlin i Heuritech zauważyli przy tym, ze efekt modowych eksperymentów wcale nie musi być doskonały i szykowny. Wydaje się, że wszyscy chcą się po prostu dobrze bawić.

Nietrudno domyślić się, że tendencja do zabawy modą wynika z tego, ze w 2021 nareszcie mieliśmy szansę wyjść z domu, czemu towarzyszyła długo tłumiona potrzeba wymiany szarej dresówki na coś bardziej wyrazistego – i wesołego. Nie da się przy tym ukryć, że rzeczywistość nadal jest dość niepewna i cokolwiek depresyjna. Rekompensujemy sobie to, ubierając się w kolory, które są w stanie przynajmniej w pewnym stopniu poprawić nastrój. O czerni absolutnie nie ma mowy!

I wygląda na to, że na żywe kolory i chęć łączenia ich ze sobą na zasadzie kontrastu zostanie w modzie na dłużej. Analitycy platformy modowej Tagwalk w swoim raporcie zauważyli, że w kolekcjach na sezon wiosna/lato 2022 tendencja projektantów do kontrastowego zestawiania barw wzrosła aż o 273 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Gołym okiem widać to chociażby w wiosenno-letnich kolekcjach Salvatore Ferragamo, Stelli McCartney czy Christiana Diora, a także mistrzów grania mocnymi kolorami – Valentino, Moschino, Maison Margieli, Giambattisty Valli i oczywiście Balenciagi.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?