Jakie start-upy odzieżowe przyciągają inwestorów po pandemii?

„Nowy Glossier” już się nie pojawi – przekonują eksperci. Jakie firmy najlepiej dadzą sobie radę w czasach kryzysu?

Publikacja: 10.06.2020 17:58

Jakie start-upy odzieżowe przyciągają inwestorów po pandemii?

Foto: sukces.rp.pl

W pierwszych miesiącach roku, nawet po rozprzestrzenieniu się koronawirusa poza granice Chin, inwestorzy nie zmienili specjalnie swoich wcześniejszych faworytów – pisze w nowej analizie „Business of Fashion”. Wśród start-upów związanych z modą, które wzbudzały największe zainteresowanie, znajdowały się m.in. nowe firmy kosmetyczne, chcące powtórzyć Glossier; platformy sprzedażowe dla wielu marek, takie jak Moda Operandi, czy małe i średnie firmy, opierające się na modelu direct-to-consumer – pomijające tradycyjne kanały sprzedaży i trafiające bezpośrednio do klienta przede wszystkim dzięki intensywnym działaniom w mediach społecznościowych.

Second handy odporne na recesję

Już w marcu pandemia zaczęła jednak odciskać piętno na inwestorskich pewniakach. Wśród firm, którym mimo zamkniętych sklepów i granic bezproblemowo udało się pozyskiwać środki na rozwój znalazły się przede wszystkim platformy do sprzedaży produktów używanych, takie jak opisany przez nas Rebag, który w maju otrzymał 15 milionów dolarów na rozwijanie swojej oferty.

Inna znana platforma „second-handowa”, Vestiaire Collective, w połowie kwietnia pozyskała 64 miliony dolarów.  Otrium, start-up z Amsterdamu i cyfrowy outlet zajmujący się sprzedażą nadwyżek z kolekcji różnych marek, też zyskiwał miliony jeszcze przed poluzowaniem pandemicznych obostrzeń.

Kluczowym czynnikiem branym przez inwestorów jest więc odporność na recesję i zmniejszenie konsumpcji. „To zmiana o 180 stopni w porównaniu z mentalnością Doliny Krzemowej sprzed pandemii, gdzie błyskawiczny wzrost firmy był przedkładany nad jej rentowność” – pisze Chavie Lieber.

Inwestycyjna epoka lodowcowa

Zdolność do radzenia sobie w nowych realiach oraz odporność na kryzys to kryteria, które tworzą nowe gwiazdy, ale też spychają do defensywy nowe marki odzieżowe i kosmetyczne. Zdaniem cytowanych przez „BoF” ekspertów rynek jest dziś nasycony, a zamiast nowych produktów, które świetnie wyglądają na Instagramie, inwestorzy wolą firmy znajdujące rozwiązania na świat nowej normalności – i nie chodzi tu o produkcję maseczek czy fartuchów.

Rozmówcy kładą nacisk przede wszystkim na dostosowanie się do strategii sprzedaży wielokanałowej, a także na filozofię „mniej znaczy więcej”. Chodzi o sięganie po rozwiązania recyklingu, upcyklingu, ponownego wykorzystania opakowań, po prostu – ograniczonej i nieco bardziej odpowiedzialnej konsumpcji. Gail Zauder z firmy consultingowej Elixir Advisors przekonuje też, że marki nie tworzące niczego unikatowego, a starające się powtórzyć sukcesy Glossier i innych „wzorcowych” start-upów, skazane są na porażkę. „Jest zbyt dużo identycznych firm kosmetycznych – tylko część z nich poradzi sobie w nowych warunkach”. Zauder dodaje też, że „nadchodzi branżowa epoka lodowcowa”, w której fundusze od inwestorów zyskają tylko najbardziej elastyczne firmy.

W pierwszych miesiącach roku, nawet po rozprzestrzenieniu się koronawirusa poza granice Chin, inwestorzy nie zmienili specjalnie swoich wcześniejszych faworytów – pisze w nowej analizie „Business of Fashion”. Wśród start-upów związanych z modą, które wzbudzały największe zainteresowanie, znajdowały się m.in. nowe firmy kosmetyczne, chcące powtórzyć Glossier; platformy sprzedażowe dla wielu marek, takie jak Moda Operandi, czy małe i średnie firmy, opierające się na modelu direct-to-consumer – pomijające tradycyjne kanały sprzedaży i trafiające bezpośrednio do klienta przede wszystkim dzięki intensywnym działaniom w mediach społecznościowych.

Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie