Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

Już nie milenialsi, ale jeszcze nie generacja Z. Zillenialsi to specyficzne pokolenie, które przede wszystkim chce żyć w komforcie. Jak? Zamiast samodzielności, zillenialsi wybierają mieszkanie z rodzicami. No i kochają produkty luksusowe.

Publikacja: 19.01.2023 15:11

Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

Foto: Ehimetalor Akhere Unuabona

Socjologowie opisując współczesne pokolenia, najczęściej dzielą je na pokolenie X, milenialsów i generację Z. Między tymi dwiema ostatnimi grupami wyodrębnia się czasami jeszcze jedną, specyficzną grupa młodych ludzi, których niekiedy określa się mianem zillenialsów.

Kim są Zillenialsi?

Internet i świat nowych technologii to dla nich naturalne środowisko – innego świata nie znają. Nie rozstają się ze smartfonem i są przyzwyczajeni do komfortowego stylu życia. Tak w kilku słowach można by było określić pokolenie zillenialsów. Analitycy z internetowego serwisu ekonomicznego PYMNTS w swoim cyklicznym raporcie pod tytułem „ConnectedEconomy” wyjaśniają, kim są zillenialsi – i dlaczego ich rola we współczesnej gospodarce jest tak ważna.

Zillenialsi to osoby, które urodziły się w latach 1990-2000, a więc mniej więcej dekadę później niż milenialsi i dekadę wcześniej niż najmłodsza generacja Z. Są to więc młodzi dorośli, którzy już studiują, dopiero wchodzą na rynek pracy i/lub funkcjonują na nim od mniej więcej kilku lat.

Czytaj więcej

Grunge wraca na dobre. To będzie rok podartych dżinsów i flanelowych koszul

Autorzy raportu zauważają, że choć zillenialsi teoretycznie mogliby się już wyprowadzić od rodziców, to około jedna trzecia z nich nadal mieszka w rodzinnych domach. To dla nich bardzo komfortowa sytuacja: nie muszą martwić się podstawowymi kosztami życia – ratami kredytu hipotecznego, czynszem za najem mieszkania czy innymi opłatami, a także wydatkami na jedzenie.

Badacze podkreślają, że większość zillenialsów zarabia już własne pieniądze, pracując na pełny etat lub jego część. Dzięki temu, że oszczędzają na podstawowych – i zwykle dość sporych – wydatkach, dysponują środkami, które przeznaczają na przyjemności.

Na co konkretnie? Autorzy raportu zapytali o to samych zillenialsów. W listopadzie 2022 roku przeprowadzili ankietę w gronie prawie czterech tysięcy przedstawicieli tej generacji, mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że 85 procent zillenialsów za zaoszczędzone pieniądze wykupuje abonamenty na platformach streamingowych, zaś 81 – na platformach z grami online.

Zillenialsi kochają luksus

Zillenialsi to grupa, która spędza najwięcej czasu w internecie – więcej niż millenialsi, a nawet młodsze pokolenie Z. Mowa o mediach społecznościowych i portalach newsowych, z którymi zillenialsi są zawsze na bieżąco. Co ciekawe, w porównaniu z „Zetami”, grupa ta chętniej też grywa na takich konsolach jak PlayStation czy Xbox.

Usługi internetowe i gry to jednak stosunkowo niewielkie koszty w porównaniu z dobrami luksusowymi, które również znajdują się w sferze zainteresowań tej generacji. To właśnie zillenialsi posiadają niezwykle istotną z punktu widzenia marek siłę nabywczą.

Zillenialsi chętnie kupują sobie designerskie obuwie, torebki i biżuterię luksusowych marek. Oczywiście szukają ich bez wychodzenia z domu, przeglądając sklepy internetowe i media społecznościowe. Te i wiele innych spraw przedstawiciele tego pokolenia załatwiają przez internet: od poszukiwania pracy po zamawianie jedzenia i zakupów.

Producenci dóbr luksusowych już dawno dostrzeli w tym dla siebie ogromną szansę na poprawę swoich wyników finansowych. Od pewnego czasu kładą coraz większy nacisk na obecność swoich reklam w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Jak zauważyli niedawno analitycy Morgan Stanley na łamach „Bloomberga”, mieszkanie u rodziców na garnuszku sprzyja uwolnieniu dodatkowych pieniędzy na dobra luksusowe. W obliczu drastycznego wzrostu cen wynajmu mieszkań młodzi ludzie wolą nigdzie się nie wyprowadzać. A zamiast wydawać gros swoich dochodów na czynsz, fundują sobie rozmaite przyjemności.

Socjologowie opisując współczesne pokolenia, najczęściej dzielą je na pokolenie X, milenialsów i generację Z. Między tymi dwiema ostatnimi grupami wyodrębnia się czasami jeszcze jedną, specyficzną grupa młodych ludzi, których niekiedy określa się mianem zillenialsów.

Kim są Zillenialsi?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady