O tym, jak popularność danego produktu w mediach społecznościowych wpływa na jego sprzedaż i tworzenie modowych trendów, pisaliśmy wielokrotnie. Marki zmuszone są dziś do uczenia się języka i nawyków użytkowników kolejnych serwisów, takich jak Tik-Tok, a Facebook, Instagram czy Twitter to jedne z najważniejszych narzędzi w ich działaniach marketingowych. Modowy Start-up Finesse został stworzony w oparciu o założenie, że media społecznościowe są nie tylko świetnym probierzem tego, co dzieje się aktualnie w modzie, ale mogą także z wyprzedzeniem wpływać na jej kształt, wskazując najbardziej aktualne trendy.

Czytaj też: „Zysk to nie wszystko”. Kultowa marka odzieżowa Patagonia nie chce już rosnąć

Założyciel marki Finesse, Ramin Ahmari, twierdzi że moda opuściła zamknięte pokazy i straciła dawny, hermetyczny charakter, a jej przyszłość – podobnie jak wiele innych dziedzin gospodarki – zależy od właściwego zarządzania danymi. Ahmari jako przykład wskazuje posty gwiazdy Instagramu, Kylie Jenner, komentowane przez miliony internautów, wyrażających swoje zdanie na temat stylizacji amerykańskiej influencerki. Dzięki pozyskanym z sieci danym i drukowi 3D Finesse chce nie tylko tworzyć ubrania idealnie wpasowujące się w aktualne trendy, ale także przewidywać nowe tendencje z dużym wyprzedzeniem.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez FINESSE (@finesseusstudios)

Ahmari, który ma duże doświadczenie w pracy w finansach, w rozmowie z serwisem TechCrunch powiedział, że tworzone przez niego rozwiązanie „patrzy na modę tak, jak ekonomista lub osoba inwestująca w fundusze patrzy na rynek akcji”. Jego start-up oficjalnie wystartował zaledwie kilka dni temu, ale już sprzedaje limitowane „dropy” kolekcji, które powstały dzięki ocenom i opiniom użytkowników Finesse.  Do tej pory firma Ahmariego pozyskała od inwestorów 4,5 mln dolarów finansowania.

Unikalne ubrania stworzone przez Finesse nie będą uwzględniały tradycyjnego podziału na płeć. Jak mówi Ahmari, mogą też przyczynić się do zmiany w postrzeganiu „archaicznej i aroganckiej” koncepcji dyktatorów mody. Start-up ma też inne cele, takie jak skrócenie łańcucha dostaw czy ograniczenie opadów związanych z produkcją i zmniejszenie jej kosztów. Proces tworzenia wyprzedzającego swoje czasy ubrania w przypadku Finesse ma trwać mniej niż 25 dni, a za efekt finalny jak na razie trzeba zapłacić od 8 do 116 dolarów.