Czołowi projektanci żądają zmian w modowym kalendarzu

Pandemia zachwiała cyklem produkcji w świecie mody i uświadomiła wielu osobom, że zmiany są niezbędne.

Publikacja: 18.05.2020 15:09

Pokaz mody

Pokaz mody

Foto: Pokaz mody. Fot: Flaunter/Unsplash

Grupa wpływowych projektantów i marek przygotowała petycję, w której zawarto żądania dotyczące gruntownej reformy kalendarza pokazów, zmiany zasad wprowadzania nowych kolekcji do sklepów a także sezonowych promocji.

Główny powód to wstrzymanie produkcji na czas pandemii i wynikające z niego konsekwencje. Wiosenne kolekcje w wielu przypadkach czekają jeszcze na otwarcie sklepów, a nowe produkty na jesień trafią do sklepów dopiero we wrześniu, krótko przed rozpoczęciem wyprzedaży.

Kup teraz, noś teraz

„Sytuacja, w której kupujemy zimowe ubrania w maju jest nienormalna, podobnie jak nienormalna jest praca z zespołem projektantów nad kolekcją, która trafi do sklepu kilka tygodni przed obniżką o 50%” – twierdzi belgijski projektant Dries Van Noten, jeden z autorów petycji.

Oprócz niego postulaty poparli m.in. Shira Sue Carmi z Altuzarry, Andrew Keith z Lane Crawford czy luksusowe domy towarowe takie jak Nordstrom, Selfridges, Bergdorf Goodman czy Harvey Nichols.

Propozycje zmian w systemie sprzedaży i promocji pojawiają się regularnie od kryzysu finansowego w 2008 roku.

W ostatniej dekadzie marki coraz śmielej eksperymentują z filozofią „kup teraz, noś teraz”, która ma zapobiec kupowaniu przecenionych zimowych kurtek w lipcu i wiosennych ubrań w styczniu.

Swoje strategie dotyczące tego problemu przygotowało m.in. Burberry, a także projektanci tacy jak Tamara Mellon czy Esteban Cortazar.

Korzyści dla mody i dla środowiska

Petycja ma pomóc nie tylko w wyrobieniu nowych nawyków wśród klientów, którzy przywykli do czekania na wyprzedaże. Jej autorzy świadomi są też ekologicznych wyzwań, jakie wiążą się z zalewaniem rynku „niepotrzebnymi produktami”.

Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się m.in. zmniejszenie strat materiałów, zmiana dotychczasowego podejścia do pokazów mody, a także ograniczenie podróży. W unikaniu zbędnych lotów międzykontynentalnych ma pomóc między innymi wprowadzenie wirtualnych showroomów.

Cały list został opublikowany na stronie ForumLetter.

Grupa wpływowych projektantów i marek przygotowała petycję, w której zawarto żądania dotyczące gruntownej reformy kalendarza pokazów, zmiany zasad wprowadzania nowych kolekcji do sklepów a także sezonowych promocji.

Główny powód to wstrzymanie produkcji na czas pandemii i wynikające z niego konsekwencje. Wiosenne kolekcje w wielu przypadkach czekają jeszcze na otwarcie sklepów, a nowe produkty na jesień trafią do sklepów dopiero we wrześniu, krótko przed rozpoczęciem wyprzedaży.

Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Materiał Promocyjny
Pieniądze od banku za wyrobienie karty kredytowej
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady