Grupa wpływowych projektantów i marek przygotowała petycję, w której zawarto żądania dotyczące gruntownej reformy kalendarza pokazów, zmiany zasad wprowadzania nowych kolekcji do sklepów a także sezonowych promocji.
Główny powód to wstrzymanie produkcji na czas pandemii i wynikające z niego konsekwencje. Wiosenne kolekcje w wielu przypadkach czekają jeszcze na otwarcie sklepów, a nowe produkty na jesień trafią do sklepów dopiero we wrześniu, krótko przed rozpoczęciem wyprzedaży.
Kup teraz, noś teraz
„Sytuacja, w której kupujemy zimowe ubrania w maju jest nienormalna, podobnie jak nienormalna jest praca z zespołem projektantów nad kolekcją, która trafi do sklepu kilka tygodni przed obniżką o 50%” – twierdzi belgijski projektant Dries Van Noten, jeden z autorów petycji.
Oprócz niego postulaty poparli m.in. Shira Sue Carmi z Altuzarry, Andrew Keith z Lane Crawford czy luksusowe domy towarowe takie jak Nordstrom, Selfridges, Bergdorf Goodman czy Harvey Nichols.
Propozycje zmian w systemie sprzedaży i promocji pojawiają się regularnie od kryzysu finansowego w 2008 roku.