Wiele marek opowiada się dziś za bardziej zrównoważoną i mniej szkodliwą dla planety produkcją ubrań, ale ich działania często noszą znamiona „greenwashingu„ – czyli przykrywania własnych grzechów efektownymi, ekologicznymi deklaracjami i działaniami PR-owymi.
Firma Asket ze Sztokholmu zapowiedziała „rozstanie z greenwashingiem”, wprowadzając całkowicie rodzaj paragonu wydawanego przy zakupach. Jego celem jest pokazanie klientom wpływ kupowanego produktu na środowisko naturalne.
Czytaj też: Czy transparentność uratuje świat mody?
Paragon Wpływu (ang. Impact Receipt) został opracowany dzięki dwuletniej współpracy firmy Asket z instytutem Research Institute of Sweden. Zawiera on informacje na temat wyemitowanego dwutlenku węgla podczas produkcji danej rzeczy, a także ilości zużytej wody i wykorzystanej energii.
Ile wynosi pełny koszt ekologiczny wyprodukowania T-shirta?
W przypadku firmy Asket koszt ekologiczny produkcji jednego T-shirta wynosi:
- 1,89 kilograma CO2,
- ponad 35 metrów sześciennych wody
- 44 mJ energii.