Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

Już nie milenialsi, ale jeszcze nie generacja Z. Zillenialsi to specyficzne pokolenie, które przede wszystkim chce żyć w komforcie. Jak? Zamiast samodzielności, zillenialsi wybierają mieszkanie z rodzicami. No i kochają produkty luksusowe.

Publikacja: 19.01.2023 15:11

Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

Foto: Ehimetalor Akhere Unuabona

Socjologowie opisując współczesne pokolenia, najczęściej dzielą je na pokolenie X, milenialsów i generację Z. Między tymi dwiema ostatnimi grupami wyodrębnia się czasami jeszcze jedną, specyficzną grupa młodych ludzi, których niekiedy określa się mianem zillenialsów.

Kim są Zillenialsi?

Internet i świat nowych technologii to dla nich naturalne środowisko – innego świata nie znają. Nie rozstają się ze smartfonem i są przyzwyczajeni do komfortowego stylu życia. Tak w kilku słowach można by było określić pokolenie zillenialsów. Analitycy z internetowego serwisu ekonomicznego PYMNTS w swoim cyklicznym raporcie pod tytułem „ConnectedEconomy” wyjaśniają, kim są zillenialsi – i dlaczego ich rola we współczesnej gospodarce jest tak ważna.

Zillenialsi to osoby, które urodziły się w latach 1990-2000, a więc mniej więcej dekadę później niż milenialsi i dekadę wcześniej niż najmłodsza generacja Z. Są to więc młodzi dorośli, którzy już studiują, dopiero wchodzą na rynek pracy i/lub funkcjonują na nim od mniej więcej kilku lat.

Czytaj więcej

Grunge wraca na dobre. To będzie rok podartych dżinsów i flanelowych koszul

Autorzy raportu zauważają, że choć zillenialsi teoretycznie mogliby się już wyprowadzić od rodziców, to około jedna trzecia z nich nadal mieszka w rodzinnych domach. To dla nich bardzo komfortowa sytuacja: nie muszą martwić się podstawowymi kosztami życia – ratami kredytu hipotecznego, czynszem za najem mieszkania czy innymi opłatami, a także wydatkami na jedzenie.

Badacze podkreślają, że większość zillenialsów zarabia już własne pieniądze, pracując na pełny etat lub jego część. Dzięki temu, że oszczędzają na podstawowych – i zwykle dość sporych – wydatkach, dysponują środkami, które przeznaczają na przyjemności.

Na co konkretnie? Autorzy raportu zapytali o to samych zillenialsów. W listopadzie 2022 roku przeprowadzili ankietę w gronie prawie czterech tysięcy przedstawicieli tej generacji, mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że 85 procent zillenialsów za zaoszczędzone pieniądze wykupuje abonamenty na platformach streamingowych, zaś 81 – na platformach z grami online.

Zillenialsi kochają luksus

Zillenialsi to grupa, która spędza najwięcej czasu w internecie – więcej niż millenialsi, a nawet młodsze pokolenie Z. Mowa o mediach społecznościowych i portalach newsowych, z którymi zillenialsi są zawsze na bieżąco. Co ciekawe, w porównaniu z „Zetami”, grupa ta chętniej też grywa na takich konsolach jak PlayStation czy Xbox.

Usługi internetowe i gry to jednak stosunkowo niewielkie koszty w porównaniu z dobrami luksusowymi, które również znajdują się w sferze zainteresowań tej generacji. To właśnie zillenialsi posiadają niezwykle istotną z punktu widzenia marek siłę nabywczą.

Zillenialsi chętnie kupują sobie designerskie obuwie, torebki i biżuterię luksusowych marek. Oczywiście szukają ich bez wychodzenia z domu, przeglądając sklepy internetowe i media społecznościowe. Te i wiele innych spraw przedstawiciele tego pokolenia załatwiają przez internet: od poszukiwania pracy po zamawianie jedzenia i zakupów.

Producenci dóbr luksusowych już dawno dostrzeli w tym dla siebie ogromną szansę na poprawę swoich wyników finansowych. Od pewnego czasu kładą coraz większy nacisk na obecność swoich reklam w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Jak zauważyli niedawno analitycy Morgan Stanley na łamach „Bloomberga”, mieszkanie u rodziców na garnuszku sprzyja uwolnieniu dodatkowych pieniędzy na dobra luksusowe. W obliczu drastycznego wzrostu cen wynajmu mieszkań młodzi ludzie wolą nigdzie się nie wyprowadzać. A zamiast wydawać gros swoich dochodów na czynsz, fundują sobie rozmaite przyjemności.

Socjologowie opisując współczesne pokolenia, najczęściej dzielą je na pokolenie X, milenialsów i generację Z. Między tymi dwiema ostatnimi grupami wyodrębnia się czasami jeszcze jedną, specyficzną grupa młodych ludzi, których niekiedy określa się mianem zillenialsów.

Kim są Zillenialsi?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie