„Megarejsy” i pływające miasta. Eksperci o nowych trendach w świecie podróży

Zdaniem ekspertów przyszłość turystyki morskiej będzie należała do trwających wiele miesięcy „megarejsów”. Coraz większa grupa klientów jest wręcz gotowa zamieszkać na statkach wycieczkowych.

Publikacja: 08.01.2025 04:47

Czołowi armatorzy zamawiają kolejne ogromne wycieczkowce, mieszczące ponad 7 tysięcy pasażerów.

Czołowi armatorzy zamawiają kolejne ogromne wycieczkowce, mieszczące ponad 7 tysięcy pasażerów.

Foto: Stephanie Klepacki Unsplash

Przyszłość turystyki morskiej będzie należeć do wielomiesięcznych „megarejsów” i gigantycznych statków pasażerskich, mogących pomieścić tysiące pasażerów – twierdzą autorzy, na których powołuje się brytyjski „Guardian” w opracowaniu dotyczącym zmian, które czekają branżę turystyczną.

„Megarejsy”, które się nie kończą: nowy trend w branży turystycznej

Po pandemicznym kryzysie, który zamroził na pewien czas całą branżę turystyczną, segment podróży statkami wycieczkowymi dynamicznie się odradza, notując ogromny wzrost zainteresowania wśród miłośników podróży. Cytujący branżowych ekspertów „Guardian” informuje, że do 2036 roku powstanie około 70 nowych dużych statków wycieczkowych.

Zdaniem specjalistów w najbliższych latach wycieczki statkami pasażerskimi będą też dłuższe niż kiedykolwiek wcześniej. W nowy trend, który ma odmienić branżę turystyki morskiej, wpisuje się chociażby dziewięciomiesięczny rejs przewoźnika Royal Caribbean, który uruchomiono w ubiegłym roku.

Jeszcze bardziej ambitny był rejs Villa Vie Odyssey, który wystartował z Belfastu w październiku 2024 roku. Z cieszącego się ogromnym zainteresowaniem przedsięwzięcia rezygnowano ze względu na problemy techniczne, eksperci nie mają jednak wątpliwości, że rynek wielomiesięcznych, a nawet wieloletnich rejsów będzie rozwijał się dalej. Długie podróże luksusowymi wycieczkowcami ma w planach wiele firm.

Czytaj więcej

Rośnie apetyt Polaków na podróże. Trzy kraje na czele zestawienia

Zdaniem obserwatorów branży w kolejnych latach gigantyczne wycieczkowce pływające po morzach i oceanach staną się normą — i nie chodzi jedynie o oferty dla najbogatszych. Jedną z firm, która odpowiada za ten trend, jest potentat, Royal Caribbean. Jeszcze dekadę temu amerykański przewoźnik posiadał tylko dwa wycieczkowce będące w stanie pomieścić siedem tysięcy pasażerów. Teraz ma już sześć takich gigantycznych statków.

Do floty Royal Caribbean należy ponadto największy na świecie „Icon of the Seas” mieszczących 7,6 tysiąca pasażerów, a w budowie znajdują się kolejne podobne jednostki. W ślad za amerykańskimi liniami podążają tacy przewoźnicy MSC Cruises, Carnival Cruise Line, Disney Cruise Line, P&O Cruises czy Norwegian Cruise Line, które posiadają i budują nowe wycieczkowce na kilka tysięcy pasażerów.

Rośnie rynek stałych mieszkań na statkach wycieczkowych

Cytowani przez „Guardiana” eksperci przewidują też, że w najbliższych latach przybędzie osób, które będą gotowe sprzedać swoje domy na lądzie, aby swoje życie spędzić na morzach i oceanach. Już teraz przewoźnicy oferują wynajem nowoczesnych, komfortowych mieszkań na statkach, które nie ma nic wspólnego z ciasnymi kajutami.

Owi pasażerowie-mieszkańcy będą swego rodzaju morskimi nomadami, przeprowadzając się co jakiś czas z jednego statku na inny. Roczne abonamenty na dowolną liczbę rejsów w ramach własnej floty jako pierwsza w branży oferuje od niedawna firma Virgin Voyages.

Jak wobec tego przewoźnicy mają zamiar poradzić sobie ze zjawiskiem zamykania się popularnych miast portowych na ogromne wycieczkowce? Zdaniem branżowych ekspertów gościnne przystanie powstają na przykład w krajach Zatoki Perskiej, Afryki, a także Europy Północnej. Wszystko to sprawi, że oferta wycieczek dla miłośników morskich podróży będzie coraz bardziej urozmaicona.

Przyszłość turystyki morskiej będzie należeć do wielomiesięcznych „megarejsów” i gigantycznych statków pasażerskich, mogących pomieścić tysiące pasażerów – twierdzą autorzy, na których powołuje się brytyjski „Guardian” w opracowaniu dotyczącym zmian, które czekają branżę turystyczną.

„Megarejsy”, które się nie kończą: nowy trend w branży turystycznej

Pozostało jeszcze 90% artykułu
W podróży
Eksperyment w świecie turystyki. Milioner tworzy „ekologiczny raj na Ziemi”
W podróży
Rośnie apetyt Polaków na podróże. Trzy kraje na czele zestawienia
W podróży
Single zmieniają branżę turystyczną. „MeMooners” będą trendem 2025 roku
W podróży
Włosi kuszą: 30 tys. euro za przeprowadzkę do Toskanii. Gdzie tkwi haczyk?
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
W podróży
Słynna włoska wyspa oferuje turystom darmowe noclegi. Trzeba spełnić 2 warunki